13-vuotiaalle ei kelpaa vanha pyörä, en suostu ostamaan jopoa

Vierailija

Nyt on sitten kiukutellut ja vaikka kuinka tein selväksi etten osta jopoa, niin johan tuli itkupotkuraivarit "no kun muillakin on" samasta syystä en osta myöskään älypuhelinta taikånken-reppua.

Sivut

Kommentit (59)

Vierailija

Jos rahaa edes jonkun verran on niin jossakin noista olisi varmaan ihan ok antaa periksi ettei ihan masennu.

Onko enää muita puhelimia olemassakaan kuin älypuhelimia? Ja nyt en tarkoita Iphone 6:sta...

Kånken nyt ei paljon maksa vaikka onhan se aika ikävä reppu kantaa selässä.

Jopo onkin sitten kalliimpi rasti.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Haluan opettaa että hän on arvokas yksilönä eikä mikään toisten klooni. Ap

Niin että reppu ja pyörä on arvokkaita yksilöitä.

Vierailija

Jaa. Ap on provo tai lapsensa kiusaaja. Älypuhelin on välttämätön koulussa. Meillä.luokanvalvoja käski perustaa luokan yhteisen whatsapp-ryhmän. Tunneilla haetaan tietoa.

Vierailija

Minä olen ostanut nuo kaikki lapselleni. Teinille on tärkeää olla hyväksytty ja kuulua joukkoon. Kuitenkin pitää olla joku pyörä, reppu ja puhelin. Pieni hinta siitä että piirun verran vähemmän tsäänssiä joutua syrjityksi. Itseä ärsyttti nuorena kun ei koskaan saanut mitää muotojuttua

m

Kyllä minuakin vitutti kun faija ei suostunut ostamaan 6vaihteista helkamaa -80 luvulla.
Jouduin kerjäämään sukulaisilta ja kaikki säästöt laittamaan ja itse ostamaan pyörän.
Tuollaiset natsivanhemmat on perseestä ettei edes polkupyörää voi ostaa.

Vierailija

Äidin vallankäyttöä. Ymmärrän, jos ei ole rahaa ostaa Jopoa, mutta todella ikävää jos äidin periaatteen vuoksi lapsi jää kaikesta "nykyaikaisesta" paitsi. Esim. älypuhelin on jo arkipäivää, ei luokitella muotia. En pystyisi olemaan omalle lapselleni noin julma, vaikka en myöskään osta kaikkea mitä teini haluaa. 

Vierailija

Minusta on oikeutettua, ettei osta jopoa, jos lapsella on jo hyvä toimiva pyörä. Kiusantekoa taas on ettei osta jotain, koska lapsi haluaa ja se on massaa. Jos lapsi kuitenkin tarvitsee vastaavan tuotteen. Jos ei ole rahaa, niin se on tietenkin myös syy tinkiä.

Asiat täytyy kuitenkin selittää lapselle. Eikä niin, että äitin rahat, äiti päättää, miten elät koko elämäsi. Keskustelu ja kompromissit. Niistä on hyvä lähteä. Kaikkeen hömpötykseen ei mukaan tarvitse lähteä. Ei äidin tai lapsen.

Vierailija

Tarvitseeko tyttäresi uuden pyörän eli onko vanha käynyt pieneksi tms? Jos tarvitsee, miksi tyttö ei voi itse valita mieluista pyörää? Ei Jopo ole sen kalliimpi pyörä kuin muutkaan Helkamat tai Tunturit, mitä kaupoissa on myynnissä. 

Tarvitseeko lapsesi uuden koulurepun? Jos tarvitsee, voitko perustella miksi et osta Kånkenia, vaikka tyttö haluaa? Itse muistutin lapselleni, että Kånken ei ole täysin vedenpitävä, olkahihnoja ei ole mitenkään pehmustettu eli painavat ikävästi jos reppu kovin painava. Lisäksi halvemmalla saa "parempia". Tästäkin huolimatta lapsi halusi Kånkenin, joten sovimme että maksaa itse puolet repun hinnasta ja saa valita mieluisensa värin. 

Tarvitseeko lapsesi uuden puhelimen? Jos tarvitsee, miksi KUKAAN enää ostaisi muun kuin älypuhelimen, joita saa jo edullisesti alle sadalla eurollakin?? Näistä kolmesta mainitsemastasi esimerkistä älypuhelimen kieltämistä en todellakaan ymmärrä enkä edes hyväksy. 13-vuotias tarvitsee jopa koulussa ko. puhelinta ja älypuhelinten ylivertaiset ominaisuudet ja mahdollisuudet ovat jo sitä luokkaa, etten tajua, miksi joku periaatteesta kieltää sen. 

Pointtini on se, että mielestäni sinä äitinä käyttäydyt liian jyrkästi ja vaadit lapsesi hyväksymään omat lapselliset periaatteesi. Itsellesi voit hyvin olla ostamatta Jopoa, Kånkenia ja älypuhelimia, mutta haluatko todellakin eristää myös lapsesi muusta maailmasta? Lapsesi on teini-iässä. Muistatko millaista siinä iässä oli? Siinä iässä on tärkeää, mitä muut ajattelevat ja että tuntee kuuluvansa joukkoon. Kehoittaisin sinua vielä miettimään, minkälainen äiti haluat olla. Millaisena haluat lapsesi muistavan oman lapsuutensa ja sinut vanhempanaan?

Vierailija

Älyn ja kankenin olen hankkinut. Jopoon en suostu, koska kys haluaja on pikkusen huolimaton.. Sitten kaverinsa upouusi jopo varastettiin, niin ymmärsi pointtini.

Mä en rahaa tuuleenkaan halua heittää, vaikka sitä onkin.

Vierailija

Liian kallis hinta on ymmärrettävä ja hyvä syy. Esim. jos perheellä ei ole varaa ostaa kaikille lapsille uusimpia iPhoneja tai hienoimpia pyöriä, sillä halvemmallakin pärjää. Silloin on vain ja ainoastaan järkevää selittää lapselle, ettei hän pysty saamaan eikä edes tarvitse aina kaikkea uusinta, ja lapsen on hyvä oppia myös tyytymään. Muutenkaan lapsista ei mielestäni kannattaisi kasvattaa nykyiseen tyyliin niin materialistisia, mutta tässäkin he saavat mallinsa valitettavasti vanhemmiltaan eivätkä keksi sitä omasta päästään.

MUTTA jos syynä on tosiaan vain tuo "persoonallisuuden opetus", eli lapsi kyllä saa uuden 50 euroa maksavan repun mutta äiti valitsee merkin tai sen mikä merkki ei käy, on jotain todella pielessä. Teinille on tärkeää saada itse valita tyylinsä ja makunsa, ja oman maun ja persoonallisuuden kehittymisessä on erilaisia vaiheita. Yläasteikäinen harvoin on niin kypsä (eikä mielestäni vielä tarvitsekaan olla), ettei välittäisi yhtään porukkaan kuulumisesta. Hänelle tyylin ja persoonan kehittyminen saattaa nimittäin tarkoittaa tuossa vaiheessa sitä, että hän valitsee äidin puolesta itse reppunsa ja tarkasti Kånkeninsa värin (eikä se saa olla sama kuin parhaalla kaverilla, tässä mielessä hänellä on mukamas jo se "oma tyyli") mutta haluaa kuitenkin pysyä muodissa massan mukana. Monilla tulee myöhemmin kyllä ihan itsestään sitten sekin vaihe, kun kapinoidaan toiseen suuntaan ja yritetään tarkoituksella olla kaikkea muuta kuin massaa. Sekin on normaalia.

Huolestuisin itse paljon enemmän, jos teini antaisi minun äitinä valita ihan kaiken puolestaan. Silloin se yksilön arvo olisi häneltä mennyt ohi. Toki voit omalla esimerkilläsi ja järkevillä puheilla opastaa lastasi, mutta loppujen lopuksi sinun täytyy antaa asioiden tapahtua omalla ajallaan ja painollaan. Kaikki eivät osaa luoda "tarpeeksi" persoonallista tyyliä ikinä aikuisinakaan (jos olet ihan rehellinen, onko oma tyylisikään ja kaikki valintasi oikeasti persoonallisia, vai valitsetko sen erikoisimman vaihtoehdon vain sen oman mamma-kategorian sisällä?) mutta ei sekään nyt ole kamalin asia mitä voisi tapahtua. Persoonallisia ihmisiä kutsutaan persoonallisiksi ihan siitä syystä, että heitä on selkeästi vähemmän. Anna tyttäresi kuulua siihen suurimpaan osaan, jos hän haluaa. Pakotettu yksilöllisyys ei sekään ole aitoa yksilöllisyyttä.

Vierailija

Miksi et suostu ostamaan Jopoa? Onko jostain naurettavasta omasta periaatteesta kiinni pitäminen sinulle tärkeämpää kuin se, että lapsesi saisi kuulua joukkoon tai välttyä naljailulta?

Vierailija

Lapsen kiusaamiseksihan se menee, jos ainoa syy olla ostamatta on se, että tuote on massaa. Asia on eri, jos rahaa ei ole 400 euron jopoon.

Sitä paitsi, oman joponi ostin käytettynä ja maksoin 140e. Ei häviä kunnossa uudelle käytännössä yhtään.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Onko enää muita puhelimia olemassakaan kuin älypuhelimia? Ja nyt en tarkoita Iphone 6:sta...

Minulla on tavallinen näppäilypuhelin, koska käytän puhelinta puhumiseen ja viestien lähettämiseen. En tarvitse puhelimeen nettiyhteyttä. Hyvin pärjään.

Lapsellani on älypuhelin ja tabletti.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat