Ruumisauton kohtaaminen liikenteessä - hallitsetko etiketin?

Vierailija

http://m.mtv.fi/lifestyle/autot/artikkeli/ruumisauton-kohtaaminen-liiken...

Jos minä makaisin siinä arkussa, en jaksaisi välittää muiden toiminnasta ympärilläni, koska olen KUOLLUT!! Kuolleet harvemmin välittävät.

Sivut

Kommentit (17)

Vierailija

Kuolleelle ei ole merkitystä silläkään, kipataanko roskalavalle vai ei. Eläville sen sijaan on merkitystä sille, miten läheinen saavuttaa matkansa pään. Osa länsimaista sivistystä on sitäkin, että meille vainaja ei ole jätettä. Siksi kohdatessamme hautajaissaattujeen emme kunnioita sitä kalmoa vaan ihmisen elämää - vaikka miten jo päättynyttä - ja läheisten surua.

Vierailija

Kuolleen omaiset voivat välittää. Mutta nykyäänhän ei kunnioiteta enää mitään, hyvät tavat voi heittää itselle tarpeettomina romukoppaan. Tosin on aika vaikea tietää siellä jonon hännillä, että kyseessä on juuri hautajaissaattue. Siksipä kannattaa varata matkaansa aina aikaa niin, että ei ole pakko lähteä ohittelemaan, vaikka edellä madeltaisiin.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Kyseessä olikin toivomus vainajan omaisten  kunnioittamisesta.

Huomasin sen vasta kun olin tehnyt aloituksen. Ehdin lukea vain otsikon ja tein siitä aloituksen. Vasta sitten palasin lukemaan koko artikkelin.
Ap

Vierailija

No mä en ohita koskaan ruumisautoa, jossa lippu kiinni merkkinä vainajan kyydissäolosta. Minulla ei ole koskaan niin kiire.

Olen itse ollut omaisena ajamassa ruumisauton perässä ja täytyy sanoa, että matka on  muutenkin niin täynnä tuskaa että se vielä puuttuisi, jos joku törppö ei hallitsisi etikettiä ja törppöilisi tuossa tilanteessa. Juu, kuollut tuskin välittää tuon taivaallista millä kuskataan ja mihin, mutta omaisille hetki on täynnä tuskaa.

Vierailija

Olin juuri mieheni veteraaniukin hautajaisissa vieraalla paikkakunnalla - oli mielestäni todella törkeää että lyhyehkön (alle 10 autoa) saattueemme katkaistiin kahdestakin kohtaa. Matkalla oli siis risteyksiä ym. joissa ihmiset eivät siis antaneet tietä vaikka ruumisauto oli näköpiirissä koko ajan. Tästä meinasi seurata myös se että me meinasimme eksyä kun väliin tuli autoja ja me jonon viimeisinä emme enää ruumisautoa nähneet. Ukkia viedessä viimeiselle matkalle vieraita oli paljon, joten autojakin oli letka silmänkantamattomiin. Luojan kiitos silloin ei kukaan vängännyt väliin, viimeiset olisivat eksyneet kun ruumisauto oli jo kylän toisella laidalla kun viimeiset lähtivät kirkon pihasta.

Vierailija

Appiukon hautajaisissa koko kirkkoväki katseli kun ruumisauto oli kääntymässä pihasta tielle, niin jonkun älyvapaan oli kaukaa painettava kaasu pohjaan jotta vaan ehtii edelle. Leski huudahti "olipa törkeetä!"

marikki26
Seuraa 
Liittynyt27.9.2015

Vierailija kirjoitti:

Olin juuri mieheni veteraaniukin hautajaisissa vieraalla paikkakunnalla - oli mielestäni todella törkeää että lyhyehkön (alle 10 autoa) saattueemme katkaistiin kahdestakin kohtaa. Matkalla oli siis risteyksiä ym. joissa ihmiset eivät siis antaneet tietä vaikka ruumisauto oli näköpiirissä koko ajan. Tästä meinasi seurata myös se että me meinasimme eksyä kun väliin tuli autoja ja me jonon viimeisinä emme enää ruumisautoa nähneet. Ukkia viedessä viimeiselle matkalle vieraita oli paljon, joten autojakin oli letka silmänkantamattomiin. Luojan kiitos silloin ei kukaan vängännyt väliin, viimeiset olisivat eksyneet kun ruumisauto oli jo kylän toisella laidalla kun viimeiset lähtivät kirkon pihasta.

Mistä sen tietää, mitkä autot kuuluvat saattueeseen ja mitkä vain ajavat sattumalta perässä?

Vierailija

marikki26 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä sen tietää, mitkä autot kuuluvat saattueeseen ja mitkä vain ajavat sattumalta perässä?

Vaikkapa kyydissä istujien vaatetuksesta?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

marikki26 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikkapa kyydissä istujien vaatetuksesta?

Mustista takeista...?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Ja kirkolta hautausmaalle oli matkaa kymmeniä ilometrejä?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyseessä olikin toivomus vainajan omaisten  kunnioittamisesta.

Huomasin sen vasta kun olin tehnyt aloituksen. Ehdin lukea vain otsikon ja tein siitä aloituksen. Vasta sitten palasin lukemaan koko artikkelin.
Ap

Miksi jollain on näin kiire tehdä aloituksia?

Vierailija

Myöhästyin kerran iltavuorosta hautajaissaattueen takia. Siinä madeltiin jonossa 18km, ennen kuin saattue kääntyi hautausmaalle.

Osastonhoitaja ei oikein meinannut ymmärtää asiaa ja sain haukut palkaksi.

Vierailija

Näin kerran kun vanhempi mies ajoi hautajaissaattueen edellä. Hän ajoi sivuun, nousi autostaan ja otti hatun päästään (tai mikä pipo olikaan) ja saattueen mentyä ohi jatkoi matkaa. En tiedä tunsiko vainajaa mutta ele oli niin kaunis että alkoi itkettämään.
Tuskin tarvitsee kenenkään noin pitkälle kunnioitusta viedä mutta jotain rajaa siihen kaasutteluun ja väliin änkeämiseen.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat