Abortti, miten menetellään?

Vierailija

Haluaisin kuulla kokemuksen abortista. Miten menettelit? Täytyykö olla jokin ns. Syy, että abortin saa? Todellisuus on varmaan toinen, mutta kaikki julkaisut netissä mitkä käsittelevät aborttia saavat sen kuulostamaan tosi monimutkaiselta ja pitkältä prosessilta. Aiheuttaako lääkkeellä tehty abortti vuotoa ja kipuja? Tulin raskaaksi pillerien läpi enkä halua/kykene pitämään lasta, koska elän opintotuella.

Kommentit (6)

Vierailija

Prosessi on tehty hankalaksi. Ensin täytyy käydä lääkärissä ja saada lähete. Sitten odotellaan sairaalasta kutsua. Syy tarvitsee olla, kelpaa ikä, lasten määrä, sosiaaliset syyt. Minulle annettiin lääkkeet kotiin poliklinikalta. Oli kivulias kokemus ja jälkivuotoa yli kuukauden, hyvin runsasta. Lisäksi jouduin käymään ainakin kolme kertaa labrassa kun raskaushormonim määrä ei heti lähtenyt laskuun. Mutta ei ollut henkisesti vaikea minulle.

Vierailija

No tuossa on riittävä syy: taloudellinen tilanne. Itselläni prosessi meni muistaakseni niin, että ensin kävin neuvolassa juttelemassa, sitten lääkärillä ja sain aborttilähetteen. Sitten kävin ensimmäisen kerran sairaalassa ja tehtiin uä-tutkimus ja sain ensimmäisen pillerin. Ylihuomenna menin osastolle ja sain lisää lääkkeitä ja pikkuhiljaa "tavara" alkoi tulemaan ulos. Minulla kipu oli aika kova, menkkakivut *100 mutta saa särkylääkettä. Ja vatsa meni sekaisin ja kaikki vessa-asiat piti tehdä sellaiseen metalliseen "ämpäriin" ja hoitajat sitten näki kuinka paljon kohdusta on tullut ulos. Se oli ehkä epämukavinta, koska tosiaan maha oli ihan sekaisin.. :D Pääsin samana päivänä kotiin ja jälkivuotoa oli 2-3 viikkoa. Ensimmäiset päivät käytin oikeasti vaippoja. 😀

Vierailija

Minä menin terveyskeskukseen. Mulle varattiin suoraan aika naistentautien polille. Klamydianäyte pitää sitä ennen antaa.

Lääkäri ultrasi, otin ensimmäisen lääkkeen ja kotona toisen. Sellainen normaalia hiukan kovempi kuukautisvuoto, vähän kipuja.

Sit vielä sairaanhoitajan luona käytiin tekemässä raskaustesti jonkin ajan kuluttua.

Vierailija

Itse tein pari viikkoa sitten lääkkeellisen raskaudenkeskeytyksen. Ei multa juurikaan kyselty miksi päädyin siihen ratkaisuun. Syinä mulla oli huono taloudellinen tilanne sekö huonolla hoitotasapainolla oleva diabetes ja kilpirauhasen vajaatoiminta. Se oli torstai päivä kun kävin lääkärissä ottamassa sen ekan lääkkeen. Siitä ei ihmeempiä oireita tullut, perjantai iltana alkoi vähäinen vuoto. Lauantai aamuna menin osastolle jossa sain 2 panacodia ja 4kpl niitä mifegyne (?) -pillereitä suun kautta. Alussa ei tuntunut missään, mutta noin neljän tunnin päästä alkoi jäätävät supistukset ja kivut, hoitaja kävi laittamassa peppuun jonkun lääkkeen ja pian alkoi tuntua materiaalia tulevan ulos. Kivut loppui kuin seinään. En tiedä auttoiko lääke vai se että materiaalit alkoi tulla ulos. Niin joo silloin kipulääkkeen kanssa sain myös vielä 2kpl mifegyneä (?). Sen takia jouduin olla vielä 4 tuntia tarkkailussa. Hoitaja tsekkasi mitä oli pihalle tullut ja totesi kaiken tulleen ulos. Neljältä iltapäivällä pääsin kotiin. Kipuja ei ole sen jälkeen ollut. Jälkivuotoa tosin vielä tulee, ja pari viikkoa siis nyt kulunut toimenpiteestä.
Tsemppiä sulle! Ei oo kiva kokemus, mulla yks hirveimpiä kivun takia, mutta onneksi pahin kipu oli ohi parissakymmenessä minuutissa, kyllä sen kestää!
Sori kirjotusvirheet ym. kun puhelimella yritin kirjoittaa.

Vierailija

Ei ole monimutkaista, syyn tarvitsee mutta siihen riittää sekin ettei halua lasta, sivistysvaltiossa kun naista ei voi pakottaa kantamaan ja synnyttämään lasta vasten tahtoaan. Ensin terveyskeskukseen, siitä labraan, toisen kerran terveyskeskukseen ja siitä vasta aikaa varaamaan varsinaiseen aborttiin, mua vähän ihmetytti että aina piti soittaa itse ja varata aika, jotenkin oletin että ekasta paikasta antaa suoraan seuraavan ajan mutta en ollut niin tutuksi tullut terveysasemien käytäntöjen suhteen kun en niissä juuri koskaan käy. Itsellä lääkkeellinen abortti eikä ollut kipuja missään vaiheessa, yhden panacodin (?) taisin saada mukaani.

Vierailija

Kiitos tosi paljon vastauksista, vaikka prosessi onkin juuri sellainen kuin virallisessa kirjallisuudessa kerrotaan teidän kuvailujenkin perusteella, niin on helpottavaa saada kuulla muiden samassa tilanteessa olleiden kokemukset :) ap.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat