Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Työttömät töihin omilla tukirahoillaan?

Vierailija

http://yle.fi/uutiset/tyottomat_toihin_omilla_tukirahoillaan/8381906?ref=leiki-uu

Hallitus pohtii, voitaisiinko työttömät työllistää omilla työttömyyskorvauksillaan.

Mielipiteitä?

Sivut

Kommentit (24)

Vierailija

Pakkohan ihmiset on työllistää vaikka maksamalla heille sosiaalituen suuruisia palkkoja. Muuten tämä yhteiskunta romahtaa. Työttömien määrä vain lisääntyy. Rajan takaan tulee 200 uutta elämäntapatyötöntä päivittäin.

Vierailija

Oon kuullut samanlaisesta systeemistä ennen. Mutta työn vastikkeeksi maksettiin palkkaa.
Palkkatyö tai vastaava taisi olla... muistaako joku?

Vierailija

Käsitin tuon niin, että lasketaan, paljonko kustannuksia valtiolle tulee siitä, että maksetaan työttömälle se vajaa 600 euroa kuukaudessa. Ja niiden kustannusten verran maksetaan palkkatukea työnantajalle. Työtön itse saa tessin mukaista palkkaa, mutta vain valtion subventoimana.

Tuo systeemi olisi työttömälle lyhyellä tähtäimellä hyvä ratkaisu, mutta pitemmällä tähtäimellä tarvittaisiin työpaikkoja, jotka voivat palkata ihmisiä ilman mitään valtion tukia. Toisaalta jos miettii, että työttömyyskorvauksiin menisi joka tapauksessa julkisia varoja, niin tästä mallista ei tulisi mitään lisäkustannuksiakaan. Pitäisi vain pitää huolta, että palkkatukea tarjottaisiin järkeviin työpaikkoihin, jotka parantavat työnhakijan cv:tä.

Vierailija

Miksi työttömyyskorvaus ei voisi olla vastikkeellista? Vaaditaanhan opiskelijoiltakin näyttöä opintojen edistymisestä, miksi ei siis työttömältäkin vaadittaisi näyttöä työllistymisen edistämisestä?

Vierailija

Työttömän pakottaminen johokin mummojen ulkoiluttamiseen on varmaan kaikkien aikojen paskin idea, vaikka Paula Rusakko ei sitä ymmärrätä. Mummon ulkoiluttaminen pitäisi olla virkistyystoimintaa, mutta sitä se ei ole jos siihen pakotetaan työttömät karenssin uhalla. Mummo kyllä aistii sen jos ulkoiluttaminen tapahtuu vastentahtoisesti.

Vierailija

Paltamossa kokeiltiin. Valitettavasti se meni siihen, että yrittäjät hermoistuivat siitä, että työvoimatalolla myytiin samoja tuotteita halvemalla, joten he sanoutuivat hankkeesta irti. Osa työttömistä taas kävi siellä viettämässä aikaansa, koska mitään tekemistä ei ollut, vaikka olisivat halunnee tehdä. En tiedä, jatkuuko kokeilu vielä. Ko. hankkeen (hyväpalkkaisten) projektinjohtajien mielestä kokeilu onnistui hyvin. 

Korvauksen muuttaminen palkkatueksi on ihan hyvä ajatus, enkä ymmärrä, miksi palkkatukirahat pitää korvamerkitä erikseen. Lähdettäisiin vain siitä, että jokaisen työttömän työllistämisestä saa palkkatuen, niin se on suoraan korvaussummista pois. Sen ei tarvitsisi olla edes yhtä iso. Itse olen ollut työllistämistuella kaksikin kertaa töissä ja olin ihan tyytyväinen. Sain kaikki työsuhteen edut ja työkin oli melkein ammattia vastaavaa, joten hyvää kokemusta sain. Toki olin "oikeissa" työpaikoissa mikä helpotti sitten saada oikeaseti oikeita töitä myöhemmin. 

Vierailija

Jos nyt ajattelen omaa tilannettani, niin sopisi todella hyvin omaan tilanteeseeni ja tarpeeseeni. Olen kutsumusammatissa, jossa tekemätöntä työtä on paljon enemmän kuin resurssit antavat myöten. (ei kuitenkaan mikään huuhaa-ala, vaan yhteiskunnalle tulee kyllä ihan rahallista hyötyä) Käytännössä nykyään työ on pätkitty projekteiksi, joilla on muutama kuukausi väliä. Siinä välissä laitteet pannaan arkistoon, työhuoneet jaetaan uusiksi, tulee organisaatiouudistus ja uuden projektin aikaan pitää ensin kasata aina pakka. 

Kun olen välissä työttömänä, en oikeasti ole käytettävissä muihin töihin, koska tiedän milloin seuraava projekti alkaa. Minua ahdistaa olla toimettomana kotona, kun laitteet makaavat työpaikan varastossa ja rapistuvat. Jos vain saisin luvan mennä työpaikalle ja tehdä työtä (ja pystyisin vielä vuokran maksamaan ensi kuussa sen jälkeen), sen tekisin ja heti.

Jos kumminkin ajattelee koko yhteiskunnan kannalta, niin tästä ei saisi tulla uutta konstia, jolla ketään nuorta estetään koskaan saamasta oikeaa työpaikkaa (vrt. työvoimatoimiston harjoittelu). Työantajat eivät saisi voida kierrättää ilmaisia tekijöitä loputtomasti. 

Järjestelyssä pitäisi myös säilyttää vapaaehtoisuus. Työpaikoillakin on vain riesaa porukasta, joka tulee sinne jonkun pakottamana tylsistymään ja selaamaan puhelinta.

Vierailija

Tässä on hurjasti kysymyksiä, joihin ei ole vielä saatu vastausta.

Olisiko se tuki erisuuruinen eri henkilöillä eli osalla ansiosidonnainen, osalla peruspäiväraha? Kumman työnantaja palkkaisi, sen, josta saa 1400 e/kk vain sen, josta saa 500 e/kk?

Voisiko työsuhde olla aina määräainakien eli kun tuki loppuu, päättyy työsuhde? Kertyykö sen aikana työssäoloehto eli pääseekö samantien uudelle ansiosidonnaiselle vai onko tuettu työsuhde sellainen, että ansiosidonnaisen keruuaika ei täyty?

Saisiko työnantajalla olla 10 työntekijää, jotka kaikki olisivat tuetusti töissä? Siis ei ketään työnantajan yrityksen rahoilla palkkaamaa vaan kaikki tuella => tästä syntyy vääristynyttä kilpailuetua.

Tällä hetkellä palkkatukea on mahdotonta saada, jos menee sukulaisen yritykseen. Saisiko tätä tukea, jos menee puolisolle töihin?

Mitä tapahtuu, jos kesken koeajan lähtee pois, saako tuet mukanaan vai putoaako nollatuloiseksi?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Sanssi rahaa on nuorille jo nykyään :) eipä iloa ollut pitkään kun sopimukset aina määräaikaisia..

On kai se työkokemus määräaikaisesta työsuhteestakin arvokkaampaa kuin ei työkokemusta ollenkaan?

Vierailija

Tässä ideassa on se ongelma, että työnantajan näkökulmasta sama systeemi on jo olemassa ja se on tuo palkkatuki. Silläkään eivät työnantajat halua työllistää, joten entäs jos saisivat vain 500 e miksi yhtäkkiä innostuisivat siitä?

Aivan pakko sanoa, että päättäjät, jotka tälläisiä juttuja keksivät eivät tunne systeemiä ja ovat täysin vieraantuneita tavallisen ihmisen elämästä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

On kai se työkokemus määräaikaisesta työsuhteestakin arvokkaampaa kuin ei työkokemusta ollenkaan?

Vain jos haluaa mennä töihin. Mulle siitä ei olisi kuin haittaa, koska en halua mennä töihin. Onneksi sitä ei olekaan.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat