Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Opiskelijan ongelma: Lukeminen nukuttaa! Mikä avuksi?

Vierailija

Eli jo 15 - 30 min (tenttikirjan) lukemisen aloittamisen jälkeen mua alkaa väsyttää - tai oikeastaan nukuttaa niin kovin, että nukahtaisin heti jos sulkisin silmäni. Näin käy niin kalseassa lukusalissa kuin kotisohvalla; muistiinpanoja tehdessä tai ilman; 5 tai 9 tunnin yöunien jälkeen. Ainoastaan e-kirjaa lukiessa pysyn hieman paremmin virkeänä. Kirjan sisällöllä ei ole väliä, mielenkiintoisetkin kirjat nukuttavat.
Milä avuksi? Tämä on melkoinen ongelma yliopistossa opiskelun kannalta.

Kommentit (10)

Vierailija

E-kirjassa auttaa varmaan siitä tuleva valo. Kirkasvalolamppu lähellä lukemisen aikana saattaisi auttaa - ne tosin eivät oikein sovi opiskelijabudjettiin joten kokeile tavallista lamppua?

Ja ehkä olisi hyvä tarkastaa vaikkapa hemoglobiini ja sensellaiset.

Vierailija

laita herätys soimaan jo kun aloitat. Hyvällä omatunnolla voit jatkaa lukemista pienten tirsojen jälkeen ja kahvikuppisen ääressä.

Mulla on sama ongelma. Jos luen kylmässä huoneessa, jota meidän laitoksen sali on, väsyn aivan totaalisesti koko päiväksi. Se vie jotenkin kaikki fyysiset voimat.

Vierailija

Sama ongelma täälläkin! Hemoglobiini pitäisi olla ok eikä tietääkseni ole muutakaan väsymystä aiheuttavaa sairautta (masennusta tai kilpirauhassairautta tms). Olen ehkä huomannut että D-vitamiinin päivittäinen käyttö, säännölliset ruokailuajat ja sokerin vältteleminen (siis että verensokeri pysyisi koko päivän melko tasaisena) auttaisi mutta lukiessa väsyminen on silti lähes päivittäistä.

Olisiko kellään mitään parempia vinkkejä?

Vierailija

Itselläni oli sama ongelma kokeisiin lukiessa.. Tämä toimi mulle: lue 15-20 min pätkissä ja tee välillä 5-10min jotain piristävää, vaikka muutama haarahyppy, venyttely tms (plussana kuntokin saattaa vähän kohentua... :D) .  Samalla kun teet jotain muuta (kuten vaikka vatsalihaksia jos tykkäät urheilla, tai vaikka kudot jos tykkäät käsitöistä) koita miettiä oliko siinä 20min edellisessä pätkässä joku tärkeä pääkohta. Kun luet, tee samalla tärkeimmistä kohdista lyhyitä ja ytimekkäitä muistiinpanoja. Lopuksi, kun saat tenttialueen käytyä läpi, tsekkaa enää muistiinpanot. Ehdottaisin myös että hyppäät suoraan sellaisten asioiden yli, joista tiedät että et tule niitä muistamaan tai jotka tuntuvat tipahtavan enemmänkin luokkaan "nice to know". Käytä energiasi siis niihin asioihin joista koet, että pystyt sisäistämään eivätkä jäisi tasolle "haukionkala". Jos luennoilla ei ole läsnäolopakkoa etkä koe hyötyväsi siitä että opettaja paapattaa samat asiat monotonisesti mitkä voisit myös itse lukea suoraan kirjasta, jää kotiin ja oikeasti lue ne itse sieltä kirjasta! Turha mennä luentosaliin pilkkimään. Tällä tekniikalla opiskeluun menee ehkä kerralla enemmän aikaa, kun ei vaan suoralta istumalta lue suunnilleen koko aluetta läpi, mutta ei ainakaan tarvitse 10min välein palata takaisin ja lukea samoja sivuja uudelleen, koska mitään ei jäänyt mieleen.

Vierailija

Mulla tuossa auttoi vain se, että otin vartin nokoset. Paljon sen pitempään ei viitsi hanskankuvat poskessa nukkuakaan. Toisaalta, ala saattaa olla väärä.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat