Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

MILLAISIA IHMISIÄ MAASEUDULLA YLEISESTI ELÄÄ?

Vierailija
20.10.2015 |

Siis ite oon kuvitellu että ovat mukavia ja hyviäihmisiä, rakastavat rauhaa jne, lapset viettävät vapaa aikansa kalastaen ja soudellen järvillä. Ja kaikki hyväksyttäisiin sellaisina kuin ovat. Tuossa oli minun unelma asuin paikkani.

Mutta olen nyt kuitenkin kuullut toista, että maalla kiusataan kouluissa jos on jotain erillaisuutta, ihmisevät juoruilevat ilkeästi toisista, vuokralla asuvia sekä köyhiä pidetään huonompina ihmisinä ja se myös näytetään.

Kumpa noista kertomuksista vastasi yleisesti ottaen peruspikkukylää?

Kommentit (28)

Vierailija
21/28 |
21.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis ite oon kuvitellu että ovat mukavia ja hyviäihmisiä, rakastavat rauhaa jne, lapset viettävät vapaa aikansa kalastaen ja soudellen järvillä. Ja kaikki hyväksyttäisiin sellaisina kuin ovat. Tuossa oli minun unelma asuin paikkani.

Mutta olen nyt kuitenkin kuullut toista, että maalla kiusataan kouluissa jos on jotain erillaisuutta, ihmisevät juoruilevat ilkeästi toisista, vuokralla asuvia sekä köyhiä pidetään huonompina ihmisinä ja se myös näytetään.

Kumpa noista kertomuksista vastasi yleisesti ottaen peruspikkukylää?

Molemmat, totta kai! Samalla tavalla kuin kaupungeissa myös maaseudulla on kaikenlaisia ihmisiä, sieltähän ne kaupunkiin muuttaneet ovat tulleet eikä se ilkeä luonne siitä kaupungin rajan ylityksestä kenellekään pamahda leppoisan ja lupsakan tilalle. Kaupungissa juoruillaan ja kerrostalokyylät heippa-lappuineen ovat arkipäivää, ei se maalaismaisema tee ihmisistä sen parempia. Onneksi molemmissa paikoissa on suurin osa ihmisistä normaaleja, omista asioistaan huolta pitäviä ja ihan ok tyyppejä, vähemmistö ikävine tapoineen ja negatiivisuuksineen korostuu aina.

Vierailija
22/28 |
21.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä olet saanut tuollaisen käsityksen maaseutuasumisesta, ap? Jostain postikortistako?

Rakastan mökkikuntaamme, jossa vietän kesäisin mahdollisimman monta viikkoa. Silloin on kesä, lämmintä ja lomaa. Olen joskus miettinyt millaista siellä olisi asua talvella. Väkiluku vähenee kun kesäasukkaat lähtevät, eli kirkolla tulisivat aina vain ne yhdet ja samat naamat vastaan (ja minäkin olisin yksi niistä). Kulttuuripalveluja kirkolla on erittäin hyvä kirjasto ja aika aktiivista musiikkitoimintaa (harrastuspohjalta). Lähin leffateatteri on 40 km:n päässä, samoin teatteri, museo, vähän paremmat ruokakaupat; sama matka pitäisi kulkea jos kotiin pitäisi hankkia ihan tavallista elektroniikkaa tai jotain "vähän isompaa". Lukioon on sama matka. Julkista liikennettä supistetaan koko ajan, kunnan sisällä sitä ei ole enää ollenkaan, jotain kouluvuoroja lukuunottamatta. 

Talvella on varmaan todella kaunista, pimeys on oikeaa pimeyttä, tähdet näkyvät kirkkaina taivaalla. Mutta se marraskuun pimeys, rospuutto-aika, liukkaat tiet ... Asukkaiden keski-ikä on jo nyt aika korkea. 

Ja tämä on aktiivinen, kiva paikkakunta! Kun vedet ovat auki, voi järvellä soudella ja kalastaa, talvella kulkea jäitä pitkin potkukelkalla ... Voisin jopa juuri ja juuri tehdä työtäni siellä, mutta ei, ei. :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/28 |
21.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oi, tuollaista lienee vasta Taivaassa, jos sellainen on olemassa... Täällä maan päällä ihmisluonto tuppaa perusteiltaan olemaan samanlainen joka paikassa, ja se sisältää niin hyvyyttä kuin myös taipumuksia erilaisiin pahuuksiin. Ei maaseutu, eikä kaupunki, eikä mikään tietty paikka tai maa, ole paratiisi jossa ihmiset olisivat olennaisesti muita parempia. Pahuuden ilmenemismuodot voivat toki vaihdella seuduittain jonkin verran.

Vierailija
24/28 |
21.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

20 jatkaa... Unohdin mainita, että tuon meidän kylän vieressä on toinen kylä, jossa toimii vielä koulu, mutta sielläkään ei ole kauppaa, ravintola on. Sinne on muuttanut uusia lapsiperheitä, mm. meidän ystäväpariskunta (mies arkkitehti) ja siellä on aktiivista VPK-toimintaa ja koululla iltaisin harrastuksia. Meidänkin entisestä kylästä käy väkeä niissä menoissa.

Vierailija
25/28 |
21.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuokralla asuminen maaseudulla todellakin on epäilyttävää, maallahan asunnot, talotkin on tosi halpoja näin pk-seudun näkökulmasta. Jos ei sellaiseen ole siellä varaa, niin on asiansa pahasti sössinyt. Ainakin erittäin hyvä syy pitää olla, väliaikainen oleskelu paikkakunnalla esimerkiksi.

Vierailija
26/28 |
21.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mua on aina kiusattu mutta ei se kalastamista estä. Eli molemmat kuvaukset on totta.

Vierailija
27/28 |
21.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No heh heh...muutettiin maalle ettei tarvi olla kerrostalolähiössä kaikenmaailman kusipäitten kanssa  tekemisissä eikä kattella naaapureita!Jos itse olet kovin seurankipeä ja seurallinen pysy kaupungissa!

Vierailija
28/28 |
21.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja mikä hesalaiselle on maalla?Asutaan maalaiskaupungin syrjässä..Tampereelle 50 km..eikä olla vielä edes kovin syrjässä pirkanmaalaisittain..

Täällä ollaan ihan samanlaisia kuin muutkin..jotkut seurallisempia kuin toiset,mutta naapuria ei tartte kattella jos ei kiinnosta!Ja kun mökkiläiset tulee kesällä kaupungista niin ne ääliöt ei sitä tajua.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän neljä