MILLAISIA IHMISIÄ MAASEUDULLA YLEISESTI ELÄÄ?

Vierailija

Siis ite oon kuvitellu että ovat mukavia ja hyviäihmisiä, rakastavat rauhaa jne, lapset viettävät vapaa aikansa kalastaen ja soudellen järvillä. Ja kaikki hyväksyttäisiin sellaisina kuin ovat. Tuossa oli minun unelma asuin paikkani.

Mutta olen nyt kuitenkin kuullut toista, että maalla kiusataan kouluissa jos on jotain erillaisuutta, ihmisevät juoruilevat ilkeästi toisista, vuokralla asuvia sekä köyhiä pidetään huonompina ihmisinä ja se myös näytetään.

Kumpa noista kertomuksista vastasi yleisesti ottaen peruspikkukylää?

Sivut

Kommentit (28)

Vierailija

Oma kokemukseni eräästä nimeltämainitsemattomasta tuppulasta on todella traumaattinen. Asuin siellä joitakin vuosia ja lähdin hermoraasteena pois. En tiedä oliko siellä juomavedessä vikaa vai mikä oli, mutta ihmiset olivat todella ilkeitä ja suorastaan sekaisin. No sekaisin menin minäkin.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Siis ite oon kuvitellu että ovat mukavia ja hyviäihmisiä, rakastavat rauhaa jne, lapset viettävät vapaa aikansa kalastaen ja soudellen järvillä. Ja kaikki hyväksyttäisiin sellaisina kuin ovat. Tuossa oli minun unelma asuin paikkani.

Mutta olen nyt kuitenkin kuullut toista, että maalla kiusataan kouluissa jos on jotain erillaisuutta, ihmisevät juoruilevat ilkeästi toisista, vuokralla asuvia sekä köyhiä pidetään huonompina ihmisinä ja se myös näytetään.

Kumpa noista kertomuksista vastasi yleisesti ottaen peruspikkukylää?

Kyräilevät, juoruilevat. Mitään erilaisuutta ei suvaita. Vuokralla asuminen on ihan perisynti. Yksityisyyttä ei ole olemassakaan. Töitä on vähän  ja sosiaalinen elämä todella sisäsiittoista. Jos satut olemaan työtön et ole minkään arvoinen.

Ja ikävä fakta on myös se että alkoholiongelmia on ihan älyttömästi, samoin perhe/parisuhde-väkivaltaa ja sitä katsotaan kyllä läpi sormien. Maaseutu on arviolta sen 20 vuotta muuta Suomea jäljessä.

Vierailija

Kaveri kertoi, että he joutuivat muuttamaan pois, kun kylän päämatalon lapset jopa kivittivät ihan konkreettisesti "köyhempiä". kuulemma saaneet jonkun valtakunnallisen palkinnon tämä porukka. Kaikki, jotka eivät ole kylän kalustoa ja maanviljelijöitä, kuulemma ajetaan pois. Leppoisasta itä-Suomesta hänen kokemuksensa. 

Vierailija

Elääkö joku tai jotkut maaseudulla yleisesti? Mitä tarkoittaa yleinen eläminen? (Yleisistä naisista olen joskus lukenut, ilmaus tarkoitti entisaikaan prostituoituja.)

Vierailija

Tuo aloittajan kysymys on ihan samanlainen, kuin että millaisia ihmisiä asuu Helsingissä tai että millaisia ihmisiä asuu parittomannumeroisissa taloissa. Maaseudulta löytyy ihan samalla tavalla väkeä ihan joka lähtöön, kuin kaupungeistakin. Toki on kylähulluja ja kaiken maailman katkeroituneita idiootteja, mutta kyllä 90% porukasta on ihan järjen ihmisiä täällä maakunnissakin.

Vierailija

Suomessa on vasta noin vuodesta 1975 eli noin 40 vuoden ajan asunut ihmisiä enemmän kaupungeissa kuin maaseudulla. Outoa, että monille on maaseutu, sen elämä ja sen ihmiset nykyään jo niin vierasta.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Moni on sinne kaupungista muuttanut, joten millaisia ne ihmiset siellä kaupungissa on? 

Itseasiassa ihan maaseudulle muuttaa aika vähän "kaupunkilaisia", suurin osa tuppukylien asukkaista on siellä syntyneitä. Muuttotappiota tulee joka vuosi, kun nuoret suuntaavat muualle opiskeluiden ja töiden perässä. 

Mutta samanlaisia ne ihmiset siellä on kuin muuallakin, osa kivoja ja sydämellisiä, osa ilkeitä ja kateellisia. Kun kaikki tuntee kaikki ja joka kolmas vastaantulija on sulle sukua, tietysti juorut leviää helposti.

Vierailija

Asun kaupungissa ja meillä on 120 lypsävää. Lapset on olleet englanninkielisessä leikkikoulussa ja vanhin jatkaa jo IB-lukiossa. Naapurissa asuu kaksi tohtoria, muutama yrittäjä, opettaja ja ainakin kampaaja, veturinkuljettaja ja kaivinkonekuski. Aika vähän juoruillaan, koska päivät menee töissä ja naapureita näkee paljon satunnaisemmin kuin kaupungissa.

Köyhiä ei kivitetä, mutta lastensuojeluasiat hoidetaan yleensä suoraa sukulaisten kanssa. Jos joku hakkaa lapsiaan, soitetaan lasten isovanhemmille eikä sossulle. Paitsi jos perhe on muuttanut muualta, silloin yhteiskunta joudutaan pyytämään apuun. Ihmeen paljon maalle on muuttanut väkeä, joka ei kestänyt kaupungin juoruilua, pahantahtoisuutta, vuokrakämpissä asujia jne.

Vierailija

Ihan yhtä paljon tai vähän, voi pläjäyttää kaikki kaupunkilaiset samaan muottiin kuin maalaisetkin.

Asuin ensimmäiset 30 vuottani kaupungissa ja viimeiset 20 vuotta olen asunut maalla, enkä kyllä mitenkään pysty yhteen muottiin naapureitani laittamaan kummassakaan ympäristössä, niin monen sorttisia ihmisiä kun kummassakin asuu.

Tietenkään tällä palstalla ei pidetä tällaisista vastauksista, vaan vastausten pitäisi aina olla joko mustaa tai valkoista, mutta kun se ei nyt vaan oikeassa elämässä menen niin, vaan pääasiassa elämä on harmaan eri sävyjä.

Vierailija

Toisiahan täällä kytätään minkä keritään, juoruillaan myös ilman minkäänlaista totuuspohjaa. Naisten tulee käydä pari kertaa viikossa paikallisen naisvoimistelijoiden pitämissä jumpissa, lasten myös. Tällä sitten kerskutaan, ollaan niin urheilullisia että.
Pulskat mammat pukeutuvat tiukkoihin treenihousuihin, joissa lukee kissan kokoisilla kirkaimilla WORK OUT, FITNESS tai muuta sellaista, mikä ei heihin iske millään. Ja näissä housuissa liikutaan toki ihan joka paikassa.
Lapsista puhutaan koko ajan ja kaikkialla, mitään muuta elämää täällä ei äideillä ole- paitsi ah, ne jumpat.
Miehet ovat hiljaisia tuppisuita, tapaavat toisiaan paikallisella huoltsikalla kahvia ryystäen ja sätkät palaen.
Alkoholia ei kannata ostaa paikallisista kaupoista, vaikka kaikki täällä juovat vähintäänkin niitä saunaoluita, mutta silti on kiva bongailla jos joku toinen ostaa ja päättää että tuo ryyppää aina.
Pari kertaa vuodessa on jotain kaupungin järjestämää typerää tapahtumaa, mihin väki kokoontuu virnistelemään ja esittämään Perhe Täydellistä.

Toisaalta täällä on turvallista asua. Ei juuri törmää hämäriin tyyppeihin, eikä raiskaajamamut tänne halua tulla. Lapsille hyvä paikka kasvaa, mutta kyllähän he yläasteen jälkeen lähtevät lipettiin, osa tosin tulee ihme kyllä takaisin.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat