Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko sinusta ok, että päivähoidon työntekijät kutsuvat lapsia "muruiksi" ja "rakkaiksi"?

Vierailija

Muru, rakas, kulta... Miltä sinusta vanhempana tuntuisi, että ns. vieras ihminen kutsuu lastasi rakkaaksi? Omaan korvaani se särähti ikävästi. Lempinimien käyttö on ok, mutta tietyt hellittelynimet kuuluvat mielestäni kotiväelle, mikäli sellaisia halutaan käyttää. Onko teillä kokemusta tällaisesta, mitä tunteita teissä herättää?

Sivut

Kommentit (17)

Vierailija

:D itse ainakin kutsun hoitolapsia kulleiksi ja rakkaiksi, koska sitä he ovat. Kaikesta sitä voi mielensä pahoittaa. Hirveän kliiniseltä tuntuisi kutsua lapsia pelkillä etunimillä.

Vierailija

Minulla on ollut vielä lukiossakin opettaja, joka kutsui ryhmäämme "murusiksi" ja "sydänkäpyksiksi". Ei siitä kukaan pahoittanut mieltään, päinvastoin. Olen itse yläasteella sijaisena ollessani saattanut joskus kutsua tutun luokan, jonka kanssa olin jo päässyt sinuiksi, oppilaita "muruiksi" tai "mussuiksi". Lähinnä pisti porukan hihittämään ja hihkumaan. Toki tässäkin pitää olla tilannetajua ja pelisilmää: aivan vieras lapsi saattaa hämmentyä siitä, jos vaikka päiväkodin hoitaja kutsuu häntä jollain hellittelynimellä. Ei tuo lukioaikainen opettajanikaan ruvennut meitä heti kättelyssä muruttelemaan.

Vierailija

Hyvä kysymys. Uskoisin että olisi ihan OK vieraan ihmisen sanoa omaa lastaan ''muruksi'' tai ''kullaksi''. Toisaalta jos panet pahaksesi niin voit kyllä ihan vaan sanoa että asia vähän hermostuttaa ja en ole tottunut siihen. Kyllähän minuakin on päiväkodissa sanottu ''muruksi''. Se on kyllä oma asiasi päättää sopiiko se vai ei. En tuomitse ketään.

Martta

Minun lastani kutsuttiin muruksi päiväkodissa ja olin siitä todella onnellinen. Lapseni sai hyväksyntää ja hellyyttä mun työpäivän ajan. Mahtavaa oli.

Vierailija

Päivähoito on lähimpänä sitä tilannetta, jossa pikkulapset hoidettiin isossa perhepiirissä sukulaisten kesken. Miksi lapsella oikeus tulla hoidetuksi hänestä välittävien ihmisten toimesta olisi nykyaikana jotenkin pienempi?

Kyllä lapsella on oikeus kiintymyssuhteeseen häntä hoivaavien ihmisten kanssa, ja sellainen nyt vain on vastavuoroista. Ole onnellinen, että ihmiset, joiden huomassa lapsi on suuren osan päivästä, osoittavat hänelle hellyyttä ja näin myös vahvistavat hänen itsetuntoaan. Kyllä se lapsi tietää ketä hänen perheeseensä kuuluu, senkin pikkumainen hölmö.

Vierailija

Minusta on todella ok, että päivähoidon henkilökunta välittää lapsestani ja haluaa vahvistaa tämän itsetuntoa hyväksynnän kautta. 

Vierailija

Ei ole minulta mitenkään pois, jos lapseni ovat rakkaita jollekin. Itseasiassa tuntuu hyvältä, jos lapsilleni ollaan erityisen ihania.

Vierailija

Itse kutsuisin rakkaaksi vain perheenjäsentä tai muuta todella läheistä henkilöä, en vierasta lasta, joka on ollut hoidossa vajaat pari viikkoa. Ehkä olen ottanut hellittelynimet liian kirjaimellisesti tähän mennessä. Kiitos mielipiteistänne. Asia siis ok, mutta laittoi miettimään kuitenkin. -AP

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat