Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voinko luottaa 11-vuotiaan kastelemaan kukkani ja ruokkimaan kalani kun olen lomalla?

Vierailija

Kalat täytyisi ruokkia 2 kertaa päivässä ja molemmilla kerroilla sulattaa pakastimesta surviaisen toukkaa. Palkaksi saisi 100€. Olemme poissa viikon. Tyttö on ollut lastenvahtina luotettava aina.

Kommentit (14)

Vierailija

Sinä tiedät parhaiten.

Lähtökohtaisesti en uskaltaisi luottaa vain 11-vuotiaan niskoille mitään elävää.

Siitä huolimatta hän voi olla paljon luotettavampi kuin joku aikuinen. Tehtävähän sinänsä on yksinkertainen, mutta sitova. Lapsi ei vaan välttämättä ymmärrä täysin syy- ja seuraussuhteita.

Vierailija

Olikos tää Porvoossa? Ei kai kukaan mieti, voiko lapsen vastuulle jättää kalojen ruokkimisen ja samaan hengenvetoon sanoa, että lapsenvahtina samaan tyyppiin on voinut luottaa?

Vierailija

Riippuu lapsesta. Mun 9-vuotias voisi kyllä hoitaa tuonhomman. Palkka on hyvä, sillä 2 x päivässä on tosi sitova ja lapsen mielestä varmasti rasittavaa kun ei voi mennä kavereiden kanssa miten huvittaa. Käske laittaa puhelimeen muistutus. Muista kuitenkin että kyseessä on lapsi, joten välttämättä kaikku ei mene ihan putkeen.

Vierailija

Olin tuossa iässä naapurillemme. Ei maksettu tai annettu mulle mitään. Enkä ymmärtänyt edes haluta. Oli kunniatehtävä. Viikon olin kahtenakin vuonna. Myös heodän koiransa piti hoitaa samalla. Siis menin sinne ja lenkitin koiran, katsoin onko vettä ja ruokaa ja sitten ruokin akvaarion..

Tosin kummallista, että.ap:n täytyy pelkän akvaarion takia mennä. Kalat selviää viikon hyvin ilman ruokaa. (Ja on ruoka-automaattejakin)

Vierailija

6, ruoka-automaatti toimii sähköllä tai on toimimatta, tai toimii liikaa. Niihin ei todellakaan voi luottaa. Siskon kalat kuolivat hänen lomareissullaan.

Vierailija

Hirvee summa yhdestä viikosta. Puolet riittää.

Mitäs sitten tapahtuu, jos vahinko tuleekin ja joku kala esim kuolee tai kukka?

mä olen itse hoitanut naapureiden kukkia ja kaloja juurikin 10 vuotiaasta lähtien. Ennen kouluun lähtöä piipahdin kalat ja sitten illalla ennen kotiin menoa piipahdin uudestaan. Ei se niin hirveesti vaadi jos osaa aikatauluttaa. Viikkohan se vaan on.

Mulla kävi kerran, että yksi kukka kuoli. Itse olin paniikissa, mutta omistaja ei ollut moksiskaan. Pyysi vielä vuosia hommiin. :)

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

6, ruoka-automaatti toimii sähköllä tai on toimimatta, tai toimii liikaa. Niihin ei todellakaan voi luottaa. Siskon kalat kuolivat hänen lomareissullaan.

6:lla on ollut akvaarioita kohta 30v ja matkoja tehty sinä aikana kymmeniä. Viikon matkan ajan kalat voivat olla paastolla, se tekee niille pelkästään hyvää. Pidemmillä reissuilla olen käyttänyt ruokinta-automaattia (joka on luotettavampi kuin lapsi esim ruuan määrän suhteen) ilman mtn ongelmia.

Vierailija

Paasto tekee kaloille hyvää. Minulla mustatetrat saivat poikasia ja puolet laitoin vanhempien akvaarioon ja puolet oman yksiöni akvaarioon. En kumminkaan viihtynyt yksiössäni ja käin siellä vain viikon tai kahden välein ruokkimassa kalat. Ne elivät pidempään.(ei ollut valoja eikä lämmitystäkään. Tietty luonnonvaloa päivisin saivat.

Vierailija

Olen 6. Tajuan nyt, että silloin laitoin kaloille aivan liikaa ruokaa. Varmaan kamala siivoaminen akvaariossa sennloman jälkeen.

Vierailija

Riippuu tosiaankin kalalajista voiko automaattia käyttää. Kaikki kalat ei syö kuivaruokaa tai muutakaan, jotkut syö lähinnä surviaista ja kotiloita.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat