Verenvuoto alkuraskaudessa

Vierailija

Hei,

Tällä hetkellä on menossa rv 9+2 ja joskus viimeviikolla alkoi vähäinen verenvuoto. Ei ole runsasta vaan lähinnä valkovuoto on rusehtavaa... Kipuja ei ole ollut ja toisina päivinä verta ei tule ollenkaan. 

Onko syytä hakeutua johonkin testeihin tai ottaa yhteyttä neuvolaan?

Kommentit (8)

Vierailija

Kannattaa ehdottomasti ottaa yhteyttä lääkäriin. Itsellä oli prikulleen samat viikot ja rusehtavaa vuotoa tuli paperiin vessassa käydessä... Menin naistenklinikan päivystykseen tarkistuttamaan asiaa ja alkio/sikiö oli vielä paikoillaan mutta sydän ei ollut enää lyönyt yli viikkoon... Eli km tuli. Tosin se tehtiin loppuun lääkkeillä kun vuoto ei siitä lisääntynyt.

Voi tosin olla jotain muutakin, mutta sinuna menisin tarkistuttamaan asian sekä oman että alkion terveyden tähden.

Vierailija

Minullakin oli niukkaa ruskehtavaa verenvuotoa poisjääneitä kuukautisia vastaavina ajankohtina alkuraskaudessa. Osoittautui vaarattomaksi:) En muista, että miltä viikolta asti saattoi ultraamalla lähinnä rauhoittaa hermoja. Soitapa siis neuvolaan ja kerro huolesi. Minulle tosin vastattiin, että jonkin aikaa täytyi vain odottaa ja toivoa parasta, kun ei ollut kipujakaan ja verenvuotokin oli niukkaa. Hermoni kestivät juuri ja juuri. Viihdyin paljon sohvalla maaten silloin kun vuosin.

Vauva rv 40+5:)

Mia Terveydenhoitaja
Seuraa 
Liittynyt8.6.2015

Hei,

rusehtava vuoto on alkuraskaudessa melko tavallista. Jos siihen ei liity kipuja, kyseessä ei yleensä ole uhkaava tai jo alkanut keskenmeno.

Raskauden aikana keho on nestetäyteisempi kuin muulloin. Keho tarvitsee lisää verivolyymia hoitaakseen sekä äidin että sikiön veren- ja muun nestekierron. Siksi äidin limakalvot ovat turpeat ja niiden pinnassa olevat pienet verisuonet katkeilevat herkästi. Siksi tätä rusehtavaa vuotoa voi tulla esim. yhdynnän jälkeen ihan vain emättimen limakalvoilta tai kohdunsuulta ilman, että sikiöllä on mitään hätää.

Äidin mielenrauhan vuoksi on hyvä ottaa aina yhteyttä neuvolaan, kun huomaa vuotoa. Terveydenhoitaja voi ottaa sinut ylimääräiseen sydänäänten kuunteluun ja jos on huoli mahdollisesta keskenmenosta, lähettää sinut äitiyspoliklinikalle tarkastukseen, jos neuvolassa ei ole käytössä ultraäänilaitetta. Jotkut äitiyspoliklinikat kuitenkin ottavat vastaan äitejä vasta raskausviikon 12 jälkeen.

Uskon, että raskautesi jatkuu ihan normaalisti ja vuoto on harmitonta :)

t. Mia, terveydenhoitaja

2pojanmama

Moikka oli pakko itsekkin tulla laittaa omaviesti, itellä oli myös nuoremman pojan kanssa raskauden alussa n. rv 10+ jotain vuotoa nii että tuli yöllä kun kävin vessassa ja jäi paperiin mielestäni suht isohkoja jälkiä ja muistan kuinka paljon itkin sinä yönä ja toivon että pieni pysyisi matkassa olin ihan varma että menee kesken, nyt tuo poitsu nukkuu omassa sängyssä ja on 8kk ^^ vuodolle ei koskaan löytynyt syytä..:)) Mutta käy vaikka sydänäänet tarkastamassa jos stressaa <3 Ihanaa odotusta!

Vierailija

Itse vuosin 10vko putkeen, välillä rv 8 - rv 18.
Rv 8 ja rv 14 vuodot olivat keskenmenoluokkaa, veret valahtivat varoittamatta housujen läpi pitkin lattioita, tuli hyytymiä eikä vuodot tyrehtyneet puolessa tunnissa vaan huilas reisiä pitkin kylppärin lattiakaivoon. Näinä molempina kertoina menin päivystykseen (yöaikaa molemmat), toinen kerta ambulanssilla (molemmissa mua hoidettiin ns. keskenmenopotilaana puheineen päivineen). Muut vuotopäivät olivat kuukautisvuodon tyyppisiä eikä ilman sidettä pärjännyt, hemoglobini tuli alas aika rytinällä ja olin koko ajan väsynyt.

Nyt menossa rv 23 ja kaikki on erittäin hienosti! Vauva kehittyy kuten pitää, eikä vuodot ole palanneet. Ostin rv 12 kotidopplerin jotta pystyin pahinpina vuotopäivinä selvittämään, että pieni on vielä mukana (kannatti, toi niin paljon mielenrauhaa)!

Tsemppiä sulle oikein paljon ja tutuille terkkuja jotka tekstistä tunnistaa! :D

Vierailija

minulla on kokemusta runsaista alkuraskauden vuodoista välillä rv 6 ja rv 10 ja pienestä vuodosta raskauden puolivälissä. Jälkimmäinen päättyi suureen suruun, mutta tuon runsas vuoto johtui hematoomasta. Kaikki meni hyvin loppuun asti ja lapsi on jo neljä vuotta 😊

Vierailija

Minun kohdallani vuoto osoittautui harmittomaksi. Kesti noin viikon ja oli juurikin niihin aikoihin kun olisi ollut kuukautisten aika. -AP

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat