Voiko kärsiä anemiasta vaikka Hb 130?!

Vierailija

Mitkä kokeet selvittävät tämän asian? Kuinka huonoon kuntoon voi tulla jos olisi paha anemia? Kiitos jos vastaat!

Sivut

Kommentit (18)

Vierailija

Yksi tuttava sanoi näin. Että voi olla sairaus joka tekee tämmöstä. Että Hb on hyvä mutta varastorauta aivan lopussa. Olen siis itse tosi huonossa kunnossa, ei tiedetä miksi kun veri-arvot ovat ok.

ap

Vierailija

Voi hyvinkin olla, hb kun ei kerro välttämättä todellista tilannetta, se yleensä laskee vasta viimeisenä noista arvoista, jos on rautavajetta. HB voi olla myös vääristynyt, mm. tupakoitsijoilla. Eli kannattaa mittauttaa seerumin rauta-arvo.

Vierailija

Mulla on korkea hb, 145. Muutaman yksikön lasku aiheuttaa jo voimattomuutta. 130 hb on kyllä viitearvojen sisällä, mutta yksilöllinen vaihtelu on suurta. Viitearvojen sisään mahtuu 96% ihmisistä, 4% on viitrarvojen ulkopuolella vaikka syytä huoleen ei olekkaan. Samoin viitearvoihin mahtuu yksiköitä, joilla on oma yksilöllinen  viitearvo ei ole sama valtavirran kanssa.

Mutta tosiaan, mittauta ne rautavarastot.

Vierailija

voi aiheuttaa heikon olon jos hb ollut aiemmin paljon korkeampi. Itselläni ollut aina siinä sallitun rajamaastossa 150-157, raskauden aikana laski 137 ja olin tosi poikki ja aloitettiin rauta.

Vierailija

Kiitos paljon vastauksista. Täytyy selvittää tämäkin asia kun vuodan menkkojen takia ihan jatkuvasti, vaikka syön pillereitä ilman taukoja... Gynelle varattu aika.

ap

Vierailija

Mullakin otettiin hiljan verikokeita, ja lääkäri totesi, että vaikka hemoglobiini oli hyvä, yli 140, voi olla anemiaa tulossa, koska se rautavarastoja mittaava arvo oli selvästi viitearvojen alapuolella. En itsekään ollut koskaan kuullut tuollaisesta, luulin HB:n kertovan rautatilanteen. Aina oppii.

Vierailija

Luovutan verta usein, hb 143-145. Saan aina mukaan paketin rautaa. En tosin sitä syö, mutta veripalvelusta sanotaan että hedelmällisessä iässä olevan naisen pitäisi aina syödä lisärautaa, varsinkin jos luovuttaa verta em. varaston takia. Sinulla voi siis olla anemia vaikka on korkea hb. Siitä vaan siis rautaa popsimaan!

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat