Rekrytointi - miten kerrotaan?

Vierailija

Miten haluaisit kuulla sen ettet tule valituksi? Miten paljon perusteluja kaipaat? Entä miten haluaisit kuulla saavasi työpaikan?

Kommentit (11)

Vierailija

Mielummin sähköpostia, jos en tule valituksi. Se on kuitenkin aina pettymys ja ne puhelut on aina vähän kiusallisia, ei siihen oikein osaa reagoida itse kuin "aha, no harmi". Jos on joku selkeä, ei omiin henkilökohtaisiin piirteisiin menevä syy tyyliin "valituksi tuli henkilö jolla oli aiempaa kokemusta asiasta x" niin kuulen sen mielelläni, mutta muuten en oikeastaan keipaa perusteluja.

Jos saan paikan, niin sitten puhelu.

Vierailija

Perussetti

Kiitos työhakemuksestasi. Valintamme ei tällä kertaa osunut sinuun, koska valitsimme esimiehen sisaren/veljen/vaimon/serkun kyseiseen työhön.

Työhönotto

Sinut on valittu hakemaasi tehtävään ja työt alkavat maanantaina 7.12.2015. Palkkapyyntösi osoittautui liian pieneksi, joten maksamme sinulle 5000 euroa suurempaa palkkaa ja saat seitsemän viikon loman. Tervetuloa!

Vierailija

Kyllä mulle on soitettu aina kun on valittu ja samoin itse olen kerran itse seuraajalleni soittanut. Senkin takia, että siinä soittamalla saa nopeiden tiedon siitä, jos ei tulekaan. 

Minusta fiksuin ei-ilmoitus ikinä on tullut jo hakuprosessin kesken ollessa, että haastatteluun valittiin viisi ihmistä ja valitettavasti et ollut tässä joukossa. Tuo oli fiksua, koska silloin ei odottanut ko. paikasta enää mitään. Kyseessä oli muuten pienehkö yritys, johon rekrytoidaan harvoin, eli esimerkillinen siinäkin mielessä. 

Vierailija

Riippuu siitä, miten pitkälle rekrytointiprosessissa on päässyt. Jos ihan loppusuoralle parin muun kanssa, niin siinä tapauksessa puhelinsoitto olisi mielestäni asiallista. Eikä siinäkään tarvitse paljon sanoa, mutta tuntuu henkilökohtaisemmalta kuin sähköposti. Pääasia kuitenkin on, että aina tulisi jokin viesti. Firmat eivät tunnu tajua, miten huonoa PR:ää se on, että ihmiset käyttävät aikaansa työhakemusten laatimiseen, eikä _missään vaiheessa_ tule mitään takaisin. Edes yksinkertainen sähköposti tyyliin "Kiitos hakemuksestasi, valinta ei valitettavasti tällä kertaa kohdistunut sinuun" ja piilokopiona kaikki hakijat, ei luulisi olevan liian resursseja vievää.

Vierailija

Ei ne nykyisin ilmoita jos ei tule valituksi. "Valitettavasti valintamme ei osunut sinuun" -viestit  ovat tosi harvinaisia. Vastaamattomuus kertoo jotain työnantajien/rekrytoijien "v-tun tyhmät työttömät työnhakijat me ollaan nepotisteja" -asenteesta.

Vierailija

Mielestäni tärkeintä on, että ilmoitetaan joka tapauksessa. Jos haastatteluun asti olen päässyt, niin toivoisin saavani vastauksen mahdollisimman pian. Kieltävä vastaus riittää sähköpostitse. 

Elämäni aikana olen ollut muutamassa työpaikkahaastattelussa, josta ei tullut mitään vastausta. Sitten soittelin näille haastattelijoille perään. Kiusallista molemmille osapuolille.

Yhdessäkin työhaastattelussa minulta kysyttiin, että sopisiko toinen haastattelukierros tietylle viikolle (sattui olemaan heinäkuun viikko)? Haastattelun jälkeen odottelin ja sompailin lomaviikkojeni kanssa, että millaisia suunnitelmia voin tehdä, mikäli toinen haastattelukierros on tulossa.

Vasta haastattelijalle soitettuani selvisi, että en ollut jatkossa ja hänkin oli parhaillaan itse lomalla, kun vastasi puhelimeen. Harmi vain, ettei ollut ehtinyt hoitaa tiedottamista ennen lomaansa. 

Vierailija

Saadessani työn oletan myös saavani puhelun aiheesta.

Hylättynä, mutta haastattelukierrokselle päässeenä odottaisin kuulevani myös, miksi en tullut valituksi (sähköposti riittää). Muuten viesti ¨valitettavasti valintamme ei osunut juuri sinuun¨ on riittävä.

Vierailija

Ylipäänsä on kiva kuulla jotain. Mielestäni korrektein olisi lähettää massasähköposti sille hakijajoukolle, jota ei kutsuta haastatteluun ja haastatelluille soittaa tai lähettää henkilökohtaisesti kirjoitettu ei-massasähköposti.

Jos rekrytoijalla on annettavana jokin pieni perustelu, joka liittyy esim. osaamiseen ("halusimme henkilön, jolla oli kokemusta asiasta / painotimme asian y osaamista", ehkä jopa "tulevaisuudessa tarvitsisimme asiaan x perehtyneitä henkilöitä, jos mietit omia jatkokehittämistarpeitasi") tai jos firma haluaa ilmaista, että kannattaa hakea uudelleen heiltä jotain toista paikkaa, johon osaaminen paremmin kävisi, niin sekin on hyvä. Ylipäänsä on kiva kuulla, jos on tehnyt positiviisen vaikutuksen, vaikka ei tulisikaan valituksi. Helposti alkaa ajatella, että se "valitsimme kokemuksen perusteella" on kuitenkin vain valkoinen valhe ja todellisuudessa ajatus on ollut, että "miksi tuo edes haki kun on niin huono hakija."

Vierailija

Saimme 1000 hakemusta jousta 10 on kutsuttu haastatteluun. Kiitos mielenkiinnostasi yritystämme kohtaan, haastatteluun valituille on ilmoitettu henkilökohtaisesti eikä valinta osunut juuri sinuun. 

Voi lohduttautua että oli kova kisa. 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Ei ne nykyisin ilmoita jos ei tule valituksi. "Valitettavasti valintamme ei osunut sinuun" -viestit  ovat tosi harvinaisia. Vastaamattomuus kertoo jotain työnantajien/rekrytoijien "v-tun tyhmät työttömät työnhakijat me ollaan nepotisteja" -asenteesta.

Valitettavasti on tullut lisää ja lisää työtehtäviä. Kun meillä oli ennen rekrytoivia esimiehiä tiimissä 7, nyt on enää 5. Eivätkä työsuhteetkaan yleisesti enää ole yhtä pysyviä kuin ennen, joten työpaikkoja on lukumääräisesti enemmän vuodessa auki. Tiedäthän, että jos ei ole tosiaan iso yritys/kunta kyseessä, niin rekrytointia tehdään kaikkien muiden työtehtävien lomassa. Itse pyrin ilmoittamaan kaikille hakijoille, jotka ovat jättäneet sähköpostiosoitteensa ja valitulle soitan. Joskus on käynyt niin, että valittu ei olekaan tullut töihin, ja sitten etsitään varalle jääneistä sopivinta. Kerran meille tuli 8 hakemusta, näistä vain 3 oli muodollisesti päteviä, eikä ketään valittu. Yksi palkattiin tilapäisesti sijaiseksi. Paikka meni uudestaan hakuun, uudet haastattelut, sama rumba. Ylitöiksi tahtoo mennä usein muutenkin, ja periaatteesta en itse hoida ylitöinä mitään muuta kuin akuuttia työtä, joten siksikin voi joskus harvoin jäädä ilmoittamatta.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat