Oletko käynyt SRK-isoskoulutuksen ja mitä ajattelet siitä nykyään?

Vierailija

Omassa kaupungissani isoskoulutukseen meneminen oli tilastollisestikin trendikästä. Varsinkin alkuvaiheessa siellä oli tosi paljon porukkaa ja isoskoulutusleirit kova juttu. Eivätkä kaikki olleet uskossa. Näin jälkeenpäin kyllä meininki tuntuu paikoitellen todella sekopäiseltä. Muistan kun esimerkiksi leirin vetäjät saivat yhteisen profetian ja kertoivat siitä nuorille suunnilleen itkien, joka tuntui jotenkin pelottavalta, koska he olivat leirin ainoat aikuiset.

Nykyään tuntuu, että silloisista isoskoulutuslaisista uskossa ovat ainoastaan ne, jotka ovat menneet uskostaan enemmän tai vähemmän sekaisin ja puuhailevat kirkon nuorisotyöntekijöitä tms.

Sivut

Kommentit (18)

Vierailija

Meidän seurakunnassa noin yksi kolmasosa riparin käyneistä meni seuraavana syksynä isoskoulutukseen. Arviolta heittäisin, että koulutuksen käyneistä yksi viidesosa uskoi jossain määrin kristinuskon opetuksiin ja Raamatun sanaan. Itse olen ateisti ja tiedän varmasti vain muutaman uskovaisen isosen. Meidän seurakunnassa on tosi mahtava nuorisopuoli, nuorekkaat ohjaajat ja avoin ilmapiiri. Siellä ei kyselty, että "Uskotko varmasti Jumalan sanaan?!" vaan kaikki sai tulla ketkä halusi. Ripareilla usko oli tietysti isommassa osassa, mutta isoshommissa kyse oli lähinnä hauskanpidosta ja yhdessäolosta.

Isosleirit oli ihan parhaita ja vähän harmittaa, että jossain vaiheessa jätin koko homman. Tosin omat kaveritkin jättivät, eikä pari vuoden tauon jälkeen enää huvita mennä sekaan kun kaikki ovat itseä nuorempia. Löysin kuitenkin (ateisti)mieheni myös leiriltä, se oli sitä Jumalan johdatusta! ;)

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Isosleirit oli ihan parhaita ja vähän harmittaa, että jossain vaiheessa jätin koko homman. Tosin omat kaveritkin jättivät, eikä pari vuoden tauon jälkeen enää huvita mennä sekaan kun kaikki ovat itseä nuorempia. Löysin kuitenkin (ateisti)mieheni myös leiriltä, se oli sitä Jumalan johdatusta! ;)

Sydämessäsi on Sanan kaipuu :) Hienoa!

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Sydämessäsi on Sanan kaipuu :) Hienoa!

No en kyllä ihan niinkään sanoisi :D Olishan se varmaan ihan hienoa jos voisi kaikki elämän vaikeudet pistää Jumalan piikkiin. Onnistumisistani mä kuitenkin annan krediitin ihan sille jolle se kuuluu: itselleni. En mä kiellä Jumalaa, kuten en muidenkaan uskontokuntien jumalia. En kuitenkaan myöskään usko niihin.

Tarkoitin tuolla, että isoshommien jättäminen harmittaa sitä, että leirien hyvää meininkiä on välillä ikävä. Uskonto ei ollut oikeastaan ikinä juuri esillä, lähinnä vain iltahartauksissa. Ne olivat kyllä ihan kiva tapa "rauhoittua" yötä vasten (= ennen kuin mennään mökkeihin mässäämään karkkia ja juoruamaan). Joskus jopa yritin uskoa Jumalaan, mutta ei meikäläiseltä onnistu :) Ja tuo "Jumalan johdatus" on pelkkä mieheni ja minun välinen vitsi :D

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

No en kyllä ihan niinkään sanoisi :D Olishan se varmaan ihan hienoa jos voisi kaikki elämän vaikeudet pistää Jumalan piikkiin. Onnistumisistani mä kuitenkin annan krediitin ihan sille jolle se kuuluu: itselleni. En mä kiellä Jumalaa, kuten en muidenkaan uskontokuntien jumalia. En kuitenkaan myöskään usko niihin.

Tarkoitin tuolla, että isoshommien jättäminen harmittaa sitä, että leirien hyvää meininkiä on välillä ikävä. Uskonto ei ollut oikeastaan ikinä juuri esillä, lähinnä vain iltahartauksissa. Ne olivat kyllä ihan kiva tapa "rauhoittua" yötä vasten (= ennen kuin mennään mökkeihin mässäämään karkkia ja juoruamaan). Joskus jopa yritin uskoa Jumalaan, mutta ei meikäläiseltä onnistu :) Ja tuo "Jumalan johdatus" on pelkkä mieheni ja minun välinen vitsi :D

Kirjoitat kuitenkin Jumalamme nimen isolla, se on harvinaista nykyään :)

Vierailija

En ole. En ole kuulunut mihinkään hulluun kuolemankulttiin sen päivän jälkeen kun täytin 18 vuotta ja sain erota kirkosta. Kyllähän se epäilyksiä ihmistä kohtaan herättää jos on tommosen käynyt. Todennäköisesti en esimerkiksi palkkaisi, huolisi ystäväksi tai antaisi minkäänlaista kunnioitusta siinä pelossa että henkilö on joku uskis.

Vierailija

Isoskoulutukseen pitäisi olla vaatimus omakohtaiseen uskoon. Älytöntä, että isosen kuuluu olla mallina seurakuntanuoresta niille rippikoululaisille ja siellä on uskomattomiakin.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Onhan se eräänlainen erisnimi, kristinuskossa Jumala ja islamissa Allah. Kuten myös Vishnu, Brahma ja Shiva kirjoitetaan isolla. Oikeinkirjoitus taitaa olla minulle tärkeämpää kuin usko. :D Ja toisaalta myös kunnioitan eri jumaliin uskovia sillä, että kirjoitan heidän jumalansa nimen oikein. Oli se sitten se Jumala tai Vishnu :)

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Isoskoulutukseen pitäisi olla vaatimus omakohtaiseen uskoon. Älytöntä, että isosen kuuluu olla mallina seurakuntanuoresta niille rippikoululaisille ja siellä on uskomattomiakin.

Käytännössä kuuluukin. Meidän isoskoulutuksessa ainakin täytyi valehdella olevansa edes jonkinlaisessa uskossa jos halusi leirille asti päästä. Muuten ei valittu isoseksi, tosin vedottiin tietenkin "yleiseen sopivuuteen". Ja jos sinne leirille asti ateistina pääsee, niin todistusten (=jokaisen isosen täytyy todistaa uskostaan Jeesukseen rippilapsille heidän edessään) yhteydessä henkinen paine on sitä luokkaa, ettei siellä kukaan uskalla sanoa, ettei usko.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Ihan kohtuullinen pointti kyllä, en kiellä sitä. Meidän seurakunnassa se varsinainen uskonopetus oli leirin ohjaajien ja papin tehtävä. Isoset tukivat heitä eikä kukaan tietenkään leiriläisille sanonut olevansa ateisti. "Uskomaton" on kyllä parempi sana ;)

Siskoni aikanaan tunnusti silloiselle seurakunnan työntekijälle olevansa ateisti ja mietti, voiko silti olla isosena leirillä. Yllättäen tämä työntekijä vastasi, ettei hänkään juuri Jumalaan usko ja hänelle ohjaajan työ oli eräänlainen "välipysäkki". Kukaan nuorista ei tätä tiennyt eikä olisi arvannut hänen olevan ateisti. Hän hoiti työnsä tasan niin hyvin kuin pitääkin ja oli myös kollegoidensa kesken pidetty ihminen. Huumorintajuinen, mutta osasi puhua myös niistä uskonasioista vakavasti. Jopa ateistina. Yllättävän moni ateisti tuntee Raamatun ainakin pääpiirteittäin, joten heitä ei välttämättä uskovaisista erota jos he itse eivät sitä halua.

Isosen työ taas työnä on nuorelle loistavaa kokemusta ja sosiaalisten taitojen opiskelua. Meidän seurakunnassa kenenkään ei tarvitse valehdella olevansa jotain mitä ei ole. Työntekijät tietävät, ettei niin suuressa osallistujamäärässä voi kaikki olla uskovaisia, mutta se ei ketään haittaa. Nuoret kuitenkin omasta halustaan isoseksi ryhtyvät ja kaikilla varmaankin on päämääränä hyvän ja unohtumattoman leirikokemuksen tarjoaminen riparilaisille. :)

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Työntekijät tietävät, ettei niin suuressa osallistujamäärässä voi kaikki olla uskovaisia, mutta se ei ketään haittaa. Nuoret kuitenkin omasta halustaan isoseksi ryhtyvät ja kaikilla varmaankin on päämääränä hyvän ja unohtumattoman leirikokemuksen tarjoaminen riparilaisille. :)

Sietäisit hävetä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työntekijät tietävät, ettei niin suuressa osallistujamäärässä voi kaikki olla uskovaisia, mutta se ei ketään haittaa. Nuoret kuitenkin omasta halustaan isoseksi ryhtyvät ja kaikilla varmaankin on päämääränä hyvän ja unohtumattoman leirikokemuksen tarjoaminen riparilaisille. :)

Sietäisit hävetä.

Hävetä mitä? Sitä, että halusin olla mukana tekemässä 15-vuotiaiden nuorien kesästä ikimuistoista? Anteeksi, mutta en häpeä :) Tuo on mielestäni suurin uskovaiset ja ateistit erottava asia: uskovaiset kyllä tuomitsevat ateisteja herkästi vaikka Raamattukin sen kieltää. Ateistit taas joutuvat nielemään haukut mukisematta tai saavat "Jumalan vihan niskaansa".

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Mä muistan riparilla ku yks isonen jakoi "rakkautta" uimarannassa yön pimeydessä. Teinirakkaus kukoisti. 

Kymenlaakso? :)

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Joulupukki ja Helinä Keiju kirjoitetaan myös isolla.

Lasken tuon uskontopelleilyn samaan sarjaan aikuisten värityskirjojen kanssa

Vierailija

Ihan hyvä valinta. Sai kesään mielekästä tekemistä (monta eri leiriä) ja opiskelemaan hakiessani tuli lisäpisteitä näistä erilaisista leireistä ja kerhoista, joita olin vetänyt. Ekan oikean työpaikan sain ihan sillä, että pystyin osoittamaan tehneeni töitä lasten ja nuorten kanssa monena vuotena.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat