gyne suositteli e - pillereitä, vaikka en ole parisuhteessa

Vierailija

Mitä mieltä olette, kannattaako pillereitä syödä, vaikka ei niitä ehkäisyn kannalta edes tarvitsisi? Minulla on ollut satunnaisia seksikumppaneita, mutta viime aikoina ei ole ollut mitään. Ehkäisynä noissa satunnaisissa jutuissa on ollut kondomi, mutta gynen mukaan se ei riitä, vaan varmuuden vuoksi pitäisi syödä lisäksi pillereitä. Tällä hetkellä minulla ei ole mitään seksisuhdetta, enkä usko lähiaikoina tulevankaan. Kannattaako minun siis hakea pillerit ja syödä niitä "varmuuden vuoksi"?

Kommentit (13)

Vierailija

Ei kannata. Siinä kasvaisi vain riski siihen, että yhtä ehkäisyä käytät joka tapauksessa eli e-pillereitä, mikä on irtosuhteissa huomattavasti huonompi vaihtoehto kuin kondomit.

Gyne tarkoittaa "kondomin epäluotettavuudella" sitä, että et käyttäsi sitä, vaikka muutakaan ehkäisyä ei ole. Jos tunnollisesti käytät kondomia etkä ota riskejä jättämällä sitä pois, niin se on täysin toimiva ehkäisy.

Vierailija

Itse en syö pillereitä, olen seurustellut mieheni kanssa kohta 7 vuotta. Ehkäisynä meillä on ollut kondomi, eikä mitään muuta ja hyvin on toiminut. Inhoan ajatusta siitä, että tunkisin kehooni keinotekoisia hormoneja. Gyne ei ole koskaan vihjaillut pillereiden aloituksesta, kerran kun kysyi mikä ehkäisy käytössä ja kerroin että vain kondomi, muuta ei tarvita niin oli vain että okei. 

Vierailija

Mä sanoisin että ei kannata, jos tosiaan olet huolellinen ja vastuullinen kondomin käytön kanssa. Söin useita vuosia e-pillereitä ja kärsin kaikenlaisista sivuvaikutuksista. Sitten tajusin lopettaa ja nykyään olo on hyvä. En halua tunkea itseeni mitään ylimääräisiä hormoneja. Gyneillä on ärsyttävä päähänpinttymä tyrkyttää kaikille melkein väkisin pillereitä ym. hormonaalisia ehkäisyjä. Mutta tämä on vaan mun mielipide ja jokainen tekee itse omat valintansa. :)

Vierailija

Voihan niillä olla vähentävä vaikutus kuukautisvuotoon.

Itse harkitsen juuri siksi niitä. Muuten en ehkäisyä tarvitse, piuhat on jo poikki.

Vierailija

Sanoin että en tarvitse pillereitä, koska minulla ei ole vakituista kumppania. Gyne alkoi puhua siitä, että mitä jos kondomista huolimatta tulen raskaaksi ja eihän se nyt sovi kun en edes parisuhteessa ole... ei siis ihan noilla sanoilla, mutta mielestäni viesti oli tuo. Kondomia käyttäisin joka tapauksessa uuden/satunnaisen kumppanin kanssa, koska en ole hölmö ja ymmärrän että vain kondomi suojaa sukupuolitaudeilta.

En usko salaliittoteorioihin, mutta yrittiköhän gyne saada minusta pillereiden myötä vakioasiakkaan? Kontrolleissahan pitäisi käydä sitten vuoden välein. Kävin yksityisellä gynellä.

Vierailija

Älä aloita, oli elämäni suurin virhe syödä e-pillereitä aikoinani. Lääkärit eivät koskaan varoita e-pillereiden - ja hormonaalisen ehkäisyn - huonoista puolista, hehkuttavat vaan mahdollisia hyviä puolia. Ilmeisesti lääkefirmat maksaa niille uusista asiakkaista.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Sanoin että en tarvitse pillereitä, koska minulla ei ole vakituista kumppania. Gyne alkoi puhua siitä, että mitä jos kondomista huolimatta tulen raskaaksi ja eihän se nyt sovi kun en edes parisuhteessa ole... ei siis ihan noilla sanoilla, mutta mielestäni viesti oli tuo. Kondomia käyttäisin joka tapauksessa uuden/satunnaisen kumppanin kanssa, koska en ole hölmö ja ymmärrän että vain kondomi suojaa sukupuolitaudeilta.

En usko salaliittoteorioihin, mutta yrittiköhän gyne saada minusta pillereiden myötä vakioasiakkaan? Kontrolleissahan pitäisi käydä sitten vuoden välein. Kävin yksityisellä gynellä.

Ap

Vierailija

No jos tuo epäsäännöllinen ehkäisy on ainoa syy, niin ei kannata. Aina on olemassa pieni riski veritulppaan ja sivuvaikutuksiin. Jos sen sijaan on jotain muitakin ongelmia (runsas vuoto, kivut, hormonifinnit...) niin kannattaa harkita asiaa. Kaikille ei tule sivuvaikutuksia, vain hyötyjä.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat