Hei luokanopet ja aineenopet! APUA!

Vierailija

Olen työharjoittelussa ulkomailla ja väsään esitystä suomalaisesta koulujärjestelmästä, jossa pitäisi keskittyä myös yhteiskuntaopin opetukseen. Itse olen tuleva kieltenope, enkä löytänyt vastauksia näihin kysymyksiin, vain virallisia tekstejä, joissa ei käytäntö tunnu olevan mukana ;)

Miten historiaa ja yhteiskuntaoppia opetetaan alakoulussa, entä yläkoulussa? Vuosiviikkotunteja on uuden OPSin mukaan luokilla 4-6 vähintään 5 oppiaineelle "historia ja yhteiskuntaoppi", miten jakautuu käytännössä? Arvioidaanko erikseen? Puhutaanko vain aineesta "historia", jossa kuitenkin yhteiskuntaoppia mukana?

Entä yläkoulussa? Onko edelleen niin, että vain ysillä on "virallisesti" yhteiskuntaoppia, vai alkaako jo aiemmin? Jos alkaa aiemmin, niin onko sisällytetty historiaan oppiaineena vai näkyykö lukujärjestyksessä erikseen? Entä arviointi?

Kommentit (5)

Vierailija

Alakoulun puolella tuo yhteiskuntaoppi on jollain muulla nimikkeellä. En tiedä tarkemmin mutta luultavasti 5. ja 6. luokilla.

Historiaa on ymmärtääkseni 5. ja 6. luokalla yksi viikkotunti.

Yläkoulun puolella tyypillisintä on, että historiaa on kaksi viikkotuntia 7. luokalla ja 2 viikkotuntia 8. luokalla ja 9. luokalla alkaa uusi oppiaine yhteiskuntaoppi, jota on kolme viikkotuntia.

Olen kyllä kuullut myös sellaisesta järjestelystä, jossa yhteiskuntaoppia on ollut yksi viikkotunti koko yläkoulun ajan mutta missään nimessä näin se ei ole tyypillistä.

Molemmat oppiaineet ovat omia kokonaisuuksia eli erillään ja niistä saa omat numerot myös päättötodistukseen.

Vierailija

Kunnilla on asiassa jonkin verran päätäntävaltaa. Näin meillä: 4. ja 5. molempia oppiaineita, erikseen opetus ja arviointi, historia ja yhteiskuntaoppi (ihan sillä nimellä), 6.:lla vain historiaa.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat