Paha samerialainen

Mietiskelijä

Paha samarialainen on sellainen, joka jättää auttamatta ja jättää toisen oman onnensa nojaan (Yhdysvaltalainen moraalifilosofi Joel Feinberg). Luin tuossa uutispätkän siitä kuinka Serenassa joku pikkupoika tippui korkealta ja löi päänsä betoniin. Oikein ketään ei kiinnostanut auttaa vaikka tuli haava ja paljon verta ja tilanne oli vakava. Siitä muistui mieleeni oma kokemus kun nilkka murtui polkupyöräonnettomuudessa ja vaikka huusin apua (en itse päässyt edes pystyyn, saati kotiin) ei kukaan pysähtynyt auttamaan. Molemmat tilanteet kuullostavat tosi absurdeilta, eli onko kellekkään muulle käynyt näin vai sattuiko minulle ja tuolle pikkupojalle vaan huono onni ja eivätkä ihmiset ole oikeasti noin välinpitämättömiä. 

Kommentit (6)

Vierailija

Mua on kyllä autettu kun olen sen tarpeessa joskus tuolla jossain ollut. Mistä lie sitten johtuu. Ehkä sä kuule olet vaan epäilyttävän tai jopa uhkaavan näköinen? Pojan kohdalla syyksi voi arvella pelästymistä tai sitä ettei paikalla ole ollut hoitoalaa taitavia, joten tärkeintä silloin on hälyttää apua heti.

Pohdiskelija

Olin jalan murtuessa 15 vuotias ja olen tyttö, eli en nyt ihan usko että nuori, itkevä ja ojassa fillarin kanssa makaava tyttö on siitä uhkaavimmasta päästä, varsinkaan kun apua huutaa. Ja sen pojan äiti huusi useaan otteeseen että soittakaa nyt joku ambulanssi kun on oikeasti iso hätä. Ja Serenan ensiapuhoitajat tarkastivat tilanteen ja vaikka haava oli niin iso että kallo näkyi, kietaisivat vaan siteen päälle ja ilmoittivat että eihän tässä mitään hätää ole. http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1439086542091.html

Vierailija

Serenan tapauksessa poika oli leikkialueiden ulkopuolella kiipeilemässä silminnähden vaarallisella jyrkänteellä ja putosi pari metriä maahan. Ihmiset ilmeisesti odottelivat, että altaan reunalla oleskeleva pojan äiti olisi itse tehnyt jotakin, mutta hän tyytyi rähisemään ja kiljumaan muille, että tehkää jotain. Ambulanssikaan ei ollut koppaamassa poikaa ilmasta kiinni, ja siitäkään äiti ei tykännyt.

Ihmiset auttavat melkein aina, kun joku on hädässä. Epäilyttävissä tapauksissa on toinen juttu.

Vierailija

Tämä on hyvinvointiyhteiskunta. Se pahimmillaan tarkoittaa, että minä voin hyvin astua kadulle tuupertuneen lähimmäisen yli siihen luottaen, että kyllä yhteiskunta häntä auttaa. Sitä vartenhan tässä veroja maksetaan!

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Serenan tapauksessa poika oli leikkialueiden ulkopuolella kiipeilemässä silminnähden vaarallisella jyrkänteellä ja putosi pari metriä maahan. Ihmiset ilmeisesti odottelivat, että altaan reunalla oleskeleva pojan äiti olisi itse tehnyt jotakin, mutta hän tyytyi rähisemään ja kiljumaan muille, että tehkää jotain. Ambulanssikaan ei ollut koppaamassa poikaa ilmasta kiinni, ja siitäkään äiti ei tykännyt.

Ihmiset auttavat melkein aina, kun joku on hädässä. Epäilyttävissä tapauksissa on toinen juttu.

Pojan äiti oli todennäköisesti shokissa, ihan ymmärrettävää.

Pohdiskelija

Niin, äiti luultavasti oli shokissa, ja ambulanssin ''kiinni koppaamisesta'': Henkilökunta kieltäytyi soittamasta ambulanssia, vaikka oli hätätilanne, ja neuvoivat ajamaan (hyvin mahdollisesti hengenvaarassa olevan) lapsen itse sairaalaan, jonne vanhemmilla ei ollut mitään suuntaohjeita. 

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat