Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kelan käsittelyajat??

Vierailija

"Käsittelylle asetetut tavoiteajat eri etuuksissa 2015

1 viikko
Työttömyysturva 5 päivää (uudet hakemukset 19 päivää)"

http://www.kela.fi/kasittelyajat

Miten te ymmärrätte tuon? Todella sekava. :DDD

Sivut

Kommentit (19)

Vierailija

Muissa 1 viikko. Työttömyysturvassa 5 päivää, mutta jos olet uusi työttömyysturvan hakija, 19 päivää.

ylva

Viikossa on viisi arkipäivää eli siitä tulee se viikko.

Uudet asiakkaat eli eka hakemus käsitellään 19 päivässä

Vierailija

Mun työttömyysturva käsittely vienyt viimeiset 6kk yli 3vkoa joka kuukausi. Kun laittaa hakemuksen 1.päivä niin tulee rahat vasta joskus 20päivän jälkeen...

Vierailija

Alaotsikon "1 viikko" (otsikot jaoteltu viikoittain) on tarkennettu työttömyysturvan haun käsittelyn tavoiteajat. Kun ensimmäistä kertaa haet työttömyysturvan etuutta on tavoiteaika 19 pv. Tämän jälkeen työttömyysturva käsitellään kuukausittain ja tavoiteaika on 5 päivää.

Näin minä ymmärrän asian.

Vierailija

Ensimmäisen kerran työttömyysturvaa hakiessa tavoiteaikana on 19 päivää. Sen jälkeen Kela pyrkii antamaan päätöksen viikon (5 työpäivää) kuluessa, jolloin käyttäjän tiedot ovat jo tarkistettuna ja pitää vain tarkistaa, monen päivän osalta hakija on oikeutettu työttömyysturvaan sen kuukauden osalta. Mikä tässä oli vaikeaa ymmärtää?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Mun työttömyysturva käsittely vienyt viimeiset 6kk yli 3vkoa joka kuukausi. Kun laittaa hakemuksen 1.päivä niin tulee rahat vasta joskus 20päivän jälkeen...

Olet ilmeisesti erehtynyt tekemään välillä töitä? Ei kannattaisi, jos olisit vaan työttömänä niin saisit työttömyystuen parin päivän sisällä hakemuksesta.

Vierailija

Mun mielestä se on sekava. Uuden hakemuksen kesto olisi pitänyt laittaa erilliseen kohtaan. Nyt jos nopeasti katsoo, saa sen käsityksen että viikon kestää.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet ilmeisesti erehtynyt tekemään välillä töitä? Ei kannattaisi, jos olisit vaan työttömänä niin saisit työttömyystuen parin päivän sisällä hakemuksesta.

En ymmärrä miksei tuota asiaa korjata, onkohan syynä se että halutaan kyykyttää köyhää. Heti kun päättäjät itse sallivat tänne tulevan kymmeniä tuhansia turviksia, aletaan miettiä miten ne saisivat mahdollisimman nopeasti töitä.

Alussa mainittu epäkohta on ollut olemassa ns suojaosan alusta lähtien, miksi sitä ei korjata niin että käsittely nopeutuisi???

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä se on sekava. Uuden hakemuksen kesto olisi pitänyt laittaa erilliseen kohtaan. Nyt jos nopeasti katsoo, saa sen käsityksen että viikon kestää.

Minusta taas ihan oikea paikka. Siinähän se on selitetty suluissa.

Työttömyusturvaa yleensä haetaan usean kuukauden ajan ja joka kuukausi se joudutaan käsittelemään uudestaan. Joka kuukausi on siis tuo 5 päivän käsittelyaika siitä, kun olet hakemuksen (tarvittavat liitteet) lähettänyt. Vain se ensimmäinen kerta on tuo pidempi.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten se 19 päivää lasketaan?

Luulisin 19 arkipäivää.

Eli kuukausi (neljä viikkoa) tulee yhteensä: 19 arkipäivää plus viikonloput 4X2=8, yhteensä 27 päivää. Eli kuukausi.

Miksei sitä voinut heti sanoa suoraan?

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat