Kysymys

Moi

Hei olen ajatellut että olenko murrosiässä jos minulla on vastaavat. Hiki haisee,rinnat alkanut kasvamaan, kainalo ja alapää karvoja tullut hiukan ja kiukuttelua pienistä asioista. Kuulautisia ei ole valkovuotoakaan ei näy. Kasvoin noin (6-7cm) vuodessa olen 10 vuotias tyttö. Mummikin huomasi että ääni on madaltunut noin puoli oktaavin verran hiukan vähemmän, mutta kiitän etukäteen kiitti jos vastaatte nopee! :)

Kommentit (2)

Mia Terveydenhoitaja
Seuraa 
Liittynyt8.6.2015

Hei,

murrosikäsi on selkeästi alkanut. Onnittelut! :)

Murrosikä alkaa pienillä merkeillä, kuten hienhajun alkamisella. Karvoitusta alkaa tulla kainaloihin ja sukuelinten alueelle ja tyttöjen rinnat alkavat kasvaa ja lantio pyöristyä. Tyttöjenkin ääni madaltuu, vaikka tämä on huomaamattomampaa kuin pojilla.

Kuukautiset alkavat yleensä vasta myöhemmin, 11-16- vuoden iässä. Kasvupyrähdys, eli aika, jolloin nuori kasvaa nopeimmin, kestää pari vuotta ja pituuskasvu yleensä hidastuu tytöillä vasta, kun kuukautiset ovat alkaneet.

Rinnat voivat kehittyessää olla arat ja siksi kannattaakin ostaa toppeja tai mukavia, kaarituettomia rintaliivejä niiden suojaksi. Voit käydä ostamassa näitä äidin tai jonkun muun läheisen naisihmisen kanssa, jotta ostat itsellesi juuri sopivat liivit.

Toivottavasti kasvusi nuoreksi naiseksi on mahdollisimman mutkatonta ja nautit kehosi muutoksista :)

t. Mia, terveydenhoitaja

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat