Miten ehkäistä se puhumaton kolmevuotias ongelma?

Vierailija

Kertokaas nyt miten tuommoista taaperoa ja tenavaa viihdytetään ja aktivoidaan ja kauanko se voi leikkiä lattialla yksin ilman viihdytystä. Jos on kotiäiti, niin katatteko lounasta varten pöydällä kaiken ja sitten syötätte Pilttiä piltille ja nautitte sivistyneesti oman lounaan samalla selittäen asioita pikkuiselle. Vai meneekö joskus ruokailu netissä surffailun parissa?

Entä kauanko lapsi voi katsoa telkkaria? Nykyaikana ohjelmat voi valita lapsen mukaan ja lastenohjelmia pystyisi pyörittämään vaikka loputtomasti. Omalla kohdalla lapsi ei jaksa kovin pitkään edes seurata ohjelmia, mutta voiko ohjelman jättää pyörimään taustalle vai lasketaanko sekin katseluaikaan?

Kommentit (7)

Vierailija

Tottakai syödään yhdessä. Ja ruokakin tehdään itse.

Netissä voi käydä, kun lapsi nukkuu.

Ulkoillaan ja puhutaan. Leikitään. Päivärytmi pitää olla selkeä

Vierailija

Pane lapsi päiväkotiin ajoissa.

Lapseni on aina puhunut paljon, mutta alkoi puhumaan kaikkien ymmärtämiä sanoja 1,5-vuotiaana päiväkodin aloituksen jälkeen.

Epäilen että johtui siitä että kotona olin minä ymmärtämässä puolesta ynähdyksestä, kun päiväkodissa piti oikeasti kommunikoida että sai haluamansa.

Vähän liian suuri sattuma minusta että kotihoidontukea saa kolmivuotiaaksi, ja puhumattomat kolmivuotiaat ovat nyt ongelmana...

Vierailija

No järjellä ajatellen kyllä voi välillä katsoa ohjelmia (vaikkei pienille suositella ollenkaan, ainakaan mitään hyötyä niistä ei ole pienille) tai välillä tehdä muutakin kuin höpötellä sille lapselle. Mutta jos suurin osa päivästä menee niin, ettei sille lapselle jutella mitään, niin väärin menee! Turhat taustahälyt kannattaa ajoittain sammuttaa, eikä pyörittää jatkuvasti jotain ohjelmaa. Se tuntuu ehkä itsestä kivemmalta, mutta tekee levottomaksi, on turhaa ja lapsi vieläpä ansaitsee rauhaakin. Kyllä saa touhuta itsekseenkin, kunhan myös vietetään aikaa lapsen kanssa. Ei näihin voi mitään yleispäteviä määriä kertoa, riippuu niin paljon lapsesta. Eli ajoittain on ok surffailla itsekin netissä, mutta enemmän tulisi olla lapsen kanssa ja puhua monipuolisesti. Ja myös se, että kuulee aikuisten puhuvan keskenään opettaa kieltä, eli ei ole välttämätöntä puhua ihan koko ajan juuri lapselle, kunhan on olemassa ylipäätään kieliympäristö, eikä pelkkä kuvaruudun valo.

Vierailija

No mä olen 1,5 v:n yksinhuoltaja ja kyllä useimmiten syödään yhdessä ja juttelen lapselle, vaikka se syökin itse. Myönnän että joskus palstailen samaan aikaan puhelimella. Ei lapsi anna mun edes näprätä sitä puhelinta, vaatii mua leikkimään sen kanssa ja kyllähän mä leikin. Sitten jos tekee omaa juttuaan jonkun aikaa, niin mä siivoilen. Yleensä siis mulla netissä pyöriminen alkaa nukkumaanmenoajan jälkeen. Meillä on kyllä lähes aina tv päällä vaikka sitä ei katsottaisi, tiedän, tosi paha tapa. Lapsi ei katso ollenkaan vielä lastenohjelmia tai videoita, ei tv:stä eikä puhelimesta. Olen tosi tarkka tästä ja lisäksi lapsi on niin aktiivinen ettei sitä edes kiinnosta istua paikallaan tuijottamassa ruutua. Meille sanottiin, kun vietettiin jonkun aikaa sairaalassa, että lapsen puhe on todella kehittynyttä ja on erittäin sosiaalinen, niin ei kai olla tässä kovinkaan vikaan menty.

Vierailija

Meillä on aina ollut TV auki taustameluna, ihan minua varten. Sieltä ei ole juurikaan lastenohjelmia katsottu silloin kun lapsi oli pieni. Kännykkä minulla ei ollut kädessä koskaan pienen lapsen kanssa. Jo vauvana oli poika vaativa, seuraa piti olla lattialla ja eihän se siellä yksin viihtynyt ja minun kanssa viihtyi ekat 6h ja sitten alkoi kitinä joka loppui vasta kun isi tuli töistä ja sai sitten illan leikkiä hänen kanssaan. Eli koko päivän olin lapsen kanssa ja leikin ja nukutin ja syötin. 10kk ikäisenä oppi kävelemään, 3v neuvolassa oli ikäisiään n. vuoden edellä ja samoin nyt 4v neuvolassa. 3v iässä alkoi tv ym. elektroniikka kiinnostamaan ja en juurikaan estellyt jos halusi jotain piirrettyä katsoa. Puhuu muihin nelivuotiaisiin poikiin verraten erittäin selkeästi. En ole tarkoituksella tehnyt mitään, olen tehnyt oman oloni mukavaksi mutta antanut myös jakamattoman huomioni lapselle. Nykyään voin jo olla kännykkä kädessä hetken, 4v pystyy jo yksinäänkin leikkimään, mutta jos on seuraa vailla niin olen seurana.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Siis syökö kolmivuotias jotain Piltti-purkkeja? 

Ihan ohis tämä, mutta pisti silmään aloituksessa? 

Aloittajalla nuorempi lapsi :) ja saa myös kotiruokaa.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat