Välikausivaatteista; kumpi on kätevämpi 2-vuotiaalle, puku vai takki & housut?
Syksyllä meillä oli puku ja nyt talvella puku tuntuu edelleen kätevämmältä, mutta menisikö keväällä/ensi syksynä jo takki ja housut yhdistelmä 2-vuotiaalla?
Kätevintä olisi varmaan molemmat, mutta satsaisin mieluiten vain yhteen kokonaisuuteen ja ostaisin sitten kaikki sävy sävyyn.
Kokemuksia?
Kommentit (11)
Jos lapsesi on päiväkodissa, silloin on tärkeätä, että omatoimisesti saa ulkoiluvaatteet päälleen. Pukemistaidoiltaan lapset on tietty erilaisia, mutta meidän 4-vuotias ei osaa vielä laittaa itsekseen takkia päälle...
keväällä voisikin olla kätevä heittää takki pois iltapäivisin, mutta lokakuun loskissa taas haalari tuntuu lämpimämmältä... vaikeeta.
Itse olen vielä noin pienellä pitänyt haalaria, mutta kyllä varmaan kotihoidossa menee takki+housutkin.
Nyt kuopukselle ei ole kuin takki+housut kevääksi ja on 3v ( täyttää toukokuussa 4v ). Silti ajattelin ostaa syksyksi alesta haalarin, kun on itse ainakin tykkään käyttää syksyllä pitkään pukua villahaalarin kanssa. Mutta normaalihintaisena en nyt raaski molempia ostaa.
Kuukauden päästä 5v ja 6v täyttäville on molemmilla haalarit takin+housujen lisäksi. 6v itse halusi mielummin haalarin ja 5v pojalle olen kyllä haalarin hankkinut aina lisäksi, kun on niin kova ulkonakin mylläämään ja touhuamaan. Haalarit ovat kyllä käytössä lähinnä vain päiväkodissa ja takki+housut kotioloissa, kaupungilla ym.
Tyttö täyttää kesäkuussa 3 v ja olen miettinyt kaksiosaista kevätasua. Mutta mitenköhän hoitopaikassa siihen suhtaudutaa jos siis ei ole haalaria ollenkaan???
Haalari on talvella hyvä kun estää lumen pääsyn kainaloon, mutta keväällä ja syksyllä sitäkään ongelmaa ei ole. Eilen mentiin suoraan hoidosta kauppaan ja oli tosi hankalaa kun tytöllä oli haalari päällä ja se roikkui sitten puoliksi päällä. KUn olisi ollut takki....tosin talveksi aion edelleen ostaa haalarin, mutta nyt voisin kallistua tuohon housut + takki yhdistelmään.
ÄIDIN kannalta voikin sitten olla takki+housut parempi. Saa remuta vapaammin. Meillä kummallakin ollut suojapuku + takki, jonka kanssa ollut esim. farkut. Suojapuvun ostin vielä 5-vuotiaalle. Eskarissa (kai päiväkodissa yleensäkin, en tiedä) tarvittiin takin lisäksi ulkoiluhousut, farkut eivät riittäneet.
Meillä ei viime keväänä ollut 5v muuta kun takki+housut ja ei ne hoidossa mitenkään sitä kommentoinut. Vetoketjun auttoivat alkuun, muuten tyttö puki itse.
Mutta tänä vuonna tuo samainen tyttö halusi itselleen lisäksi haalarin.
Kyllä musta talvellakin takki+housut on kätevät. Meillä on kaikilla molemmat talvellakin: takki+housut ja haalari. Kun esim juuri kaupassa tulee kuuma haalarissa, takki on helppo ottaa pois. Ja itse tykkään että on erikseen tarhapuvut ja erikseen kauppa/kyläily ym vaatteet. Varsinkin keväällä on ainakin meillä puvut varsin kuraisia päiväkotipäivän jälkeen.
voin kuvitella tytön 2v4kk liukastelevan keväällä ja loiskahtavan mahalleen vesilammikkoon... En usko että takki ja housut pitäisi kuivana.
Meillä on 2-vuotiaalla tytöllä ollut kakkospukuna talvella sukulaistytön vanha takki ja housut, ja aika vähälle käytölle on jäänyt. Ainoastaan kyläreissulla tms. on käytetty takkia farkkujen tai muiden housujen kanssa. Ulkoilussa on minun mielestäni haalari ehdottomasti kätevämpi 2-vuotiaalla, niin talvella kuin keväälläkin. Kyykkiessä takki tuppaa nousemaan ja sieltä pääsee kylmää. Makuasioitahan nämä on, mutta itse hankin omalle parivuotiaalleni mieluummin haalarin, kun noita kyläilyreissuja ja ostosreissuja on kuitenkin huomattavasti vähemmän kuin ulkoilukertoja.
eli haalarin jota voi pitää ulkona leikkiessä ja takki ja housut kauppareissuille, kerhoon, kylään ym.Osta ainakin haalari ja takki, jota voi pitää esim.farkkujen kanssa.
Luin tuossa toista keskustelua eri merkeistä, väreistä ja sitä mitä kukin on ajatellut hankkia. Ensikertalaisen pää on ollut pari viikkoa ihan pyörällä ja mielipide vaihtuu tuon tuosta! On tämä vaikeaa... ;)
Tällä hetkellä ajattelen näin:
Meillä tyttö 2v ensi kuussa ja on vielä kevään kotihoidossa. Viime syksynä käytti kesäalesta hankittua 2-os NameIt pukua (92) hyvällä menestyksellä. Tosin, touhusimme isoksi osaksi omalla pihalla ja leikit jäi varmaankin aika siisteiksi, oli silloin 1,5v. On nyt talvella aloittanut puistotädillä ja vauhti & meno on huomattavasti lisääntynyt, joten taidan hankkia varuiksi kosteussuojahaalarin, vaikka puku vielä meneekin ainankin kevään. Jotenkin miellän, että haalari olisi parempi kun ei kotihoidossa. Saapahan vapaasti telmiä kuralammikoissa niin ettei tarvitse pohtia meneekö lapsella vettä sisään takin helmasta, eikä tarvitse tädin laittaa erillisiä sadevaatteita päälle (ellei nyt halua erityisesti suojata haalaria).
Kauppa ym reissuihin on meillä omat varusteet, joita tyttökin jo oppinut kutsuumaan omalla hauskalla kielellään, " auppaengä" ja " auppa-atti" .
Näin meillä, luulisin, ainankin vielä toistaiseksi. Ehkä...
tuntuu takki ja housut ovat kätevämmät riisua. Ja jos lammin niin takin saa pois. Mun mielipide vain tämä etten tykkää isolla lapsella keväällä haalarista :)