Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

IT-alan opiskelijat nykyään!

Vierailija

Projektiin liittyen vierailin siis tekniikan alan korkeakoulun puolella ja seurasin ensimmäisen vuoden IT-alan opiskelijoiden oppituntia. Heillä oli jotain projektityöskentelyä joten olivat luokassa aika vapaasti.

Nopea otanta oli, että 90% opiskelijoista oli miehiä. Kukaan ei ollut kuitenkaan sellainen perinteinen nörtti, mitä suurin osa tekniikan opiskelijoista oli vielä 10 vuotta taaksepäin.

Ihan normaalin, ehkä vähän hipsterin näköisiä nuoria miehiä, suurin osa ihan hyvännäköisiä ja hyvin pukeutuneita. Normaalia porukkaa siis.

Porukan tytöt olivat joko hiljaisia hissukoita tai sitten sellaisia vähän räväkämmän näköisiä ja oloisia. Hissukammat istuivat tyttöporukassa keskenään ja nämä räväkämmät olivat poikien kanssa.

Jutut käsittelivät suurimmaksi osaksi videopelejä, tietokonejuttuja, koodailua ja dokaamista. Kukaan ei puhunut muodista, naisista tai tv-sarjoista, musiikista tai viihteestä, terveydestä. Vierailin liiketalouden opiskelijoiden luona ja heidän juttunsa olivat ylläolevaa.

Tuossa porukassa oli myös enemmän naisia, sekä suurin osa oli ulkonäöltään (miehistäkin) oli todella, siis todella tyylikkään ja kauniin näköisiä. Hyväkroppaisia ja kaikilla vaatteet ja ulkonäkö viimeisen päälle tip top. Tavallaan kyllä noissa IT-ihmisissä oli enemmän persoonallisuutta, koska tällä puolella suurin osa näytti toistensa kopioilta.

Muistan kun joskus noiden IT-alan ihmisten ulkonäkö oli nätisti sanottuna todella tyylitön ja kamala. Ja liiketalouden (ns. normiala) ihmiset olivat about samaa luokkaa mitä nuo nörtit nykyään.

Mitä on tapahtunut?

Ja muistan kun ennen teknisellä alalla ei juurikaan ollut naisia, tai jos oli, niin heidän kanssaan ei oikein kukaan kaveerannut.

Eikö IT-alan tytöistä tunnu muuten oudolta kun kaikki kaverit ovat miespuolisia? Eivätkö tunne oloaan ulkopuoliseksi?

Sivut

Kommentit (19)

Vierailija

iiteet on aina olleet sellaisia "karismaattisia nörttejä"

Menepä insinööripuolelle, siellä niitä perinteisiä nörttejä on.

Vierailija

Amk:ssa on jostain syystä minun otantani perusteella paremman näköistä porukkaa kuin jos kävisit yliopistossa seuraamassa nörttejä.

Vierailija

Olen itse it-alalla ja valmistunut yli 15 vuotta sitten. Meidän vuosikurssilla oli 10 tyttöä ja 40-50 poikaa. Tytöt kaveerasi tiiviisti yhdessä ja mukana hengaili pari kolme poikaa .

Vierailija

Yleensä tosiaan noissa opinahjoissa vähäiset tytöt pyörivät porukalla. Ja sitten nuo jotka ovat poikien kanssa ovat niitä jotka eivät muutenkaan pyöri tyttöjen kanssa.

Vierailija

Ihmiset ovat yleisestikin kauniimpia nykyään, koska vaatteet ovat paremmin istuvia ja tekstiilien värit säilyvät paremmin.

Hiusmuotikin on nykyään aika erilaista. Nuoret näkevät enemmän erilaisia malleja median kautta > kopioidaan näiden tyyliä eikä pitäydytä siinä takapiiskassa.

Vierailija

Itsekin olen huomannut, että AMK:ssa on enemmän sellaisia normaaleja ihmisiä IT-alalla. Enemmän sellaisia komeita poikia. Yliopistossa taas tapaa yhä niitä perinteisiä nörttejä. Lihavia tai todella laihoja silmälasipäisiä ja tyylitaju jostain ties mistä.

Tytöt tosiaan yleensä ovat joko omissa porukoissaan tai sitten porukoissa, joissa on sekä tyttöjä että poikia. Sitten yleensä ne kauneimmat (voi olla myös jokin erikoisempi vaatetyyli kuin perus "pissis") pyörivät ainoina naisina poikaporukoissa, kun eivät tule toimeen tyttöjen kanssa.

Itse en ainakaan oli opiskelemaan tullut hankkimaan ystäviä. Naisia alalla on tosiaan vähemmän, joten miesten kanssa joutuu tekemään töitä. En ole kuitenkaan ystävystynyt näiden miesten kanssa, koska itse viihdyn enemmän naisten kesken. Vaikka IT-alaa opiskelenkin, niin en vaan jaksa puhua koko ajan jostain tietokoneista ja peleistä, kun en edes pelaile mitään.

Vierailija

Pro tippinä että ne naiset jotka pyörivät poikien kanssa eivät ole niitä joista pojat olisivat kiinnostuneita. Nämä poikien kanssa hengaavat yleensä taantuvat miesmäisiksi käytökseltään ja jossain vaiheessa unohtaa että kyseessä on tyttö.

Kerran ehdotin porukalle saunaa ja porukan (kaksi) tyttöä vaivaantuivat. Tajuttiin siinä sitten että ainiin, X ja Y onkin naisia, en muistanutkaan.

T. IT-alaa opiskeleva M24

Vierailija

Mitäkö on tapahtunut? Tämän päivän nuoret kiinnittävät enemmän huomiota ulkonäköönsä. Vaatevalikoima on valtava ja jos kotimaasta ei löydy mieluista, voi kätevästi tilata ulkomailta. Mitään rajoittavaa muotia ei enää ole. Omassa nuoruudessani, jos tiukat pillifarkut oli muodissa, joka ainoa riipi sellaiset jalkaansa ihan riippumatta siitä, näyttivätkö ne päällä hyviltä vai ei. Tärkeintä ei ollut se, miltä näyttää, vaan se, että on muodin mukaisesti pukeutunut.

Kosmetiikka on parantunut. Erityisesti hiustenhoitoaineet. Moni nuori on käyttänyt murkkuiässä parempiakin ihonhoitotuotteita akneensa kuin Clearasilia. "Kraaterinaamoja" näkee enää hyvin harvoin, koska apua haetaan tarvittaessa ihotautilääkäriltä. 

Mitä tulee noihin porukoihin, niin olen ollut (naisena) it-alalla jo parikymmentä vuotta enkä missään työpaikassani ole erityisemmin ystävystynyt työkavereideni kanssa. Miesten kanssa on ihan kiva tehdä töitä, mutta ystäväni olen hankkinut "siviilielämästä". En pidä tätä mitenkään ongelmallisena.

Vierailija

Opiskelen itse tietotekniikkaa (olen nainen), ja minulla on kyllä ihan sama kokemus asiasta kuin AP:lla. IT:stä on todellakin tullut erittäin mainstreamia, ja monet suuntautumisvaihtoehdotkin ovat nykyään lähempänä jotain kauppiksen ilmapiiriä kuin tekniikkaa. Toisin sanoen käsienheiluttelu ja kaavioiden piirtäminen on lisääntynyt ja raaka tekniikka vähentynyt. Niitä klassisia nörttejä löytyy edelleen mutta vähemmistönä, ja ne keskittyvät tietyille aloille. 

Naisia täällä on ehkä 20%, joissain suuntautumisissa vähemmän. En itse koe että sopisin kumpaankaan AP:n kuvaamista naistyypeistä, en ole kovin räväkkä mutta pyörin silti oikeastaan pelkästään miesten kanssa, en tunne lähemmin yhtään naista alalta.  Itse en ainakaan tunne oloani ulkopuoliseksi, ehkä silloin jos aletaan puhua jostain bilettämisestä ja baareissajuoksemista, kun itse en sellaista harrasta. Ulkopuolisuus on hyvin yleinen tunne silloin kun hengailen naisten kanssa esim. sivuaineopintojen kautta, koska puheenaiheet on niin erilaiset, juurikin siten miten AP kuvasi. Ehkä sen takia en sitten tunne yhtään ulkopuolisuutta oman alan miesten kanssa, kun jutut on niin samanlaisia ja meillä on paljon yhteistä.

Vierailija

Itse olen IT-alaa opiskeleva nainen ja tunnen itseni melko lailla ulkopuoliseksi. Vaikka ala kiinnostaa kovasti, en ole kiinnostunut mm. videopeleistä tai omien laitteiden vertailusta muiden kanssa, jotka vaikuttavat olevan useimmille tärkeitä puheenaiheita. Olen melko tavanomainen niin tyyliltäni kuin persoonaltani, seuraan muotia, laittaudun ja olen kohtalaisen ulospäinsuuntautunut. Nuo aloituksessa liiketalouden opiskelijoille luonnehditut kiinnostuksenkohteet ovat itselleni läheisempiä, lisänä ehkä ryyppääminen, taide, luonto ja politiikka. Hiljaisemmat nörttitytöt eivät tunnu minua ottavan kunnolla mukaan piireihinsä, eikä minulla vaikuta olevan paljoa yhteistä heidän kanssaan. Ovat toki ystävällisiä minulle siinä missä minäkin heille. Joitain kavereita olen saanut pojista, mutta osa pojista suhtautuu minuun kummallisesti sukupuoleni takia, osa vaikuttaa miltei pelkäävän ja jännittävän seuraani. "Rempseät" ja poikamaiset tytöt sen sijaan näyttävät tulevan hyvin toimeen poikienkin kanssa. Tähän satelee varmasti alanuolia ja muistutuksia siitä, kuinka ulkopuolisuuteni johtuu luultavasti mulkusta luonteestani, ylimielisyydestäni tms. Voihan se niinkin olla, mutta tosiasia on se, että kun kiinnostuksenkohteet ovat hyvin erilaiset, on vaikea pintapuoleisella small talkilla päästä luomaan kovin syvällisiä ihmissuhteita. Väkisinkin ystävystyy, jos joutuu viettämään jonkun kanssa hyvin paljon aikaa, mutta suuressa ryhmässä ei tule kenenkään kanssa kovin intensiivisesti vietettyä aikaa. Toisaalta olen sinut asian kanssa. Minulla on paljon ystäviä, joskaan ei omalta alaltani, joten en tunne itseäni yksinäiseksi. Kunnollinen verkostoituminen tuntuu hankalalta, mutta toivon jääväni muiden mieleen edes hyväkäytöksisenä ja ystävällisenä, vaikkakin sitten useimmille etäisenä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Itse olen IT-alaa opiskeleva nainen ja tunnen itseni melko lailla ulkopuoliseksi. Vaikka ala kiinnostaa kovasti, en ole kiinnostunut mm. videopeleistä tai omien laitteiden vertailusta muiden kanssa, jotka vaikuttavat olevan useimmille tärkeitä puheenaiheita. Olen melko tavanomainen niin tyyliltäni kuin persoonaltani, seuraan muotia, laittaudun ja olen kohtalaisen ulospäinsuuntautunut. Nuo aloituksessa liiketalouden opiskelijoille luonnehditut kiinnostuksenkohteet ovat itselleni läheisempiä, lisänä ehkä ryyppääminen, taide, luonto ja politiikka. Hiljaisemmat nörttitytöt eivät tunnu minua ottavan kunnolla mukaan piireihinsä, eikä minulla vaikuta olevan paljoa yhteistä heidän kanssaan. Ovat toki ystävällisiä minulle siinä missä minäkin heille. Joitain kavereita olen saanut pojista, mutta osa pojista suhtautuu minuun kummallisesti sukupuoleni takia, osa vaikuttaa miltei pelkäävän ja jännittävän seuraani. "Rempseät" ja poikamaiset tytöt sen sijaan näyttävät tulevan hyvin toimeen poikienkin kanssa. Tähän satelee varmasti alanuolia ja muistutuksia siitä, kuinka ulkopuolisuuteni johtuu luultavasti mulkusta luonteestani, ylimielisyydestäni tms. Voihan se niinkin olla, mutta tosiasia on se, että kun kiinnostuksenkohteet ovat hyvin erilaiset, on vaikea pintapuoleisella small talkilla päästä luomaan kovin syvällisiä ihmissuhteita. Väkisinkin ystävystyy, jos joutuu viettämään jonkun kanssa hyvin paljon aikaa, mutta suuressa ryhmässä ei tule kenenkään kanssa kovin intensiivisesti vietettyä aikaa. Toisaalta olen sinut asian kanssa. Minulla on paljon ystäviä, joskaan ei omalta alaltani, joten en tunne itseäni yksinäiseksi. Kunnollinen verkostoituminen tuntuu hankalalta, mutta toivon jääväni muiden mieleen edes hyväkäytöksisenä ja ystävällisenä, vaikkakin sitten useimmille etäisenä.

Minulla oli aluksi melkomoinen järkytys opiskelujen alussa, kun huomasin, että kenenkään kanssa ei pystynyt puhumaan mistään "normaaleista" aiheista. Pojat puhuivat jatkuvasti videopeleistä, tietokoneista, vertailivat älypuhelimiaan jne. Tunsin oloni niin ulkopuoliseksi. En kehdannut alkaa johdattelemaankaan aiheita mihinkään muualle, olenhan muutenkin aika ujo. Niiden muutaman alalla olleen tytön kanssa sitten onneksi pystyisi puhumaan ihan normaaleja.

En tiedä, onko muilla aloilla se oma ala niin kiinnostava sitten, että siitä puhutaan jatkuvasti. Mutta IT-alalla ne puheenaiheet ovat tosiaan tuota. Olen opintojeni loppusuoralla ja voin sanoa, että pelottaa jo työllistyminen. Jos ne työtoverit puhuvat kahvi- ja ruokatauoillaan vaan noista aiheista, niin jään kyllä aika ulkopuoliseksi. Mutta onneksi olen muutenkin aika introvertti luonteeltani, ettei se nyt välttämättä haittaa minua.

Vierailija

Opeopiskelijat on nykyään myös todella laittautunutta porukkaa. On värjättyä hiusta ja ripsienpidennyksiä yms. Ei tietoakaan mistään hiljaisista hissukoista.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat