||||||||||||||||| Kuka vielä kuuntelee musiikkia CD-levyltä? ||||||||||||||||||

Minä ainakin

Nykyään on nämä kaiken maailman suoratoistot, nettikaupat ja Youtube. Cd-levyn kuolemaa on ennustettu jo pitkään, mutta vielä niitä myydään. 80-luvun tekniikka jyrää edelleen äänenlaadussa ohi tämän päivän nettimusiikin.

Minä palasin takaisin cd-levyihin, koska en koskaan tottunut nettimusiikin ja älypuhelimen huonoon äänenlaatuun. Mp3 yms. paska tekee äänestä hirveän synteettisen oloista.  Häviöttömällä musiikilla ja hifi-kuulokkeillakaan en saanut äänenlaatua kohdalleen - vaan puhelimen muistin täyteen. Huono toimivuus ja ikävät jumitukset ja päivitykset olivat viimeinen niitti. En enää nauttinut musiikista ja kuuntelu väheni hiljalleen. Totesin, että puhelin on vain puhelin, vaikka merkkiä ja mallia vaihtaisi.

Sitten muistin hifi-stereoni ja cd-levy kokoelmani. Cd-levy vain soittimeen ja voin keskittyä oleelliseen eli musiikkiin - helposti ja nopeasti. Poikkihuilu kuulostaa taas siltä kuin pitääkin - sen oikein kuulee kuinka ilma virtaa soittimessa. Naissopraanon äänikin kuulostaa cd:ltä paljon kuulaammalta kuin netistä. Musiikki soi puhtaasti ja vapautuneesti. Melkein tippa tuli silmään. :)

Cd-musiikkia on niin helppo ostaakin eivätkä levyt häviä niin kuin netistä ostetut kappaleet. Cd-levyn pitäisi säilyä muutama vuosisata.

Onko palstalla ketään muita "cd-heränneitä"?

Sivut

Kommentit (18)

Vierailija

Minulla ei ole sellaista korvaa, että huomaisin eron CD:n ja mp3:n välillä. Kotona kuuntelen tunnelmamielessä lähinnä vinyylejä ja liikkeessä mp3/Spotify. CD:t ovat jotenkin tympeitä verrattuna vinyylien isompaan kansitaiteeseen.

Vierailija

Minä. Silloin harvoin kun kuuntelen musiikkia. Kuuntelen musiikkia muutenkin ihan älyttömän harvoin. Ehkä pari kertaa vuodessa puolisen tuntia. En oikein pidä musiikin kaltaisesta taustahälystä.

Vierailija

Vaikka kuuntelen suoraa puhelimesta monesti musiikkia, ärsyttää, ettei ole esimerkiksi lainkaan bassoa, kun ei se puhelin nyt ole vaan musiikinkuunteluväline.

Lisäksi albumit on yleisesti koostettu sillä tavalla, että ne alkavat jostain ja päättyvät johonkin. Sitä on mietitty missä järjestyksessä kappaleet ovat ja miten lähtee ensimmäinen kappale.

Lisäksi mulla on c-kasettejakin käytössä.

Kyllä kunnon vehkeet kannattaa olla, mikäli haluaa musiikista oikeasti kaiken "hyödyn".

Muutenhan se on sama kuin söisi pelkkiä eineksiä ja sitte ihmettelisi, miten ruoka on nykyään niin huonoa..

Vierailija

Minä kuuntelen vinyyleitä ja cd-levyjä. Syynä helppous ja äänenlaatu.

Teen nykyisin kaikki netissä tapahtuvat toimintani älypuhelimella. Spotify (en halua maksaa Premiumista) ei toimi kunnolla (mainokset ei haittaa, mutta soittolistoja ja levyjä kuunnellessa saa ehdotuksia, jotka ovat listan ja levyn ulkopuolelta eikä kappaleita voi kuunnella silloin kuin haluaa). Itunes on kliininen ja ärsyttävä. Kauhean vaivalloista ostaa musiikkia verkosta. Haluan musiikin käteeni konkreettisena.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Paras äänenlaatu tulee vinyylilevyistä, jää CD:t kauas taa.

On makuasia, mikä äänenlaatu on "paras". Sen sijaan on ihan mitattu juttu, että CD:n ääni on lähempänä alkuperäistä instrumentin ääntä kuin vinyylilevyn ääni.

Vierailija

Kerään CD- levyjä ja olen ajatellut alkaa kartuttaa myös vinyylikokoelmaa. Rakastan musiikkia, se on oikeastaan koko elämäni, joten haluan lempilevyni fyysisesti hyllyyni. :)

N23

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat