Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko jonkun lapsi jäänyt ilman joululahjaa?

Vierailija

Noita joululahjan keräysjärjestöjä on kamalasti ja fb-ryhmät päälle. Ymmärrän, että on vähävaraisia perheitä ja tukiverkko voi olla heikko. Onko jonkun lapsi jäänyt ilman joululahjaa, tai saanut sen joltain keräysjärjestöltä?

Kommentit (12)

Vierailija

Kyllä vika on jo vanhempien rahankäytössä jos ei ole varaa joulahjoihin. On hyvä olla muutaman kuukauden palkat säästössä jotta pärjää pahan päivän varalta, ja tukiakin saavat saa yleensä sen verran reippaasti kuitenkin niitä, että olisi mahdollisuus joku kymppi säästää jos vain haluaa, kun jättää ne pelikoneet, tupakat, viinakset, karkit, roskaruuat, ärrä-kahvit, sanomalehdet yms. vähemmälle.

Olen itse ollut työtön ja opiskelijakin, joten tiedän kyllä että tuilla pärjää jos vaan haluaa ja elää jopa ihan ok tavalla. Tiedä sitten työkyvyttömistä tai eläkeläisistä yms., mutta ns. normi-ihmiset. Joten minusta on kyllä vanhempien omaa saamattomuutta useimmiten se ettei lapselle saa joululahjaa edes säästettyä, jo pullojen keräämisestä saa sen verran rahaa jos vaan haluaa. Omaa saamattomuutta on sekin ettei säästetä silloin kuin voisi vaan törsätään kaikki huoletta.

Tuntuu että aika moni on varaton ihan omaa syytään ja sitten pyydellään muita apuun kun ei itse osata asioita hoitaa. Minulla on esim. tuttuja jotka maksattavat tyyliin kaiken muilla ja ruinaavat toisilta lainaa ja valittavat aina jotain arkisia ostoksia, mutta sitten itse törsäävät kyllä reissuihin, kalliisiin puhelimiin yms. Ne on vaan valintoja, ei voi elää kuin kroisos jos ei ole kroisoksen tulot vaan pitää käyttää siten miten on varaa. Luulen että kyse on vain piittaamattomuudesta, sillä jos ihminen on niin tyhmä ettei osaa laskea paljonko tuloista jää pakollisten menojen jälkeen käteen, pitäisi varmaan olla jossain holhouksessa ja tuskin osaa laittaa edes kengännauhoja kiinni.

Vierailija

Ei ole ilman jääneet, mutta kovin vaatimatonta ja pientä on välillä tullut tyyliin suklaarasia, villasukat ja parinkympin lahjakortti jonnekin. 

Vähävaraisena panostan joulun ruokapöytään ja yhdessäoloon. Toki olisi kiva antaa hienoja lahjojakin, mutta niinhän sitä sanotaan, että ajatus tärkein... En sitten tiedä onko totta. 

Vierailija

Tyhmä täytyy olla jolla ei ole mitään elämänhallintaa jos ei ole lapsille varaa ostaa edes yhtä lahjaa per lapsi. 10e kuukaudessa riittäisi niin sais kasaan jo 120 euroa, sen voi nipistää ihan vaikka siitä lapsilisästä joka on sille lapselle tarkoitettu. Sitten niitä lahjoja voi ostella pitkin vuotta alennusmyynneistä tai heti joulun jälkeen seuraavalle vuodelle kun on kaikki tarjouksessa. Omaperäinenkin voi olla ja tehdä itse jotain, keinoja riittää.

justjoopajoo

Ensimmäisen vastaajan kanssa samaa mieltä! Tuttu 4 hlö:n perhe valittaa kun ei ole rahaa maksaa edes kaikkia laskuja. Kuulostaa pahalle, mutta todellisuudessa kaksi autoa ostettu osamaksulla (joista toinen erikoisherkuilla varusteltu bemari) ja entisiä autojen osamaksuja jäljellä. Ruokakaupasta ei kuulemma osata katsoa kilohintoja (!?).

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Ensimmäisen vastaajan kanssa samaa mieltä! Tuttu 4 hlö:n perhe valittaa kun ei ole rahaa maksaa edes kaikkia laskuja. Kuulostaa pahalle, mutta todellisuudessa kaksi autoa ostettu osamaksulla (joista toinen erikoisherkuilla varusteltu bemari) ja entisiä autojen osamaksuja jäljellä. Ruokakaupasta ei kuulemma osata katsoa kilohintoja (!?).

Mulla on kaveri joka lainaa veljeltään ja pyytelee vanhemmiltaan kaikkea kotiinsa, mutta sitten hassaa omat rahansa biletykseen ja kaikkeen turhaan krääsään mitä ilman pärjäisi mainiosti. Ja eräs pari jotka valittaa kaikesta pienistä ostoksista kotiin ja vaikka jostain pakollisesta satasen hankinnasta, mutta samaan aikaan on kyllä kalliit puhelimet ja kalliit reissut, esim. risteilyt ostetaan aina kalleimmalla mitä saadaan tyylillä. Eli laittavat omat rahansa kaikkeen turhaan ja eivät tee ikinä hintavertailua tai näe vaivaa saadakseen rahaa, vaikka myymällä vanhat puhelimet tai tavarat pois silloin kuin niillä vielä jotain saisi. Sitten valittavat kun joutuu jonkun arkisen asian ostamaan. Tuntuu että ovat vain jotain muiden hyväksikäyttäjiä, vihjailevat tarpeeksi rahan puutetta niin vanhemmat maksaa kotiostokset ja itse sitten painelevat reissuun. Eli voivat elää mukavammin tinkimättä mistään ja maksattamalla muilla. Tällaisiakin ihmisiä on, valitettavasti. Joten en tosiaan tuntisi sääliä jos tulisivat valittamaan miten lapsen joululahja maksaa. Ei ne lahjat tarvii olla kalliita.

Vierailija

Haluaisin heittää tähän väliin sellaisen kommentin, että jos on täysin työtön ja tuet rullaa normaalisti, niin tilanne pysyy silloin ennustettavana ja noista summista on työttömänkin helppo säästää lahjoihin rahaa. Hankaluuksia tuleekin silloin kun jäät syystä tai toisesta byrokratian rattaiden kolhimaksi (oma yritys ei menesty mutta et saa tukiakaan, olet periaatteessa oikeutettu joihinkin tukiin mutta sittenpä et olekaan jne. tällaisia tapauksia löytyy), näihin tilanteisiin voi olla vaikea varautua ja puskuri rahasto menee jo arjesta selviytymiseen. Ei se aina mene niin, että vanhemmat nyt ei vain vaivautuneet laittamaan rahaa sivuun kun oli kiire ostaa kaljaa tms (vaikka toki näitäkin on).

Vierailija

Meillä ei ole annettu koskaan joululahjoja toisillemme, kun ei joulua kummemmin vietetäkään. Kun kumpikaan meistä vanhemmista ei ole koskaan oikein erikoisemmin välittänyt joulusta, niin emme ole sitä lapsellemmekaan opettaneet. Lapset ovat 14 ja 12, eikä tästä ole koskaan tullut mitään kinaa heidän kanssaan. Synttäreinä saavat lahjoja, ja joulun jälkeisistä alennusmyynneistä ostetaan koko porukalle kaikkea kivaa.

tulisielu auringossa

Itselläni juuri tuollainen tilanne . Sairastumisen ( äkillinen, vakava) vuoksi yritys piti ajaa alas nopeasti ja siitä paljon taloudellisia hankaluuksia , koska velkaa sen verran vähän ettei kannattanut kuulemma tehdä konkurssia mutta kuitenkin noin 8000€ jotka sitten piti maksaa omasta pussista . Velkaa sitten tämän verran itselle . Se mihin en osannut varautua että koska olin ollut yrittäjä tulot yhtäkkiä vuoden ajan nolla, kun en ollut oikeutettu mihinkään tukiin . En sairaspäivärahaan , en työkkärin tukiin. 

Toimeentulotukea en saanut koska yrityksellä oli varastoa joka jäi minulle. Josta tietenkin verot maksettavaksi , mutta minulla oli siis varastoa , mutta ei siitä mitenkään kyennyt pääsemään eroon. Sairaalassa olon vuoksi muutenkin elämä katkolla. Pikkutavaraa ei ole muutenkaan niin helppo myydä . 

Minullahan oli omaisuutta ! 

Käytännössä rahaa oli joka kk miinus merkkinen määrä  . Jokainen tajuaa mitä tämä tekee kun vuoden kesti. Asuntolainaan sain lyhennysvapaan vuoden. 

Olen selvinnyt sillä että olen myynyt koko ajan kaiken mahdollisen kodista kirppareilla ja ystävä lainannut ja olen tehnyt joka ikiseen paikkaan maksuista sopimukset . 

Keräsimme myös marjoja ja myimme niitä. 

Elämä on ollut erittäin raskasta henkisesti enkä usko että enää koskaan uskallan luottaa elämään, mutta kaikesta tästä huolimatta vastaan että lapsille silti aina jotakin olen ostanut . Onneksi on kirpputorit, joista saa myös hyviä lahjoja .. 

Minua aina suututtaa se kun on näitä köyhyystarinoita .. Suomalainen on köyhä, mutta silti on varaa lotota, meikata, alkoholiin, kaljaan , tupakkaan ... Ja moneen moneen muuhun. 

Tästä tulikin nyt tälläinen avautuminen :) 

kyllästynyt

Suomessa on muka alkoholi kallista, mutta kuitenkin juuri ne työttömät yms. sosiaalipummit tuntuvat käyttävän sitä eniten. :D

Toki on se sen hintaista, että joululahjat pitää vinkua hyväntekeväisyydestä.

Vierailija

Itse en ole köyhä, mutta kyllä Suomessa on ihan aidosti oikeita köyhiä. On helppo sanoa, että esim. lapsilisästä voi säästää kympin kuussa. Mutta jos sitä kaikesta nipistämistä pitää tehdä kuukausi toisensa perään, tai jopa vuosia on tilanne ihan toinen.

Mitä teet, jos lapses on erittäin lahjakas jossain harrastuksessa, mutta sinulla ei olisi rahaa maksaa siitä. Esim. meillä miehen työttömyyden aikana tingin omista vaatteistani ja kengistäni, ihan kaikesta mistä pystyin jotta lapsen harrastusmaksut pystyttiin maksamaan. Jos tilanne olisi jatkunut tuollaisena vuosia, en olisi siihen pystynyt. Ja on perheitä, jotka joutuva toimimaan noin kuudesta toiseen. On helppo arvostella jotain yksittäistä kallista juttua, kun se esim. älypuhelin voi olla ainut yhteys nettiin.

Niin, me emme ole köyhiä, mutta empatiakykyisiä olemme.

Vierailija

Paljon on myös niitä vanhempia jotka ei välitä panostaa just lapsiin tsi joululahjoihin. Kaikki muu menee edelle.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat