Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Työmarkkinatuki takautuvasti monelta kk:lta?

Tuiske

Ilmoitin itseni työttömäksi TE-toimistolle tasan 2kk sitten ja sain juuri myönteisen päätöksen Kelalta työmarkkinatuelle. Olin ymmärtäväni että he maksavat takautuvasti tuen koko siltä ajalta jolloin olen ollut työttömänä TE-toimistossa (miinus 5 pv omavastuuaika), mutta päätöksessä on vain maksu ensimmäseltä 2:lta viikolta, vaikka kokonaisuudessaan viikkoja on yhteensä kertynyt jo 9.

Tietääkö kukaan millä tavalla / milloin seuraavat maksut tulevat? He pyytävät kirjallista ilmoitusta työttömyyspäivistä 13.09 eteenpäin (eli 4 viikkoa takautuvasti), sen ymmärrän, mutta ennen tuota päivämäärää työttömyysviikkoja oli yhteensä 5, joista he nyt siis ilmoittavat maksavan ensimmäiset 2 viikkoa. Missä / milloin loput 3?

Ei tässä nyt vielä hätää olla kärsimässä, mutta laskuja on sen verran jo rästissä, ettei tuo 2 viikon tuki vielä riitä kaikkiin ja olin laskenut sen mukaan, että saisin tuet takautuvasti koko 5:ltä viikolta. No, katsotaan! :)

Kommentit (7)

Vierailija

Joko Kelan virkailijalle on sattunut joku virhe päivämäärien merkitsemisessä, tai sitten he maksavat puuttuvat viikot ilman erillistä ilmoitusta. Minulle ainakin on joskus maksettu, esimerkiksi kun työkokeilu on vaihtunut "tavalliseen" työttömyyteen. Nopeimmin asia varmaan selviäisi kysymällä Kelasta.

Vierailija

Työmarkkinatukea täytyy hakea kuukausittain, tai toki voi pidempäänkin pantata hakemista, mutta ilman hakemista eivät maksa. Takautuvasti maksetaan kolmelta kuukaudelta (muistaakseni 90 päivältä). Mille ajalle ovat merkinneet sen 14 päivää jonka jo sait?

Vierailija

jos työnhaku on ollut asianmukaisesti voimassa sieltä ensimmäisestä ilmottautumispäivstä alkaen, niin hakemusta vaan lähettämään  niiltä päiviltä myös ja odottelemaan rahoja tilille. 

onko veroprosentti työttömyyskorvausta varten laskettu kohdalleen, jos kerran olet ollut osan vuodesta työssä ja vain osan vuodesta työttömänä?

takautuvasti maksetaan korkeintaan 3kk rahat, mutta mitään ei makseta automaattisesti tai mitenkään ylimääräisesti ellei täytä hakemusta sinne.

Netissä helposti pankkitunnuks...

Ensin Kela maksaa sen kaksi viikkoa, mutta jos sinulla on jo sen kaksiviikkoisen ja omavastuuajan jälkeen täyttä neljä viikkoa, niin VOIT HAKEA SITÄ HETI PERÄÄN. Kun seuraava neljä viikkoa täyttyy, hae taas.

Jos haet korvausta netissä (Kelan sivuilla, oikeassa reunassa jotain sellaista kuin Asiointi verkossa, sitten Henkilöasiakkaat HUOM. tarvitset pankkitunnukset), niin sielläkin Työttömyysajan ilmoittaminen -kohdassa näet miltä ajalta (päivämäärät) voit hakea korvausta, ohjelma antaa mahdollisuuden hakea aina neljältä viikolta kerrallaan (tosin jos on osa-aikatyötä, niin voit sopia Kelan kanssa myös kalenterikuukaudesta, sopii yleensä työnantajalle paremmin).

Jos siellä on jo toinen neliviikkoinen odottamassa, voit hakea sitäkin - tai ainakin näet milloin se jakso täyttyy.

Menestystä työ/opiskelupaikan etsinnässä!

Kokemusta on

Säädökset ovat tiukentuneet viime aikoina ( nyt se esim. päätetään joka kerta erikseen kokouksessa kuka saa työmarkkinatukea tässä kuussa ja kuka jostain syystä taas ei) Viime vuonna  minulta jäi (koska aloitin osa-aikatyön lehdenjakajana) 4 kk:n verran eriä kuittaamatta. Seurauksena oli  pitkä karenssi ,kaikki mahdolliset tuloni tutkittiin ja takautuvasti en saanut niitä eriä sen tutkimisen jälkeenkään (ja vaikka ei niissä tulopuolen asioissa mitään varsinaisia epäselvyyksiä ollutkaan )  kuin kahdelta kuukaudelta . Voi olla ,että se on viime vuodesta tiukentunut edelleen ,joten neuvoisin kyllä kuittaamaan ainakin tmt-erät aina periaatteessa  heti kun mahdollista  ,enkä kehottaisi  ainakaan  kahta erää pidemmälle jaksolle niiden saataviensa lunastamista sieltä KELA:lta  yhtään venyttämään  .

Vierailija

Mikä ohjeessa oli alapeukuttajan mielestä vikana? Olisi kiva tietää. (Alapeukkunappiahan pelkästään  osaa painaa jo  leikki-ikäinenkin, se ei ole paljon edes mielipidekään.  )

kiitti, mulle riitti...

No kiitti taas "mielipiteestäsi" ,nyt mä en sitten sanokaan enää mitään.Moi.

ps*( kokeilkaa jos onnistuisitte keskustelemaan ihan vaan  pelkkiä alapeukkuja käyttäen-sopis' just ihan teille täällä kuin nakutettu se tyyli....)

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat