Yrittäjän puolison työt

Vierailija

Yrittäjien puolisot ja yrittäjät itsekin, toivon ajatuksia teiltä. Miten olette käyneet/tehneet itse töitä silloin, kun lapset ovat pieniä? 

Meillä on puolitoistavuotias lapsi ja mies on yrittäjä. Hoidan kodin ja lapsen ja olen kotihoidontuella. Nyt sitten olisi mulle todella mielenkiintoinen työ tarjolla, koulutustani ja osaamistani vastaava ja aion hakea ainakin. Mies ei  oikein sano juuta tai jaata. Ainoa mitä hän on sanonut on se, että jos saan työn niin järjestän lapsen hoidon ja kuljetukset, jos lapsi sairastuu, niin minä hoidan kotona. 

Mietin tässä, että mikä on kellekin oikein. Lapselle on tietysti ihanaa olla äidin kanssa. Ei ole paljon rahaa, mutta teemme luontoretkiä ja sen sellaista. Yrittäjälle on tärkeää, että saa keskittyä työhönsä, sillä se on eri maailma kuin palkansaajalla. Mutta mullekin olisi tärkeää päästä työelämään mukaan ja alani työpaikkoja ei puissa kasva, jos nyt tällä hetkellä mitään työpaikkoja. Työ on määräaikainen (tietenkin) ja työmatkaan menee päivittäin tunti. Meillä on tällä hetkellä hyvät tukiverkot, mutta niihin on tulossa muuttojen takia isot muutokset ja kohta ei ole enää.

Jäänkö sittenkin kotiin ja toivotaan parasta myöhemmin, kun kotihoidontuki loppuu, tai jos tulee toinen lapsi. Viihdyn lapseni kanssa, mutta kaipaan töihinkin ja mua pelottaa, että jos en nyt tartu tilaisuuteen, niin uusia ei tulekaan. Toisaalta mies jättää edelleen lapsen ja kodin mun niskoille ja niitä tukiverkkoja (lähisukulaisia) ei kohta enää ole.

Ja joo, kiitos jo etukäteen: jätä se sika, mitäs hankit lapsia, jne...

Kommentit (15)

Vierailija

Työmatkoihin vain tunti päivässä, tuo olisi luksusta.

En ihan ymmärrä ongelmaa. Haet työpaikkaa, lapselle hoitopaikkaa jne. Jos saat työn, lapsi menee hoitoon siksi ajaksi kun olet töissä. Jos lapsi on sairaana, hoidat lasta tai hankitte hoitajan. Viet lapsen hoitoon ja haet hoidosta. Niin tekee iso osa suomalaisia vanhempia ja se on ihan tavallista.

Tuskin mies ihan uutena asiana on kertonut, että koti ja lapsi ovat vastuullasi? Joten vaikka sanoit, että et halua neuvoja tyyliin mitäs hankit lapsia, niin kannattaa kahdesti miettiä, että oikeastiko ei tiennyt, että näin se menee. Olet aikanaan hyväksynyt sen, että jos tuon miehen kanssa lapsia saat, niin aika yksin ne hoidat.

Vierailija

Meillä mies on yrittäjä. Meillä on kaksi lasta. Olin vakkaritöissä markkinointiassarina, palasin esikoisen jälkeen töihin kun hän oli 1,5 vuotias. Koko arkiruljanssi rojahti pelkästään minun niskaani. Mies oli ja on todella paljon poissa kotoa.

Toinen laspemme syntyi kun esikoinen oli 2v 8kk. Olin sitten sen kolme vuotta pois työpaikastani, palasin sinne puoleksi vuodeksi ja jäin lopullisesti kotiäidiksi. Arjen pyörittely ansiotyön ohella oli raskasta kun mies ei pystynyt osallistumaan ollenkaan. Isovanhemmista ei ollut mitään apua, olin käytännössä täysin ilman ulkopuolista apua. Minusta oli ihan kohtuutonta, että työn ohella hoidin 100% kodin ja lapsetkin. Lisäksi tulotasomme meni juuri kaikkien rajojen yli ja maksoimme päivähoidosta maksimihinnan, palkastani ei hoitomaksujen ja matkakulujen jälkeen paljoa käteen jäänyt. 

Otin lapset pois päiväkodista ja pidettiin omaa hauskaa kotona. Nyt ajattelen aikaa tosi mukavana, olin paljon paremmalla tuulella enkä stressaantunut niin kuin töissä ollessa. Lapsista kasvoi fiksuja ja kivoja nuoria, eskariin sitten aikanaan menivät.

Työelämään en ole palannut. Epäilen että tällaisen aukon kanssa cv:täni ei kannata edes esitellä kenellekään. Onneksi yrityksemme pyörii sen verran hyvin että taloudellisesti tämä on mahdollista. Minulla on myös joitain omia sijoituksia, joista saan tuottoa ja eläketurvaa. Jos ehdottomasti haluaisin töihin palata, varmasti joutuisin kouluttautumaan uudelleen.

Vierailija

No luulisin että lapsen isä olisi kiinnostunut lapsen parhaasta eikä vain omasta navasta.

Omaa kokemusta ei ole, mutta lapsen kaverilla on yrittäjäisä ja toimihenkilö äiti (9-18 pienin liukumin). Tämä isä on työssä melko lähellä kotia ja tulee usein 16 kotiin huolehtimaan lapsisaan ja menee sitten illemmalla töihin takaisin jos on joku kiireempi juttu kesken. Tai tekee paperihommia "etänä".

Niitä tukiverkkoja voi rakentaa myös lapsen kavereiden vanhemista. Meillä useinkin sovitaan, että ota sinä meidänkin muksu hoidosta mukaasi jne.

Vierailija

Vähän samoilla linjoilla kuin edellinen. Tietysti olisi varmasti paikallaan vähän keskustella miehen kanssa tilanteesta - yrittäjyys on toki eri asia kuin palkkatyö, mutta ei kuulosta ihan reilulta, että kaikki on koko ajan sinun vastuullasi. Fiksun miehen kanssa voisi tilanteen mukaan sopia, kuka hoitaa mitäkin ja hän osallistuisi omalta osaltaa lapsen ja kodin hoitoon silloin kun kotona on, vaikka sitten tekisikin pitkää päivää. Tämä jo ihan siksikin, että saisi luotua suhteen omaan lapseensa...

Sinänsä kuitenkaan töihin meneminen, lapsen hoitoon kuljettaminen ja lapsen kanssa kotona oleminen, jos sairastuu, ei ole mitenkään ylivoimaista, varsinkin kun lapsia on vain yksi, joten jos olisit ilolla lähdössä töihin, niin anna mennä.

Vierailija

Kiitos vastauksista. Sitäpä tässä juuri mietin, että itsepä olen tieni valinnut, mutta nyt pitää taas valita. En tiedä jaksanko hoitaa kaikkea itse. Taantuma on purrut yritystä siinä missä muitakin ja mua hermostuttaa toimeentulo. Mulla ei ole työpaikkaa johon palata.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Meillä mies on yrittäjä. Meillä on kaksi lasta. Olin vakkaritöissä markkinointiassarina, palasin esikoisen jälkeen töihin kun hän oli 1,5 vuotias. Koko arkiruljanssi rojahti pelkästään minun niskaani. Mies oli ja on todella paljon poissa kotoa.

Toinen laspemme syntyi kun esikoinen oli 2v 8kk. Olin sitten sen kolme vuotta pois työpaikastani, palasin sinne puoleksi vuodeksi ja jäin lopullisesti kotiäidiksi. Arjen pyörittely ansiotyön ohella oli raskasta kun mies ei pystynyt osallistumaan ollenkaan. Isovanhemmista ei ollut mitään apua, olin käytännössä täysin ilman ulkopuolista apua. Minusta oli ihan kohtuutonta, että työn ohella hoidin 100% kodin ja lapsetkin. Lisäksi tulotasomme meni juuri kaikkien rajojen yli ja maksoimme päivähoidosta maksimihinnan, palkastani ei hoitomaksujen ja matkakulujen jälkeen paljoa käteen jäänyt.

Otin lapset pois päiväkodista ja pidettiin omaa hauskaa kotona. Nyt ajattelen aikaa tosi mukavana, olin paljon paremmalla tuulella enkä stressaantunut niin kuin töissä ollessa. Lapsista kasvoi fiksuja ja kivoja nuoria, eskariin sitten aikanaan menivät.

Työelämään en ole palannut. Epäilen että tällaisen aukon kanssa cv:täni ei kannata edes esitellä kenellekään. Onneksi yrityksemme pyörii sen verran hyvin että taloudellisesti tämä on mahdollista. Minulla on myös joitain omia sijoituksia, joista saan tuottoa ja eläketurvaa. Jos ehdottomasti haluaisin töihin palata, varmasti joutuisin kouluttautumaan uudelleen.

Meillä mies maksaa päivähoitomaksut, joten perheelle jää kuukaudessa enemmän rahaa. Vai miten se nyt meni, jääkö sitä perheelle oikeasti vähemmän rahaa, jos äiti maksaa päivähoitomaksut?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Kiitos vastauksista. Sitäpä tässä juuri mietin, että itsepä olen tieni valinnut, mutta nyt pitää taas valita. En tiedä jaksanko hoitaa kaikkea itse. Taantuma on purrut yritystä siinä missä muitakin ja mua hermostuttaa toimeentulo. Mulla ei ole työpaikkaa johon palata.

Mitä ihmettä sun pitää jaksaa? Pukea lapsi aamulla ja viedä hoitoon, hakea työpäivän jälkeen, käydä kaupassa, laittaa lapselle ruoka, tiskit koneeseen ja pyykit toiseen. Koti on siisti, koska siellä ei ole päivällä ketään. Leikkiä lapsen kanssa, kaverilla kyläilyä jne. Lapsi nukkumaan. Voi että sulla tulee olemaan raskasta!

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Mitenköhän yksinhuoltajat pystyvät käymään töissä? 

Siten, että he ovat yksin. Heillä ei ole edes mahdollisuutta tukeutua toiseen ja kaiken saa tehdä oman aikataulutuksen ja suunnitelmien mukaan.

Parikunnilla on otettava toinenkin puolisko huomioon.

Vierailija

ja yksinhuoltajia mietin että kyllähän hekin käyvät töissä. Turhauttaa se, että periaatteessa toinen on vieressä mutta ei olekaan. Tällaista tää naisen elämä sitten siis on, terveisiä vaan 16-vuotiaalle minälle joka haaveili perheestä ja hienosta työstä ja ja ja... Ap :)

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Mitä ihmettä sun pitää jaksaa? Pukea lapsi aamulla ja viedä hoitoon, hakea työpäivän jälkeen, käydä kaupassa, laittaa lapselle ruoka, tiskit koneeseen ja pyykit toiseen. Koti on siisti, koska siellä ei ole päivällä ketään. Leikkiä lapsen kanssa, kaverilla kyläilyä jne. Lapsi nukkumaan. Voi että sulla tulee olemaan raskasta!

Kiitos! Toi kuulostaa unelmalta!

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

ja yksinhuoltajia mietin että kyllähän hekin käyvät töissä. Turhauttaa se, että periaatteessa toinen on vieressä mutta ei olekaan. Tällaista tää naisen elämä sitten siis on, terveisiä vaan 16-vuotiaalle minälle joka haaveili perheestä ja hienosta työstä ja ja ja... Ap :)

Sulla on perhe ja voit hakea hienoa työtä. Miksi oletat, että mies täyttää koko elämäsi?

Vierailija

En tiedä onko mulla ainakaan sellaista perhettä josta haaveilin. Mies elelee niin omaa elämäänsä. Yritys on ykkönen kaikessa. Sinänsä sama että mitä teen, kunhan hän saa nukkua ja tehdä töitä. Se tässä on oikeastaan ongelma - lapsella, koiralla ja mulla on kämppis jota ei saisi millään tapaa häiritä kello 18-07 välisenä aikana. No, kiitos vastauksista, haen töitä ja kysyn hoitopaikoista.

Vierailija

Sinuna hakisin työtä ja murehtisin muusta vasta sitten, jos saat sen. Voi myös käydä niin että et saa, jolloin voit olla tyytyväisenä lapsen kanssa hieman kauemmin kotona. Jos saat työn, pyrit ensin keksimään luovia ratkaisuja joilla saat tilanteen sujumaan (esim. päivähoitopaikka työpaikkasi vieressä), ja jos mikään ei onnistu niin sitten tiukka keskustelu miehen kanssa ja pohtimaan, miten yhdessä ratkaisette tilanteen niin, että jokainen joustaa hieman.

Vierailija

Mitä hyötyä sinulla on miehestä? Ei kai hän maksa asuntoanne ja jopa mahdollisesti tarjoa korkeampaa elintasoa kuin mitä sinulla olisi ilman häntä? Voisitko harkita eroa, jolloin sinulla ei enää olisi kämppistä, mutta muuten elämässäsi ei muuttuisi mikään. Paitsi että joutuisit ihan itse maksamaan omat kulusi.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat