Onko normaali neuvolakäytäntö??

Pallomaha

Tähän saakka olen luullut, että neuvola käynnit tihenevät loppua kohden 4 viikosta 2 viikon välein. Itse olen nyt rv 33+1 ja viimeinen neuvola käynti oli 28.9. Seuraavan ajan sain 7 viikon päähän eli 16.11. Ihmettelin asiaa, sillä seuraavalla viikolla olisi jo laskettuaika, eikä lokakuussa olisi käyntiä ollenkaan. Mainitsinkin asiasta, mutta totesi vain, että pidetään aika ja jos jotain ihmeellistä sattuu niin pitäisi ottaa yhteyttä. Mielestäni outoa... Kysymys siis, onko ihan normaalia näin nykyään? Ihmettelen vain, että eihän kukaan katso onko vauva kääntynyt oikeinpäin, onko kaikki arvot kohdallaan yms. 

Kommentit (10)

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Neuvolakäynti yhteenkirjoitettuna ja laskettu aika erikseen.... 

-kielineuvolan erityisasiantuntija

Laskettuaika tässä yhteydessä yhteen. Sopiiko laskettu hieno aika?

t. Nipo

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Neuvolakäynti yhteenkirjoitettuna ja laskettu aika erikseen.... 

-kielineuvolan erityisasiantuntija

Laskettuaika tässä yhteydessä yhteen. Sopiiko laskettu hieno aika?

t. Nipo

Sopii.

Vierailija

On outoa. Mulla molemmissa raskauksissa neuvolakäynnit viikon välein viimeisen kuukauden aikana, vaikka oli lääkäri siinä välissä myös. Soita sinne neuvolaan jollekkin toiselle tyypille.

Vierailija

Ei meillä ole viikon välein, Helsinki kyseessä. Minulla sama juttu loppuraskaudessa:

- edellinen neuvolakäynti elokuun lopussa

- lokakuun alussa neuvolalääkäri

- seuraava neuvola lokakuun puolivälissä

- laskettu aika marraskuun alussa

Tosin minulle ihan riittävä setti, miksi siellä pitäisi rampata jos kaikki on ihan ok. Helsingissä on harvennettu neuvolakäyntejä ja uudelleensynnyttäjillä on vähemmän käyntejä kuin esikoista odottavalla ja viime kädessä neuvola-aikoja saa sen mukaan miten tilaa on, esim. minulla tuo viimeinen neuvolalääkäri oli pari viikkoa myöhemmin kuin mihin pyritään, mutta minkäs teet kun ei ollut aikoja. Neuvolaanhan voi varata itse ajan, jos on jotain mitä haluaa käydä tarkistuttamassa tai keskustella, samoin äitiyspoliklinikalle voi soittaa ja kysyä pitäisikö lähteä käymään käyrällä tai muuten näytillä.

Tässä osviittaa Hgin tarkastuksista, klikkaa linkkiä jos rivittyy päin mäntyä:

Terveydenhoitajan vastaanotot äitiysneuvolassa

Käyntikerta E = ensisynnyttäjä

U = uudelleensynnyttäjä

Raskausviikot:
1. E, U 8–10
2. laaja terveystarkastus E, U 13–16
3. E, U 22–24
4. E 26–28
5. E, U 30–32
6. E, U 37
7. E, U 39
8. E, U 41

http://www.hel.fi/hki/terke/fi/terveyspalvelut/neuvolapalvelut/_itiysneu...

Vierailija

Mulla oli ekassa raskaudessa -13 käynnit lopussa viikon välein ja nyt toisella kerralla kahden viikon välein tai vähän useammin. Helsingissä.

Vierailija

Mulla oli esikoista odottaessa viimeiset käynnit viikon välein. Toisessa raskaudessa viimeiset käynnit olivat 1,5-2 viikon välein.

Vierailija

Aika paljon on muuttunut muutaman vuoden takaisesta, jolloin Espoossa käytiin loppuraskaudessa viikon välein neuvolassa ja la:n jälkeen joka toinen päivä. Mutta ei näistä käynneistä mitään suurta hyötyä ollut, normaalisti etenevässä raskaudessa siis. Nykyinen käytäntö on mielestäni hyvä siksi, että ne odottajat saavat lisäaikoja, jotka sitä tarvitsevat.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat