Yksin odottaja..

Jondesd

En nyt tiedä oliko täällä vielä tälläistä, mutta ajattelin nyt kirjoittaa ja saada vähän vinkkejä kinkkiseen elämäntilanteeseeni..

Eli olen 21-vuotias ja odotan esikoistani. Raskaus on viikolla 9. Raskaus oli minulle ensin shokki, mutta tiesin heti etten halua tehdä aborttia vaan pidän lapsen vaikka olenkin tällä hetkellä pelkkä opiskelija ja en vakituisessa parisuhteessa.

Ongelmana tässä ja raskautta varjostaa lapsen isä, joka on kihloissa ilman että edes tiesin hänen avovaimostaan ja nyt on sanonut minulle, ettei halua tunnustaa isyyttään mutta haluaa silti olla lapsen elämässä, 

En nyt oikein tiedä miten asiaan ja ihmiseen tulisi suhtautua.. Olisiko kellään neuvoja kinkkiseen tilanteeseen ? :/

Sivut

Kommentit (16)

Vierailija

Totta kai kannattaa hankkia se tunnustus. Se on lapsen oikeus. Lapsen ei tarvitse tuntea juurettomuutta, kun on ihan virallisesti tiedossa, kuka hänen isänsä on. Se on tosi tärkeää myöhemmin.

Vierailija

Mies on ottanut tietoisen riskin harrastaessaan seksiä kanssasi joten mielestäni hänen kuuluisi ottaa vastuuta lapsesta tunnustamalla isyys ja auttaa hoidossa. Silti sinun tilanteessa en odottaisi hirveästi mieheltä. Mutta jos koet pärjääväsi yksin lapsen kanssa niin onnea odotukseen! Pääasia että lapsella on rakastava äiti.

Vierailija

Mä vaatisin sen tunnustuksen. Ilman sitä sen isän on niin helppoa hylätä se jo kiintynytkin lapsi että ei nyt nappaakkaan ja en oo moista muksua ikinä nähnytkään.Toki senkin kanssa sen voi tehdä mutta on kuitenkin myös joki vastuu lapsesta eikä vsan rusinat pullasta meininki.

Vierailija

Mitäpä jos kertoisit miehen avovaimolle, että mies petti tätä kanssasi ja nyt odotat lasta.

Haluaisin itse tietää jos mieheni tekisi noin kusiset.

Vierailija

Hienoa että olet päättänyt pitää lapsen - syntyvä yksilö ei ole tehnyt mitään väärää. Olet rohkea! Tunnustaa isä tai ei sillä ei ole väliä - verikoe ratkaisee. Viranomaiset ovat puolellasi.

Vierailija

eikös nykyään oo sillain että jos ei isyyttään tunnusta joutuu isyystestiin? Ota sen muijaan yhteys ja ilmota että mitä on käynyt.

Vierailija

Olen ollut vastaavassa tilanteessa noin 10 vuotta sitten. Saimme onneksi yhteisymmärryksessä sovittua isyydentunnustuksen eikä tarvinnut sitä oikeuden kautta hakea. Olen yksinhuoltaja ja saan isältä elatusmaksua (mikäli isyyttä ei tunnusteta ei isä myöskään joudu sitä maksamaan, vaan saat kunnallisen elatusavun). Lapsi ei ole isäänsä montaa kertaa nähnyt, mutta on tärkeää, että hän tietää kuka isä on eikä tarvitse mahdollisesti aikuisena lähteä asiaa itse selvittämään tai vaatimaan dna-testejä tms.

Onnea tulevasta lapsesta, yksinkin lapsen kanssa pärjää hienosti, mutta mikäli sinulla ei vielä ole tiedossa tukiverkostoa, yritä sellaista rakentaa.

Vierailija

Lapsi tulee vielä monella tapaa olemaan elämäsi ilo, vaikka nyt alussa voi yksin olla vaikeaa. Toivottavasti saat apua ja tukea vanhemmiltasi ja muilta tutuiltasi, sillä alussa voi olla rankkaa, mutta varmasti kaikki helpottuu. Hae yksinhuoltajuutta, sillä perusteella, että ette asuneet yhdessä ja olet lapsen "ainut" vanhempi. Helpottaa myöhemmin asioita kun isän kanssa ei tarvitse sopia kaikista maailman asioista yhdessä, vaikka lapsi tapaisikin isäänsä. 

Kuten toiset sanoivat, sinulla ja lapsellasi on oikeus elatustukeen lapsen isältä. Lapsen isän pitää mennä verikokeeseen, jos sitä vaadit. Toisaalta, jos yhtään epäilet eli koet, että isä voi ruveta pahasti rettelöimään tapaamisista, niin voit myös jättää isyyden tunnustamisen tekemättä . Jos et hae isyydentunnustamista niin peruselatustukea maksaa valtio.  Toisaalta myöhemmin lapsen kasvaessa hän varmasti kysyy isästä. Silloin olisi varmasti helpompaa, jos lapsi olisi pienestä asti tiennyt isänsä ja tavannutkin ainakin välillä isäänsä. Jos isyydentunnustaminen tehdään, on isällä myös oikeus vaatia lapsen tapaamisoikeutta ja lasta välillä myös itselleen. Isä voi käsittääkseni pyytää sitä milloin vaan.

Ennen kaikkea sinulle ihanaa jatkoa pikkuisen kanssa. Olet varmasti tehnyt hyvän päätöksen päättäessäsi pitää hänet. Olen itse yksinhuoltaja ja joka päivä niin kiitollinen lapsestani vaikka välillä joskus raskasta onkin.

Vierailija

Vielä lisäys tuohon kommenttiini, että isä voi vaatia lasta välillä itselleen. Jos sulla on yksinhuoltajuus niin isän tapaamiset tarkoittaa yleensä ehkä vaikka viikonloppua tai muuten vain tapaamista. Ei yleensä viikko viikko systeemiä varmaankaan.

Yleensäkään isyyttä ei voi pakottaa. Jos isä ei ole nyt kiinnostunut lapsesta mikä varmasti tuntuu pahalta, niin joskus hän voi siitä kiinnostua. Toisaalta omassa perheessäni lapsella ei ole isää, mutta meillä on tiivis perhe ja sukuyhteistö + kaverit muuten tärkeitä.

Vierailija

Jos ei ensin hoida asioitaan kuntoon, niin toivottavasti onnistuu jälkeenpäin opiskelujen päättäminen vaikka lapsi roikkuukin helmoissa (toivottavasti ei ole mikään erityisen vaativa ala), mahdollisesti parisuhteen hankkiminen ja lapsen elatus itse tienatulla rahalla. Itse joudun tekemään töitä opintojeni eteen 10/7 ja olen huolissani siitä että joudun tulevaisuudessa tekemään "ylimääräistä" työtä elättääkseni muiden lapset. Enkä aio lisääntyä ennen kuin on vakipaikka. Jos sellaista ei löydy ajoissa niin sitten en lisäänny. Lisääntyminen ei voi olla se ensisijainen prioriteetti kun kerran maapallo  tursuaa ihmisiä jo ilman apuanikin.

T22

hhhhh

Vierailija kirjoitti:

En nyt tiedä oliko täällä vielä tälläistä, mutta ajattelin nyt kirjoittaa ja saada vähän vinkkejä kinkkiseen elämäntilanteeseeni..

Eli olen 21-vuotias ja odotan esikoistani. Raskaus on viikolla 9. Raskaus oli minulle ensin shokki, mutta tiesin heti etten halua tehdä aborttia vaan pidän lapsen vaikka olenkin tällä hetkellä pelkkä opiskelija ja en vakituisessa parisuhteessa.

Ongelmana tässä ja raskautta varjostaa lapsen isä, joka on kihloissa ilman että edes tiesin hänen avovaimostaan ja nyt on sanonut minulle, ettei halua tunnustaa isyyttään mutta haluaa silti olla lapsen elämässä, 

En nyt oikein tiedä miten asiaan ja ihmiseen tulisi suhtautua.. Olisiko kellään neuvoja kinkkiseen tilanteeseen ? :/

A B O R T T I,  jos sulla on ytään järkeä päässä.

Vierailija

kun tekee abortin miettii lopun ikäänsä varsinkin syntymäpäivän aikoihin minkälainen lapsi olisi sillä hetkellä,itsellä kohtuun kuollut ja aina miettii mitä hän touhuaisi nyt tuossa lattialla

Vierailija

mieti tarkkaan haluatko paperille virallisen tunnustuksen.itse olin samassa tilanteessa kuin sinä 10 vuotta sitten.isä on tehnyt viimeiset 10 vuotta kiusaa ja vaatinut kaiken moista ja käräjillä rampataan.lapsestani ei ole ollut aidosti kiinnostut koskaan.saat kuitenkin Kelalta tuet vaikka isyyttä ei tunnusteta.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat