Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voiko ruokavalion muutos vaikuttaa tällä tavalla?

N.N.

Lopetin jokin aika sitten rankasti prosessoitujen ruokien, eineksien yms. "roskaruuan" syömisen ja siirryin terveellisempään ruokavalioon, johon kuuluu paljon kalaa, kanaa, vihanneksia ja marjoja. Punaista lihaa syön, mutta ehkä noin kerran viikossa. Maitoa en enää juo, mutta syön paljon juustoja ja maustamatonta jogurttia. Sokeria ja alkoholia en käytä, mutta pähkinöitä kyllä.

No, paino tippui, olo parani, mutta yllättävintä oli, kuinka asioiden ymmärtäminen ja hoksaaminen parani. Jopa siinä määrin, että tuttavani sanoi minun puhuvan nykyään syvällisemmin kuin ennen. Tärkeintä oli, että tajusin viimeinkin korjata itseäni vuosia alitajuisesti haitanneen ihmissuhde ongelman.   Voiko terveellisempi ruokavalio tosiaan saada aivotkin toimimaan sujuvammin?

Kommentit (10)

Vierailija

Ei tietenkään voi. Eihän ruoka vaikuta mihinkään, ei varsinkaa aivoihin. Ihan sama mitä laittaa suuhunsa.

Vierailija

Voihan se. Toisaalta siihen voi vaikuttaa moni muukin asia.
 Vaikkapa tuo tekemäsi elämänmuutos kokonaisuudessaan. Ehkä siihen liittyy myös enemmän (hyöty)liikuntaa, ihmisten tapaamista jne?

Joskus sitä miettii, miten opiskeluaikana venyi ja vanui miljoonaan eri tehtävään ja projektiin ja tenttiin ja keikkatyöhön. Näin ihan vähän vanhempana ajatellen, ei enää pystyisi. Onko tässä sitten vaikuttimena ikääntyminen vai jokin muu. Mutta opiskeluaikana tuli ehkä hiukan enemmän käytettyä tuota aivokapasiteettia kuin nyt.

Samaa sanovat muuten pienten lasten äidit. Kun päivästä toiseen elämän täyttää tissimaito, kakkavaippa, pyykki ja ruoka, niin älyllinen taantuminen on selvä asia.

Vierailija

Voi. Ainakin itse olen huomannut että jos syön minulle sopimatonta ruokaa tulee tosi tyhmä olo. Ei tahdo ymmärtää muiden puhetta jne. Tätä tulee esim jos juon kahvia, syön  tuoretta omenaa tai paprikaa.

Vierailija

Joo no voisin sanoa että vaikuttaa melkein mihin vaan. Sinulla oli ilmeisesti jonkinlainen puutostila käynnissä(paskaruuan syömisestä).

Itse muutuin aamu-unisesta aamuvirkuksi ja ihmettelen sitä joka ikinen päivä, myös mieheni. Ja laittakaa perkele sitä alapeukkua mutta totta tämä on :D

Vierailija

Syön normaalisti terveellisesti. Jouduin hampaan poiston takia muuttamaan totuttua ruokavaliota pariksi viikoksi. Koko parin viikon ajan olin kuin unessa ja hippasen turhan ärtynyt. Naamaan pukkas kipeitä paiseita ja koko kroppa ihan veltto. Eli kyllä se syöty ruoka vaikuttaa TODELLA paljon.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Joo no voisin sanoa että vaikuttaa melkein mihin vaan. Sinulla oli ilmeisesti jonkinlainen puutostila käynnissä(paskaruuan syömisestä).

Itse muutuin aamu-unisesta aamuvirkuksi ja ihmettelen sitä joka ikinen päivä, myös mieheni. Ja laittakaa perkele sitä alapeukkua mutta totta tämä on :D

Itse join ennen KOLME kuppia aamuisin kahvia, jotta jotenki aivot heräsi. Olin myös käsittämättömän aamuäreä. Korjasin ruokavaliota ja nykyään en välttämättä tarvitsisi edes sitä yhtä kupillista ja aamuäreydestä ole enää tietoakaan.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse join ennen KOLME kuppia aamuisin kahvia, jotta jotenki aivot heräsi. Olin myös käsittämättömän aamuäreä. Korjasin ruokavaliota ja nykyään en välttämättä tarvitsisi edes sitä yhtä kupillista ja aamuäreydestä ole enää tietoakaan.

Millainen ruokavaliosi on nykyään? Minäkin haluaisin voida paremmin ja saada lisää energiaa, ruokavaliossa olisi varmasti paljon parantamisen varaa. Olen kasvissyöjä, joten se asettaa rajoituksia. Maitotuotteita käytän joskus.

Vierailija

Aivot tarvitsevat "hyviä" rasvahappoja (kalasta, kasviöljyistä, kasviöljypohjaisista levitteistä, pähkinöistä...) Voi tulla höntti olo, jos ruokavalio sisältää paljon huonolaatuista rasvaa (einekset, pikaruuat ym.) ja liian vähän elimistölle välttämättömiä rasvahappoja. Sama juttu tietysti jos ruokavaliossa on liian vähän rasvaa. Noin kolmannes energiasta pitäisi tulla rasvasta, se on loppujen lopuksi aika paljon (mutta on helppo saavuttaa, varo, ettei mene yli, sekään ei ole hyvä kuten tiedämme). Aivosolujen (kuten muidenkin solujen) käyttämä energia on sokeria, mutta tämä ei todellakaan tarkoita sitä, että pitäisi syödä puhdistettua sokeria. Päinvastoin - hyvälaatuiset hiilihydraatit on tärkeitä ja puhdistettua sokeria ei tarvita mihinkään (toki ei ole vaarallista jos silloin tällöin kohtuudella herkuttelee). Elimistö siis valmistaa solujen tarvitseman sokerin itse.

Vierailija

Kokemus elämänhallinnasta eli tavoitteellisuus yhdellä elämänalueella voi jo sinänsä johtaa tavoitteellisuuteen toisellakin elämänalueella riippumatta siitä, mitä syö. Toki terveellinen ruokavalio on hyväksi. Uskon kuitenkin enemmän siihen, että on helpompi ottaa hanskaan muutkin asiat, kunhan on saanut pään auki yhdessä asiassa.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat