useita migreenikohtauksia kuukaudessa

Vierailija

Onko täällä kohtalotovereita? Millainen estolääkitys ja montako kuukautta on seurattu, että tehoaako lääkitys vai vaiheetaanko lääkitystä. Miten ystävät, lähipiiri yms on suhtautunut migreeniin. MIten koette sen vaikuttaneen elämäänne.

Kommentit (15)

Vierailija

Minulla on, useita kohtauksia kuukaudessa. Ollut noin viisitoista vuotta. Hyvä kohtauslääke käytössä, jonka avulla pärjään. Lääkkeenä Almogran 12,5 mg tarvittaessa. Estolääkitystä kokeiltu, lähes tuloksetta. Parhaiten minua auttaa erittäin vähähiilihydraattinen tai kokonaan hiilihydraatiton ruokavalio. Kun en syö hiilareita, voin parhaiten ja nukunkin paremmin.

Enkä nyt tarkoita mitään liha-kala-kananmuna -ruokavaliota, vaan leivät pois, sokerit pois, juomaa tasaisin väliajoin, vaikkei janottaisikaan jne. Syön paljon vihanneksia, niiden sisältämiä ravintoaineita en laske, sillä muuten suolistoni lakkaa toimimasta.

Vierailija

Kärsin migreenistä vuosikaudet, kunnes sain verenpaineeseen beetasalpaaja-lääkityksen. Sen jälkeen ei ole ollut yhtään kohtausta, pari kolme kertaa on ollut ennakko-oireita mutta ne eivät ole jatkuneet migreenikohtaukseksi. Yli viisi vuotta on nyt mennyt ilman migreeniä.

Vierailija

Minulla on kaksi erilaista estolääkettä toisen otan aamuisin (en muista nimeä) ja toisen iltaisin (Triptyl), kohtauksia tulee tällä estolääkityksellä muutaman kerran vuodessa. Ennen tilanteeni oli kuin ap:lla, useita kohtauksia kuukaudessa ja kolme päivää kerrallaan.

Vierailija

Itse olen sairastanut migreeniä lapsesta saakka joka nyt aikuisena pahentunut todella paljon,kaikki mahdolliset lääkkeet on kokeiltu. Erilaisia lääkeyhdistelmiä,migreenilääkkeet,verenpainelääkkeet,epilepsialääkkeet sekä botuliini piikit.

Tällä hetkellä estona menee päivittäin 300mg x3tab. Sekä kohtauslääkkeenä migard ja kolmen kuukauden välein saan botuliinia 125yksikköä. Myös burana 600mg menee aika monta viikossa. Tuon buranan takia joudun välillä syömään prednisolonia koska en saisi syödä sitä mutta pakko.

Ennen kohtauslääkkeenä oli maxalt rapitab mutta en voi enää syödä sitä koska oksennan nykyään mausta. Kylmäkuivattu tabletti siis. Kohtauslääkkeet ovat todella kalliita joihin ei saa korvausta,eikä myöskään mihinkään muuhunkaan migreenilääkkeeseen joihin uppoaa kuukaudessa rahaa aika paljon. Ostin silloin tuota maxaltia paljon varastoon ja nyt lääkekaapissa on ehkä 16 sinistä muovirasiaa joita en voi syödä mutten viitsi apteekkiin viedä kun iso raha kiinni. 

Minulle on kokeiltu triptyliä,topimaxia,lamictalia ja monia muita joita en edes muista. Viimeksi kun ajoimme ulos deprakinen, tarkoituksena aloittaa uusi lääke, jos teho olisi parempi niin sain elämäni pahimmat migreenikohtaukset. Kaksi viikkoa,yötä,päivää. Silmät kun avasin, alkoi hillitön silmäsärky ja pään takominen. Tuntui kuin silmiäni olisi porattu sisältä päin.

Kipu on jotain niin käsittämätöntä että sitä on vaikea kuvailla ihmiselle joka ei sairasta migreeniä. Näkö ei pelitä kunnolla vaan kohtauksen aikana näkö sumenee,hikoilen,päänahkani on arka,pahoinvoin ja oksentelen. Lopetin aika pian tuon toisen lääkkeen koska aloin saamaan siitä vielä allergiaa jota ei saisi tulla koska vaurioittaa maksaa,siirryimme takaisin deprakineen joka on tähän mennessä pitänyt edes pahimmat kaudet poissa muttei kokonaan. Emme löydä minulle ollenkaan sopivaa lääkitystä,mikään ei auta. Deprakinen ohella kokeillaan jatkuvasti muita lääkkeitä mutta nyt on kaikki kokeiltu,en tiedä edes mitä tästä eteenpäin. Neurologille aika ennen joulua jossa mietitään mitä tehdään.

Olen ollut 1,5v sairaslomalla migreenin takia ja olen alle 30v.

Minulle on tehty myös pään magneettikuvaus koska migreenikohtauksia on monta viikossa. Olen ollut sairaalassa kaksi kertaa migreenitiputuksessa koska omat lääkkeet eivät ole viikkoon saanut migreeniä pois. Minulla on siis aurallinen migreeni ja saan valosta,hajuista,stressistä oikeastaan mistä vain migreeni kohtauksen. Haju voi olla wc:n hajustetuoksu,tai mieheni miedoin dödö,oma hiussuihke joka ei juurikaan tuoksu tai ruoan tuoksu. Migreeni voi alkaa koska vain,kun kävelen huoneesta toiseen tai kun ajan autoa. Migreeni ei lopu koskaan päivässä vaan kestää kauan,elämä on aika helvettiä tämän kanssa. 

Vierailija

Taisi jäädä tuosta estolääkkeen nimi eli deprakine.

Vierailija kirjoitti:

Itse olen sairastanut migreeniä lapsesta saakka joka nyt aikuisena pahentunut todella paljon,kaikki mahdolliset lääkkeet on kokeiltu. Erilaisia lääkeyhdistelmiä,migreenilääkkeet,verenpainelääkkeet,epilepsialääkkeet sekä botuliini piikit.

Tällä hetkellä estona menee päivittäin 300mg x3tab. Sekä kohtauslääkkeenä migard ja kolmen kuukauden välein saan botuliinia 125yksikköä. Myös burana 600mg menee aika monta viikossa. Tuon buranan takia joudun välillä syömään prednisolonia koska en saisi syödä sitä mutta pakko.

Ennen kohtauslääkkeenä oli maxalt rapitab mutta en voi enää syödä sitä koska oksennan nykyään mausta. Kylmäkuivattu tabletti siis. Kohtauslääkkeet ovat todella kalliita joihin ei saa korvausta,eikä myöskään mihinkään muuhunkaan migreenilääkkeeseen joihin uppoaa kuukaudessa rahaa aika paljon. Ostin silloin tuota maxaltia paljon varastoon ja nyt lääkekaapissa on ehkä 16 sinistä muovirasiaa joita en voi syödä mutten viitsi apteekkiin viedä kun iso raha kiinni. 

Minulle on kokeiltu triptyliä,topimaxia,lamictalia ja monia muita joita en edes muista. Viimeksi kun ajoimme ulos deprakinen, tarkoituksena aloittaa uusi lääke, jos teho olisi parempi niin sain elämäni pahimmat migreenikohtaukset. Kaksi viikkoa,yötä,päivää. Silmät kun avasin, alkoi hillitön silmäsärky ja pään takominen. Tuntui kuin silmiäni olisi porattu sisältä päin.

Kipu on jotain niin käsittämätöntä että sitä on vaikea kuvailla ihmiselle joka ei sairasta migreeniä. Näkö ei pelitä kunnolla vaan kohtauksen aikana näkö sumenee,hikoilen,päänahkani on arka,pahoinvoin ja oksentelen. Lopetin aika pian tuon toisen lääkkeen koska aloin saamaan siitä vielä allergiaa jota ei saisi tulla koska vaurioittaa maksaa,siirryimme takaisin deprakineen joka on tähän mennessä pitänyt edes pahimmat kaudet poissa muttei kokonaan. Emme löydä minulle ollenkaan sopivaa lääkitystä,mikään ei auta. Deprakinen ohella kokeillaan jatkuvasti muita lääkkeitä mutta nyt on kaikki kokeiltu,en tiedä edes mitä tästä eteenpäin. Neurologille aika ennen joulua jossa mietitään mitä tehdään.

Minulle on tehty myös pään magneettikuvaus koska migreenikohtauksia on monta viikossa. Olen ollut sairaalassa kaksi kertaa migreenitiputuksessa koska omat lääkkeet eivät ole viikkoon saanut migreeniä pois. Minulla on siis aurallinen migreeni ja saan valosta,hajuista,stressistä oikeastaan mistä vain migreeni kohtauksen. Haju voi olla wc:n hajustetuoksu,tai mieheni miedoin dödö,oma hiussuihke joka ei juurikaan tuoksu tai ruoan tuoksu. Migreeni voi alkaa koska vain,kun kävelen huoneesta toiseen tai kun ajan autoa. Migreeni ei lopu koskaan päivässä vaan kestää kauan,elämä on aika helvettiä tämän kanssa. 

Vierailija

AP vastaa.

Itselläni käytössä kaksi estolääkettä. Ensimmäinen lääke auttaa tauon jälkeen aina jonkun kuukauden ja sen jälkeen teho "häviää". Toista lääkettä olen syönyt kohta pari kuukautta eikä tunnu auttavat. Beetasalpaajaa joskus kokeillut, mutta olin yliherkkä sille eikä sopinut muutenkaan. Täsmä lääkkeitä en voi tässä migreenimuodossa käyttää. Vuosi on kohta mennyt siten, että 12-20 migreenipäivää kuukaudessa. Kipu vaihdellen kohtausten välillä siedettävästä täysin lamaannuttavaan oksentamiseen. Neljä kuukautta katsellaan tehoaako uusi estolääkitys vai ei ja sitten taas vaihdellaan lääkitystä. Jatkuvan säryn, valo- ja hajuherkkyyden, näköhäiriöiden, puutumisen ja pahan olon kanssa tottuu elämään tai sanotaanko näin selviämään hengissä.  Siinä samassa pitää pyrittää arki, hoitaa työt, mutta mihinkään ylimääräiseen, omaan hyvintoinviin tai liikuntaan ei jää säännöllisesti "aikaa" tai voimia kun pelkään ylös nouseminen tai pään kääntäminen oksettaa. Puhumiseenkin vaikeuttaa kun voi olla hankala puhua. Eipä tällaista taida ymmärtää kukaan muu kuin se, joka kärsii usein kohtauksista.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Ole hyvä ja kokeile Mustaseljatuoremehua, saattaa auttaa sinua.

Vierailija

Onko teillä mitään hajua, mikä aiheutta kohtauksia (valo, haju, stressi, verensokeri, ruoka-aineet, rasitus...) vai onko se ihan summittaista? Minulla ei ihan noin pahaa ole ollut, mutta pahimpina vuosina migreeni vähintään kerran viikossa ja usein 2-3 pv viikossa. Nyt ei juuri koskaan. Olen supistanut elämääni niin, että en altistu laukaiseville tekijöille. Se oli helppoa, koska tunnistin ne. Viimeinen silaus tuli, kun selvitin ruoka-aine yliherkkyydet (ei allergiat) ja jätin ne aineet pois ravinnosta. Tämän jälkeen harventuneet kohtaukset harvenivat entisestään ja nyt on pari migreeniä vuodessa.

Vierailija

Mä saan migreenin monta kertaa viikossa. Nyt on todellakin paha kausi. Syön estoläälleeksi jotain beetasalpaajaa, nyt en muista nimeä. 

Migreenilääke toimii hyvin. 

Saan tietyistä hajuista migreeniä ja olen alkanut epäilemään, että saan jostain ruoka-aiheistakin, mutta en ole keksinyt mistä. Nyt syön lähinnä itse tehtyjä alusta saakka ja salaattia ja olen alkanut miettimään, että voiko salaatissa (kotimaisessa) olla jotain, koska sen pinta alkanut tuntumaan nahkealta ja samaan aikaan alkoi mun migreenit. Toinen vaihtoehto on mustapippuri. En vain haluaisi olla ilman mausteitakaan. 

Olen allerginen ainakin maustepippurille, currylle, cayennelle, kanelille, chilille. 

Epäilen myös maissiallergia. Kaikki nuo siis aiheuttavat migreenin. Samoin liian kirkas auringonpaiste, jos siltä ei voi suojautua ja stressi. 

Kunnon hikiliikunta on auttanut myös paljon ja harrastankin sitä 5-6 krt viikossa. 

Jos unohdan juoda tarpeeksi, saan siitäkin migreenin. 

Tuntuu että nykyään saan joka asiasta migreenin ja se alkaa olemaan jo todella rasittavaa. 

Vierailija

Tiedän henkilöitä joita auttanut gluteeniton ruokavalio, viljojen pois jättäminen ei välttämättä ole se juttu .Voi olla että juuri jokin yleinen lisäaine tai mauste tms on samalla jäänyt pois kun ruokavaliota muutettu.

Kannattaa kokeilla sitä tai muuten lisäaineetonta ruokavaliota.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Tiedän henkilöitä joita auttanut gluteeniton ruokavalio, viljojen pois jättäminen ei välttämättä ole se juttu .Voi olla että juuri jokin yleinen lisäaine tai mauste tms on samalla jäänyt pois kun ruokavaliota muutettu.

Kannattaa kokeilla sitä tai muuten lisäaineetonta ruokavaliota.

Gluteeniton ruokavalio eikä mitkään  muutkaan hölynpölyn ruokavaliokokeilut auttaneet. Ärsyttää kun aina ties mihin syövästä migreeniin tarjotaan jotain ihme litkua tai juttua, mikä selittää kaiken. Akupunktiosta gluteenittomaan ja maidottomaan ruokavalioon on kokeiltu tosin ruokavaliokokeilut muista syistä kun migreeni eikä mitään vaikutusta.

Sen ymmärrän, että joku ruoka tai juoma voi laukaista kohtauksen ja sen yhteyden kyllä oppii huomaanaan ajankanssa. En kuitenksaan usko, että vain päätetään kokeilla jotain mehua tai jättää gluteeni pois ruokavaliosta olisi joku ratkaisu.

Vierailija

Hei ap, ja muut migreenikot, kertokaapa onko muita terveyshuolia/oireta kuin migreeni? Jospa löytyisi yhdistäviä tekijöitä. Mulla myös krooninen nuha, bruksismia, astma, niveloireita ja lihaskipuja, ärtynyt suoli, krooninen väsymysoireyhtymä, yliliikkuvat nivelet...

Vierailija

Jos migreenikohtauksia tulee todella usein (esim useita kertoja viikossa), niin kannattaa varmistaa, ettei kyseessä ole sittenkin hortonin syndrooma eli sarjottainen päänsärky. Lääkärit tuntevat melko huonosti tämän sairauden. Hoito on erilainen kuin migreenissä, joten siksi on tärkeää erotella taudit toisistaan. Horton-kohtaukset ovat migreenikohtauksia lyhytkestoisempia, yleensä maksimissaan 3h, mutta todella paljon kivuliaampia (itselläni molemmat, jee) ja niitä tulee useasti ja sarjoissa eli esimerkiksi kuukauden putkeen joka päivä. Kipu tuntuu toispuoleisesti silmän alueella. http://www.migreeni.org/perustietoa/sarjoittainen.html

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat