Siivoaminen kannattaa, lukekaa sottapytyt!

Vierailija

http://www.mtv.fi/lifestyle/koti/artikkeli/taman-takia-siivoaminen-kanna...

Tämä artikkeli on niin totta. Kauhistelin noita sottapyttyjen koteja, enkä voisi asua niin. Olisi huono olla! Kaunis ja siisti koti tuntuu ihanalta!

Esim. ruoanlaitto kaoottisessa keittiössä ei onnistu! Aamuisin lähtö on vaikeaa, jos tavarat on hukassa jne. Kaikki on helpompaa kun on siistiä.

Sivut

Kommentit (17)

Vierailija

Ei mulla ole tavarat hukassa. Hyvin löytyy vaatteet lattialta tarvittaessa. Siivoaminen on kyllä ihan kivaa, mutta sen aloittaminen on tylsää. Eikä ne tavarat pysy mulla järjestyksessä kuitenkaan, toiset vaan on luonteeltaan sellaisia että sotkevat hetkessä. 

Vierailija

Mä en jaksa kovin usein siivota, koska kämppä on kuitenkin viimeistään seuraavana päivänä taas sotkussa. Asuntomme on myös vanha ja kulunut, joten esim lattiat näyttävät likaisilta vaikka ne olisi juuri pesty höyrypesurilla. Ei siis ihan hirveästi ole motivaatiota siivoukseen...

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Ei mulla ole tavarat hukassa. Hyvin löytyy vaatteet lattialta tarvittaessa. Siivoaminen on kyllä ihan kivaa, mutta sen aloittaminen on tylsää. Eikä ne tavarat pysy mulla järjestyksessä kuitenkaan, toiset vaan on luonteeltaan sellaisia että sotkevat hetkessä. 

Opettele. Ei ole vaikeaa pitää tavarat järjestyksessä, jos tavaraa on kohtuullinen määrä ja kaikelle on oma paikkansa. Koti pysyy siistinä, ja siivoaminen on silloin lähinnä pölyn kurissa pitämistä. Lattialla ei ole minkään tavaran säilytyspaikka, roinat lattialta pois ja heti on siistin näköistä.

Oikeilla välineillä ja aineilla siivous on tehokasta ja helppoa.

Väitän että sotkuinen koti sairastuttaa henkisesti ja fyysisesti. Ympäristöllä on suuri merkitys mielenterveyteen, samoin kauneudella, pölystä saat allergian ja astman, liasta ihottumaa, ruokamyrkytyksiä ja ties mitä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

"Siivotessa pääsee eroon arjen stressistä"

Hahahahaaa!

No kyllä pääsee!! Vai onko kotisi semmoinen läävä, jonka siivoamiseen menee kuukausia? Muutaman tunnin siivousurakka saa hien virtaamaan, käy liikunnasta. Sen jälkeen suihkuun ja voi rentoutua rauhassa puhtaassa kodissa.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Uskokaa tai älkää, minä viihdyn sotkussa. Joten aion jatkossakin elellä tämän tavaramäärän keskellä.

En usko, olet vaan aina elänyt sotkussa ja tottunut siihen. Viihtyisit liiankin hyvin jos joku tekisi kodistasi siistin. Tuoksu, puhtauden tunne, puhtaat lakanat ja vuodevaattet, ero on huima...

Olen huomannut, että kun ihminen lapsesta asti kasvaa sotkussa, se häiritse häntä eikä hän sitä huomaa. Ei se sotku silti ole normaalia...

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uskokaa tai älkää, minä viihdyn sotkussa. Joten aion jatkossakin elellä tämän tavaramäärän keskellä.

En usko, olet vaan aina elänyt sotkussa ja tottunut siihen. Viihtyisit liiankin hyvin jos joku tekisi kodistasi siistin. Tuoksu, puhtauden tunne, puhtaat lakanat ja vuodevaattet, ero on huima...

Olen huomannut, että kun ihminen lapsesta asti kasvaa sotkussa, se häiritse häntä eikä hän sitä huomaa. Ei se sotku silti ole normaalia...

Päinvastoin. Äitini oli siivousfriikki eikä sietänyt tavaroita levällään. Kaiken piti olla jämptisti paikoillaan. Ärsyynnyin tuosta jo lapsena. Voi olla, että äidillä oli joku neuroosi tai jotain koska joskus vinossa olleet mattohapsutkin aiheuttivat raivarin (isäni muuten hermostui tuosta ja kävi yksi kaunis päivä saksimassa hapsut veke).

Kun muutin omaan asuntoon, huokaisin tyytyväisyydestä kun sain itse päättää kotini siisteystason. Nykyisin tietysti asun mieheni ja lasteni kanssa. Mies on hieman tarkempi siivouksesta mutta olen todennut että herra siivoaa jos häiritsee ( ja sama pätee lapsiin).

Likaista meillä ei missään nimessä ole (kerran viikossa kuitenkin imuroidaan ja mopataan lattiat ja tarvittaessa tietysti useammin). Tavarat vain ovat useimmiten hujan hajan, tyyliin nytkin eteisessä on ainakin kuusi kenkäparia aivan jossain muualla kuin pitäisi eli kenkätelineessä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opettele. Ei ole vaikeaa pitää tavarat järjestyksessä, jos tavaraa on kohtuullinen määrä ja kaikelle on oma paikkansa. Koti pysyy siistinä, ja siivoaminen on silloin lähinnä pölyn kurissa pitämistä. Lattialla ei ole minkään tavaran säilytyspaikka, roinat lattialta pois ja heti on siistin näköistä.

Väitän että sotkuinen koti sairastuttaa henkisesti ja fyysisesti. Ympäristöllä on suuri merkitys mielenterveyteen, samoin kauneudella, pölystä saat allergian ja astman, liasta ihottumaa, ruokamyrkytyksiä ja ties mitä.

Mulla ei ole koskaan likaista, sotkuista vain. Mä en vain viitsi käyttää aikaa johonkin viikkaamiseen, koska se on hyödyntä. Voisin, mutta en viitsi. Valitsen vaatteita, jotka eivät rypisty. Mulla ei ole hirveitä määriä tavaraa, sillä ostan uusia vaatteita vasta kun tarvitsee. Tänäkään vuonna en ole ostanut paljon mitään, lähinnä sukkia, alus- ja jumppavaatteita rikki menneiden tilalle. En harrasta shoppailua. Pyyhin pöydät joka ilta ja tiskin pesen joko koneessa tai käsin päivittäin. Lattiat pyyhkäisen nihkeällä mopilla viikottain ja pölyt myös. Ei huvita opetella käyttämään aikaa johonkin järjestelyyn, sillä voin sen ajan vaikka lukea kirjaa tai olla lenkillä. 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä saan astmakohtauksen herkemmin niissä kodeissa joissa pölyä liikutellaan päivittäin kuin niissä joissa se saa rauhassa olla hyllyn päällä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hirveintä mitä voi tapahtua: joku toinen tulisi lääppimään kamoja ja hävittäisi ties mitä tärkeää! Aivan nousi kylmä hiki ajatuksestakin!

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Päinvastoin. Äitini oli siivousfriikki eikä sietänyt tavaroita levällään. Kaiken piti olla jämptisti paikoillaan. Ärsyynnyin tuosta jo lapsena. Voi olla, että äidillä oli joku neuroosi tai jotain koska joskus vinossa olleet mattohapsutkin aiheuttivat raivarin (isäni muuten hermostui tuosta ja kävi yksi kaunis päivä saksimassa hapsut veke).

Kun muutin omaan asuntoon, huokaisin tyytyväisyydestä kun sain itse päättää kotini siisteystason. Nykyisin tietysti asun mieheni ja lasteni kanssa. Mies on hieman tarkempi siivouksesta mutta olen todennut että herra siivoaa jos häiritsee ( ja sama pätee lapsiin).

Likaista meillä ei missään nimessä ole (kerran viikossa kuitenkin imuroidaan ja mopataan lattiat ja tarvittaessa tietysti useammin). Tavarat vain ovat useimmiten hujan hajan, tyyliin nytkin eteisessä on ainakin kuusi kenkäparia aivan jossain muualla kuin pitäisi eli kenkätelineessä.

Joillekin on hirveän vaikea uskoa, et on olemassa erilaisia ihmisiä. Ehkä näillä siivousfriikeillä on joku tarve kontrolliin muutenkin. Tuokin kommentoija tiesi sinusta, tuntemattomasta ihmisestä lapsuudenkin ennen ku olit mitään maininnut.

Vierailija

Rentouttaa kyllä, mutta millä hinnalla. Itse stressaan jos en ole päivän aikana imuroinut vähintäänkin kerran, ja lasten lelut muualla kuin leikkihuoneen lattialla saa minut lähes itkemään. Siivoilenkin pitkin päivää, siinä kulkiessani kerään tavaroita omille paikoilleen, lasten kanssa leikin yhteydessä saatan pyyhkiä pölyjä hyllyiltä jne.
Ei ole helppoa kun siisteystaso omassa kodissa on niin korkea. Varsinkaan kun sen tason olen asettanut itse, enkä osaa laskea sitä.

T. Toinen jolla on siivousfriikki äiti.

Vierailija

Ihmiset ovat erilaisia, typerää yleistää, että kukaan ei voi todella nauttia kotona olosta jos on sotkuista. Itse säälin ihmisiä, jotka eivät voi mennä nukkumaan jos tiskipöydällä on astioita tai pyykit jäivät viikkaamattomina sohvapöydälle.

En viihdy sotkussa lainkaan, mutta inhoan siivoamistakin. Viihdyn minimalistisessa kodissa, kaikki eivät. Minulla on kolme t-paitaa, yhdet farkut jne. Kotoa ei siis löydy tavararöykkiöitä. Erityisen siistiä ei silti ole, pölyä on juuri nyt paljon, likatahrojakin näkyy. Aion tarttua tänään imuriin ja mikrokuituliinaan, koska se on vain pakko kuten hampaidenpesu. Mitään nautintoa hommasta tai lopputuloksesta (joka sentään sinkulla säilyy pitkään) en saa.

Vierailija

Itselläni tosiasia on se, että mitä kaoottisempi koti sen kaoottisempi mieli. Siivotussa kodissa mieli lepää. Tosin tässä on sekin yhteys että kun olen masentunut en jaksa siivota, joten tavallaan olen ehdollistunut siihen että sotku tarkoittaa pahaa oloa ja masennusta ja sitä etten vain jaksa. On minulla sitten boheemeja kavereitakin, joiden epäsiisteys johtuu asioiden erilaisesta priorisoinnista.

Ehdollistumisesta vielä: samalla tavalla olen siis ehdollistunut siihen että siisteys = rauha mielessä. Joten siksi siisti koti konkreettisesti parantaisi oloa.

Bottom line; parhaillaan on pahat masennusoireet, sen mukainen kaaos ja vittu että mä vihaan tätä paskaa.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat