Onko täällä muita endometrioosista kärsiviä kuumeilemassa?
Itse olen. Ajattelin, että vois olla kiva jutskailla samassa tilanteessa olevien kanssa. Itsellä tämä endo löydös kun veti mielen aika matalaksi. Ja juuri tämä vauvakuumeilun vuoksi. Meillä ollaan pikkukakkosta toivottu alulle pian 9kk, ja syynä on varmasti osaltaan tämä endometrioosi. Pahalta tuntuu, kun täälläkin monet plussaa ekasta ja tokasta kierrosta, eikä oma vuoro tunnu olevan koskaan...
Ajattelin siis kysellä onko muita " samanlaisia" ?
♥ Selmiina
Kommentit (5)
Vastaan sinulla vaikken itse tällä hetkellä yritäkään raskautta (kuumeesta huolimatta).
Oma endoni diagnosoitiin -01, kun olimme vasta aloittaneet yrityksen saada vauvaa. Stressihän siitä lisääntyi hurjasti, ja onnistumisia ei tullut. Kävin keskustelemassa lääkärin kanssa pariinkin otteeseen, kun diagnoosin tehnyt lääkäri vain selitti perusasiat, ja toivotti onnea raskaaksitulemiseen.. (Minulle diagnoosi muuten tehtiin sisätutkimuksella, koska endoa löytyy emättimestä.) Kun vihdoin onnistuin jättämään vauvahaaveilun vähemmälle ja stressi purkautui, tuli se kaivattu plussa testiin 1/02!! Olin saanut jo lupauksen että terot olisi aloitettu 2/02 jos plussaa ei kuulu, kierrot kun heitteli 15-45pv välillä..
Seuraavaa raskautta ei ehditty yrittää kuin kolme kiertoa, neljännestä tärppäsi! Silloin aloitimme heti alusta tjot-meinigillä, ja apua tiesin saavani piankin jos ei olisi tulosta alkanut kuulua! Kuopus on nyt11kk, ja mietin kuinka kauan uskallan odottaa kun vielä lapsia haluaisin..
Muista, ettei sinun tarvitse yrittää vuotta raskautta ennenkö apua saat tutkimuksien/hoitojen muodossa!! Toivotan mahdollisimman kivutonta ja lyhyttä yritysaikaa sinulle!! Ja lopuksi hyvä linkki, jos et vielä ole näitä sivuja löytänyt: www.endometrioosiyhdistys.fi Paljon tietoa ja vertaistukea, sieltä kautta löytyy myös keskustelupalsta. Plussatuulia matkaan! [color=red]♥
Kun oli mielestäni tuossa alkuperäisessä viestissä vähän hassusti...
Alia: Mulla todettiin ihan sisätutkimuksella ja vielä ultralla gyne varmisti oman " sormi tuntemuksensa" endoksi. Vaikka sanotaan ettei varma endon toteamistapaa ole kuin tähystys, mutta tämä gyne ainakin oli asiasta aivan varma.
Lääkäri käski syksyllä mennä uudestaan, jos en ole siihen mennessä raskautunut. Ja sehän tuntuu pitkältä ajalta. Meillä ehkäisy jätettiin pois toukokuussa, joten syksyllä on jo reippaasti yli vuosi vierähtänyt. En mitenkään voi odottaa sinne asti. Toivottavasti ei tarvitse, vaan olisin onnellisesti raskaana! Myös minua jäi muutamat asiat vaivaamaan. Ja haluaisin ehkä jutella lääkärin kanssa uudestaan. Jotenkin vaan tuntuu tyhmältä mennä uudestaan vain juttelun takia... Missä sinä [color=red]Ädä [/color]kävit juttelemassa, ihanko tk:ssa vai missä? Miten siihen suhtauduttiin, että halusit vain tietoa?
Minulla kierrot on ihan säännölliset. Sekin jäi vaivaamaan, että mitä sitten syksyllä... Mihin valmistautua ja mitä odottaa? Lähetettä laparoskopiaan vai jotain muuta? Tosiaan tiedän ettei tällainen stressaaminen ja murehtiminen auta asiaa yhtään, mutta kun siihen on aikaa (olen esikoisen kanssa kotona) ja olen muutenkin luonteeltani murehtija. Esikoistakin toivottiin yli vuosi, silloin en asiaa suuremmin miettinyt enkä stressannut, silloin ei varmaan tätä endoakaanollut. J silti kesti niin kauan. Eli tässä tilanteessa, mahtaako ollenkaan onnistua?! Mihin ihmeeseen nämä ajatukset saisi? Ja miten tästä pääsisi eteen päin?
Ja vielä kiitos Ädälle vastauksesta!!
Ajan lääkärille varasin ihan tk:sta, varatessani selitin että endo diagnosoitu ja paljon jäi epäselvää/kysyttävää, joten tahtoisin kysellä ja jutella. Rohkeasti vaan soitat ja selität asiasi, toivoa tosin sopii että kohdallesi sattuu lääkäri joka tietaa sairaudesta ja ottaa sinut vakavasti! Usko huviksesi, että mukaan mahtuu todella monenkirjavia tohtoreita.. (itselleni on tehty sen seitsemänsataa klamydiatestiä alavatsakipujen vuoksi, ja vielä diagnoosin saatuanikin todettu kivuista, että nehän kuuluu asiaan..)
Hämmästyttää kyllä, että kun yritystä on jo aika kauan takana, että sinun käskettiin vielä odottaa!! Laparoskopia on siinä mielessä hyvä, että endoa saadaan poistettua siinä, ja moni endosta kärsivä on raskautunut pian lapan jälkeen! Se tavallaan antaa " pelivaraa" , tai oikeammin aikaa. Minulle ainakin sanottiin, että kun kerran endo on, ei tarvitse niin kauaa yrittää kun ryhdytään toimenpiteisiin. Ota uudestaan yhteyttä sinua hoitaneeseen lääkäriin/toiseen lääkäriin ja vaadi!! Tutkimista, hoitoa edes sitä tietoa!
Nuo sivut on todella hyvä tietopankki suosittelen tutkimaan jos aikaa ja kiinnostusta on! http://www.endometrioosiyhdistys.fi
Heippa!
Kiva on saada myös tänne kuumeilijoille/endometriasta kärsiville oma pino.
Mulla on kanssa tässä ollut alavatsakipuja jonkun aikaa..tai siis pari vuotta.Ensin mulle diagnosoitiin kohtutulehdus, mihin söin 3 antibioottikuuria..tosin ei siitä kohtutulehduksesta oltu koskaan täysin varmoja..nämä alavatsakivut myös jatkuivat puolen vuoden päästä edellisestä.Kävin ensin terveyskeskuksessa ja onneksi sielä oli mun omalääkärinä niin ymmärtäväinen ja oikeesti perehty asiaan minkä vaan osasi ja vielä mieslääkäri.laittoi lähetteen yksityiselle ultraan.
no sielä olen nyt jo kahdesti käyny alavatsakipujen takia ja molemmilla kerroilla on epäilty endometrioosia, mutta ei ole sitä kumminkaan varmasti todettu.se on jäänyt vähän mietittyttämään kun ei ole sitten mitään varmuutta.sen sais tähystyksellä selvitettyä, mutta tuo toimenpide/1-2 viikon sairasloma ei kuullosta kivalta.Saisin kyllä lähetteen tuonne julkisenpuolen sairaalaan tutkittavaksi, mutta siellä kuulemma kestää ennen kun saa edes ensimmäisen ajan.Omalääkäri suositteli menemään suoraan yksityiselle tutkittavaksi.ei teitenkään tähystykseen.
Eli siis meillä on ehkäsy lopetettu 4/05 ja varsinainen yritys on aloitettu 9/05. Mulla myös on kierrot aika sekasin/pitkät kp on 29-44.
Olen nyt menossa maaliskuun alussa tutkimuksiin, jos sieltä saisin jotain apua, että tulis sitten helpommin/nopeammin raskaaksi.ja siis ensimmäistä yritetään.
Olis kiva kuulla myös muitten omia kokemuksia aiheesta.
toivotan paljon plussia kaikille kuumeilijoille
Ihan tavallisella sisätutkimuksella, vai miten? Mullahan oli/on vähän samantyylisiä kipuja kuin sulla, ja hieman pelottaa. Toista lasta yritetään 7. kiertoa.