Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Aiotko ottaa lapsellesi influenssarokotteen?

Pirkko

Tässä jutussa THL:n Hanna Nohynek sanoo näin: "Kauden aikana noin 20–30 prosenttia pikkulapsista sairastaa influenssan. Lievänkin influenssan jälkitauteina on korvatulehdusta ja keuhkoputkentulehdusta. Voi olla keuhkokuumettakin. Täytyy sitten kysyä vanhemmilta, että mikä se lapsen oikeus on. Onko lapsella oikeus terveyteen vai pidetäänkö influenssaa niin mitättömänä, että terve lapsi ei siihen sairastuessaan olisi kovin kipeä. Tämä on kyllä virheajatus. Täysin terveetkin lapset ovat useita päiviä kuumeessa ja jopa kolmannes heistä saa jälkitauteja. Rokottamisella ne olisivat valtaosin estettävissä." http://yle.fi/uutiset/influenssarokote_on_taysin_turha__mursimme_viisi_s... Aiotteko ottaa lapsellenne kausi-influenssarokotteen? Jos niin miksi tai miksi ei?

Sivut

Kommentit (21)

Vierailija

En ota. Kaksi kertaa lapseni on sairastanut influenssan, kummallakin kerralla saanut rokotuksen n.3 viikkoa aikaisemmin. Sairaalareissu kummallakin kerralla. Sattumaa tai ei niin enää ei influenssarokotuksia ole saanut eikä ole ollut infulensaakaan.

Vierailija

Aion, kaikille kolmelle. Lääkäri on parin influenssan kohdalla katsonut viruslääkityksen aiheelliseksi, ei sekään hyväksi liene. Ja influenssa voi laukaista autoimmuunitauteja, joille suvussa alttiutta. 

Vierailija

En aio kuten en myös itsellenikään. Lähisuvussa ei ole hyviä kokemuksia influenssarokotuksista (aina tultu kipeäksi kun otettu, ei sairastettu jos ei otettu). Lapsi on perusterve kuten myös minäkin. Rokotamme muuten rokotusohjelman mukaisesti (hieman myöhäistetysti tosin) ja aiomme myös ottaa rokotteen vesirokkoa vasaan jos lapsi ei ole kouluun mennessä sitä sairastanut.

Vierailija

Yleensä lastensa rokottamisen kieltäjät ovat alemmasta sosiaaliluokasta, jotka ovat niin saatanan tyhmiä etteivät ymmärrä, että influenssarokotteita on käytetty vuosikymmeniä ja ne ovat turvallisia. Minusta Suomessa vanhemman pitäisi saada tuomio murhanyrityksestä jos ei anna lapsensa ottaa rokotusta ja lapsi sairastuu influenssaan.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Yleensä lastensa rokottamisen kieltäjät ovat alemmasta sosiaaliluokasta, jotka ovat niin saatanan tyhmiä etteivät ymmärrä, että influenssarokotteita on käytetty vuosikymmeniä ja ne ovat turvallisia. Minusta Suomessa vanhemman pitäisi saada tuomio murhanyrityksestä jos ei anna lapsensa ottaa rokotusta ja lapsi sairastuu influenssaan.

äitini ja minä olemme molemmat lääkäreitä. Ikinä en ole lapsena saanut kyseistä rokotusta enkä aijo sitä lapsillenikaan antaa. Että se siitä alemmasta sosiaaliluokasta. 

Lääketiede

Täällä toinen lääketieteen tutkija ja asiantuntija biolääketieteen puolelta. Pidän influenssarokotteita välttämättöminä vain ja ainoastaan riskiryhmillä (monisairaat vanhukset ja valmiiksi immuunivajaat potilaat (HIV, autoimmuunisairaudet jne)- näin meille on opetettu myös yliopistolla. Itse en ole eläissäni influenssarokotetta ottanut tai saanut, harva lähipiiristänikään eikä flunssa kolkuttele ovella kuin ehkä 5 vuoden välein. Korvatulehduksia ei ole ollut koko suvussa kellään. Ja alempaa sosioekonomista luokkaa emme kukaan edusta vaikka influenssarokotteita emme otakaan.

Vierailija

Minä en aio influenssarokotusta ottaa, en itselleni enkä lapselle. Sairastin influenssan kun odotin lasta. En tiedä onko lapsi saanut siinä niin hyvät vasta-aineet silloin, koska ei ole influenssaa koskaan sairastanut ja ikää kuitenkin 11 vuotta. Edes minun sairastama sikuinfluenssa ei lapseen tarttunut.

Vierailija

Meillä on lähipiirissä sydänsairautta, joten otamme koko perhe rokotteen. Emme halua ottaa riskiä siitä että tartuttaisimme vakavasti sairaan ihmisen influenssaan kun rokote kerran on saatavilla. Muistakaa kaikki, että mitä pienempi rokotekattavuus, sitä enemmän influenssaa. 

Vierailija

Mietityttää pitäiskö ottaa 2,5-vuotiaalle, joka joutunut syömään elämänsä aikana jo pitkästi yli toistakymmentä antibioottikuuria korvatulehdusten takia. Nyt vielä aloitti päivähoidon, joten riski saada tartunta on entistä suurempi. Itse en ottanut kun töissä olisi saanut, koskaan en tietääkseni ole influenssaa sairastanut. Vanhemmalle lapselle en myöskään ole aikeissa ottaa, tämä pienempi vaan mietityttää. Luulen että käyn ottamassa, sitten kun se on mahdollista t-a:lla.

Vierailija

En todellakaan. 

Useiden tutkimusten mukaan (mm. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21880755) influenssarokote nostaa riskiä sairastua muihin flunssiin, jotka eivät sisälly rokotteeseen. Lisäksi ne heikentävät lasten immuunijärjestelmää.

Influenssarokotetta suositellaan vain riskiryhmille. En anna lapselleni rokotetta, jolla voi olla haittavaikutuksia ja joka EI ole varmasti turvallinen, vain siksi, että se on kansantaloudelle hyödyllinen, koska se vähentää sairauspoissaoloja töistä.

Vierailija

En, koska lapset ovat perusterveitä eikä lähipiirissämme kukaan kuulu riskiryhmiin. Otamme lapsille ainoastaan rokotusohjelman mukaiset rokotteet.

Vierailija

Niiin... Noh. Muutaman vuoden väkeinhän se vie muksun tai kaksi. Voi olla et on ollut jo perussairautta, vanhemmat on tienneet sit paremmin. En voisi itse elää itseni kanssa jos katselisin lihassäryssä ja 40 asteen kuumeessa kärsivää lastani ja tietäisin, rttä taiti olisi voitu estää, mutta en halunnut...

Kokemusta on - kroonisesti sai...

Vierailija kirjoitti:

Niiin... Noh. Muutaman vuoden väkeinhän se vie muksun tai kaksi. Voi olla et on ollut jo perussairautta, vanhemmat on tienneet sit paremmin. En voisi itse elää itseni kanssa jos katselisin lihassäryssä ja 40 asteen kuumeessa kärsivää lastani ja tietäisin, rttä taiti olisi voitu estää, mutta en halunnut...

Nooh ootkos ajatellut, et mitäs, jos se influenssa -rokote tekeekin sellaisen vuoden pituisen kuumeen (tai yli ) ja lihassäryt sekä sitten sellaisen kroonisen sairauden. Noh jälkikäteen se viikon pituinen influenssa tuntuisi varmasti paljon kannattavammalta, kuin niihin kroonisiin autoimmuunisairauksiin sairastuminen se rokotteen vuoksi.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat