Kilpirauhas-vaivaiset! Onko teillä ollut menkkaongelmia?

Vierailija

Olin vähän ihmeissäni kun pitkittyneen, runsaan vuodon syyksi epäiltiin lääkärissä kilpirauhasongelmaa. Okei, minulla on ollut väsymystä, tukka katkeilee, ummetusta, paino ei meinaa laskea jne. mutta että kuukautisvaivakin voi liittyä tähän kaikkeen?

Kommentit (3)

Jasmiini

Kyllä, kilpirauhashormoonit vaikuttavat elimistössä todella moneen, myös kuukautisiin. Itselläni oli vuosikausia diagnosoimattoman kilpirauhasen vajaatoiminnan vuoksi aivan liian pitkä kierto ja aina vain runsaammat kuukautiset. Kun sain Thyroxin-lääkityksen, kierron pituus normalisoitui hyvin pian ja vuodon määrä sitä mukaa kun kilpirauhasarvoni on saatu paremmiksi. Mielenkiintoisinta kuitenkin se, että kilpirauhasarvoni olivat vielä viiterajojen sisällä, kun oloni oli jo tosi väsynyt ja huono.

Vierailija

Nekin kuuluu asiaan, kannattaa selvittää asia koska jos kyseessä on kilpirauhasen toimintahäiriö, parempi mitä nopeampaa lääkityksen saa alkuun. Mulla aiemmin säännöllinen 28 pvän kierto on nykyään 21-23 pvää ja vuoto on huomattavasti runsaampaa. Onneksi kuukautisten kesto on lyhentynyt, ennen 5, nykyään 3-4 päivää. Anemia todettu pariin otteeseen vajaatoimintadiagnoosin jälkeen. Kannattaa selvittää kunnolla, elämä voi muuttua hitusen helpommaksi kun oikea lääkitys löytyy.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat