Auton osto asuntolaina rahalla?
Oletteko saaneet auton ostoon lisälainaa joka lisätään asuntolainaan? Saitteko itse valita miten sitä lainaa lyhennetään? Meillä tällä hetkellä on laina nordeassa ja lyhennys on 500e/kk. Jos saadaan autolainan ujutettua siihen asuntolainaan, niin tarkoitus olisi lyhentää velkaa 700e/kk.
Kommentit (17)
Asuntolainojen ehdot on aika tiukat, ja yli 100% lainaa ei voida nyöntää. Eli siis jos ostat vaikka 100 000 maksavan asunnon, voit saada siihen max. 100 000e asuntolainaa (jolloin on oltava reaalivakuuksia riittävästi). Tietysti voit erikseen hakea vaikka remonttilainaa tai autolainaa, mutta suoraan asuntolainaan et voi autolainaa saada.
Asuntolainan korot ovat verovähennyskelpoisia toisin kuin autolainan joten en usko että saatte lisättyä asuntolainaa ja saatte sillä auton. Mutta jos olette maksaneet asuntolainaa tarpeeksi takaisin, asunto voi taata autolainaa eli saatte sen ikäänkuin asuntolainan alaisuuteen. Näin se meillä ainakin onnistui, ei tarvittu kulutusluottoa. OP:sta kävivät kyllä kiinteistön arvioimassa ulkoapäin uudelleen, että onko hinta noussut vai laskenut. Oli yli 20 000e noussut joten pystyivät kertomaan minkä hintaisen auton voimme käydä ostamassa.
Aika harvoin pankissa saa itse valita miten lainoja lyhentää. Pankki ei ole mikään klarna. Yleensä pankki laskee ihan itse kuukausilyhennyksen ja sillä mennään. Ottakaa vaikka remonttilaina ja käyttäkää siitä osa autoon. Kuulostaa varmaan pankillekin paremnalta kuin autolainan ottaminen... Asuntolainaa ette kuitenkaan voi saada enempää, kuin mikä asunnon ostohinta on.
Vierailija kirjoitti:
Millaisen koslan meinaatte ostaa?
Sellainen uudehko pikku-auto. Hinta voisi olla reilusti alle 15K...
Juu, asuntolainaa siis ollaan makseltu jo 8v ja maksettavaa olisi vielä 7v.
No ei pitäisi saada autolainaa asuntolainana, mutta voihan pyytää remonttilainaa asunnon oston yhteydessä ja käyttää sen autoon, mutta tavallisella pulliaisella on ongelmia vakuuden kanssa jo pelkkää asuntoakin ostaessa.
Jos asunnon ostohinta on 200 tonnia, niin se takaa itsessään yleensä 70% lainan, eli 140 tonnia ja 60 tonnin summalle pitää olla muu rahoitus tai muuta vakuuta. Jos tuohon lisätään "remonttilainaa" niin siihen osuuteen pitää myös löytyä muuta vakuutta. Lisäksi remonttilainaa saa vain asunnon oston yhteydessä tai sitten peruskorjaukseen. Tavallinen remontti aikaisemmin hankittuun taloon, menee ihan samanlaisena kulutusluottona, kuin autolainakin.
Vierailija kirjoitti:
Aika harvoin pankissa saa itse valita miten lainoja lyhentää. Pankki ei ole mikään klarna. Yleensä pankki laskee ihan itse kuukausilyhennyksen ja sillä mennään. Ottakaa vaikka remonttilaina ja käyttäkää siitä osa autoon. Kuulostaa varmaan pankillekin paremnalta kuin autolainan ottaminen... Asuntolainaa ette kuitenkaan voi saada enempää, kuin mikä asunnon ostohinta on.
Heh heh. Höpsistä. Kaikki ehdot on vapaasti neuvoteltavissa. Pankista lainaa ottava ei ole mikään Klarna-asiakas, jonka on rahapulassa pakko ottaa mitä saa.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa vaan sanoa että asunto takaamaan autolainaa ja varmasti saatte ostaa millaisen auton vaan. Näin me tehtiin tossa muutama vuosi sitten ja kun korot oli alhaalla niin ei tarvinnut 10t lainaa maksaa kuin pari satkua takaisin/kk ja vähemmänkin olisi riittänyt.
Vierailija kirjoitti:
Et saa lisättyä lainaan sen kummemmin autoa, kuin remonttiakaan.
Mutta jos velkaa on selvästi vähemmän, kuin asunnon arvo, niin silloin vapaata vakuutta voi käyttää autolainaan.
Tosin autokaupasta taitaa saada halvemmalla lainaa kuin pankista.
Vai niin... Asuntolainan korot ovat vielä verovähennyskelpoisia, joten ajattelit sitten maksattaa osan auton hinnasta verovaroista. Teidän ei kyllä kannata valittaa sossun tuilla elävistä yhtään mitään.
Itse ostettiin asunto parikymmentä vuotta sitten ja jo silloin remontin osuutta oli turha yrittää saada ympättyä asuntolainaan. Pieni pintaremontti olisi mennyt vielä läpi. Pankkivirkailija vielä sanoi, että moni kysyy lisäystä lainaan auton ostoa varten, mutta siihen heillä ei ollut lupaa.
Korot eivät ole tänä päivänä "mitään", korkovähennys vielä vähemmän ja koko ajan vähenevä. Poliitikot kähmii verovaroja mitä ihmeellisimmillä palkkioviroilla, erorahoilla ja mamubisneksillä itselleen ja kansalaiset paheksuu toistensa kympin "veronkiertoa" vauvapalstalla. Herätkää jo!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihme tuhlausta. Käytettyjä autoja saa parilla tonnilla ihan toimivia.
Just kysyin Nordeasta autolainaa, asunto vakuutena (lähes velaton). Korkomarginaali 3,8 %.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihme tuhlausta. Käytettyjä autoja saa parilla tonnilla ihan toimivia.
Ei se yhteiskunta niin pyöri että kaikki ostelisi vain käytetettyjä halpoja paskoja.
Vierailija kirjoitti:
Just kysyin Nordeasta autolainaa, asunto vakuutena (lähes velaton). Korkomarginaali 3,8 %.
Ja autoliikkeestä saa alle 2% ja auto itse riittää vakuudeksi pienen käsirahan jälkeen.
http://www.loimaanlaatuauto.fi/etusivu/ajankohtaista/lokakuun_b_max_tar…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja autoliikkeestä saa alle 2% ja auto itse riittää vakuudeksi pienen käsirahan jälkeen.
http://www.loimaanlaatuauto.fi/etusivu/ajankohtaista/lokakuun_b_max_tarjous
Jopa alle 1%