Lapsiveden poispeseminen????
Ruvennut mietityttämään mahdollisten lapsivesien meno sängyssä aamuyöstä.....ja että miten ihmeessä sen sängyn saa sit pestyyn? Tiedän, et suurimmalla osalla ei mene vedet...mutta juttuja kuulee kuitenkin. Tiedän, että se saattaa vain tihkua yms..mutta mitä jos todella menee vedet ja sänky kastuu...miten sen saa puhtaaksi? Miesparallehan sen putsaus sit jää kun sairaalaan lähdetään. Pitäiskö laittaa se vauvalletarkoitettu muovifrotee alle? Hahhahhaaa! Kaikkea sitä miettii la:n lähestyessä. Kiitos jo etukäteen kokemuksistanne. Ensikertalainen tässä pähkäilee...:)
Kommentit (10)
Esikoiselle on ostettu iso muovi lastensänkyyn ja se on nyt meidän parisängyssä, riittää melkein reunasta reunaan. Laitoin omalta puolelta hieman petarin alle ja miehen puolelta on vajaa. Hieman hiostaa, joten ehkä pyyhe siinä päällä vielä olisi hyvä.
-Santtu 37+0
Mulla on iso muovifrotee ja pyyhe petauspatjan päällisen alla, eli itse varsinaisen patjan päällä. Näin ei hiosta ja pysyy paikallaan (pelkän lakanan alla ei pysyisi) ja jos vedet menee sängyssä jää pestäväksi lakanoiden lisäksi vaan petauspatjan päällinen, joka on tarkoitus lähiaikoina pestä joka tapauksessa ja tän takia ei vielä ole sitä tehty.
Meillä siis 180cm leveä sänky ja irroitettava petauspatjan päällinen, mahtuu ainakin meidän 7kg pesukoneeseen eli eiköhän mies osaa homman hoitaa. Tosin käytännössä luultavasti mun äiti vie sen oman talonsa pesutupaan kun tulee poikaa hoitamaan, siellä kun on paremma tilat kuivata.
esikoiselta vesi alkoi päivällä tihkua ja meni vasta synnärillä kun kalvot puhkaistiin. Mutta aina on se mahdollisuus että menee sänkyyn.
mutta sitten ne lapsivedet meni heti sängystä nousun jälkeen. Eli aika vähällä oli, ettei olisi lorissut kaikki sänkyyn... Onneksi menivät lattialle, taisi muutama tippa mennä sänkyynkin. Tämän toisen osalta varmaankin otan tuollaisen muovitetun froteen käyttöön.
Minulla esikoiselta lapsivedet lähtivät " tihkumaan" eli heräsin aamuyöllä siihen että puoli takamusta ui. Sänkykin oli ehtinyt vähän kastumaan (en kai nyt ollut kuvitellutkaan että se vauva syntyisi ennen laskettua aikaa joten ei ollut suojauksistakaan kuin ajatus...) mutta meillä 160cm leveä petari mahtuu 7kg pyykkikoneeseen joten mies sen sitten pesaisi sairaalassaoloaikana. (oli tosin vasta kuivumassa kun tulin kotiin, joten kannattaa ohjeistaa se mies suorittamaan pesut HYVISSÄ AJOIN) Kaverini viritti saumoista avatut jätesäkit sänkyynsä ja se olikin tarpeen, sillä hänellä yöllisen vessareissun jälkeen poksahti kalvot sänkyyn takaisin könytessä ja siellä ne vedet sitten olivat, mutta onneksi lakanassa muovin päällä :)
Muovitettu frotee ei siis ole ollenkaan huono vaihtoehto. Tosin jos vedenmenon huomaa äkkiä, iso froteepyyhe lakanan alla ajaa saman asian, ei ehdi imeytyä patjaan/petariin. Jätesäkkivaihtoehto on huomattavasti edullisempi.
asiaa esikoista odottaessani. Ja tottakai ne lapsivedet sitten lorahtivat sängylle, oikein iso läntti jäi lakanoille ja patjalle...Mutta tulivat kyllä ihan puhtaiksi normaalin konepesun jälkeen. (Pestiin siis petauspatja ja lakanat.)
Kuopus sitten syntyikin suunnitellulla sektiolla ja niin taitaa tämä kolmaskin, eli enää ei tarvitse pelätä sängyn kastumista.
Meillä meni lakanat ja petauspatja pesuun, samoin pari kylpypyyhettä. Muistutin miestä, kun tämä lähti tytön synnyttyä kotiin nukkumaan, että hinkkaapas sitä parkettia vielä ;)
Se muovifroteehan on tosi hyvä muutenkin, jos on vaikka runsaat menkat, ja sit jälkivuodon aikaan jne. ettei tarvi peseskellä sitä petarin suojusta koko aikaa. Se on myös näppärä ottaa autoon matkalla synnärille, se alle ja pyyhe päälle, niin ei tarvi jätesäkissä istua... =)
... kyllä on lakanat ja petari kastuneet, mutta normaalilla pyykkäyksellä on selvitty. Isot lorinat on alkaneet kun oon noussut ylös, eli onneksi oon herännyt märkyyteen ennen kuin on ehtinyt patjaan saakka.
Kerran meni sohvalla maatessa, mutta tunsin pamauksen ja tiesin mikä se oli, joten nousin äkkiä ylös ja lorottelin vedet olohuoneen ja vessan välille.... plus taksiin.....
Toisessa ketjussa ihmetellään mitä sinne taksiin pitäis laittaa. Oon mennyt paksut pyyhkeet ja muovipussi mukana, eikä oo penkki kastunut. Esikoisen syntymä oli sen verran yllättävä, ettei me tajuttu ollenkaan varjella autoa, eikä tähän päivään saakka olla tajuttu että kyllä taisi penkkiin tulla historiallinen läntti! Tästä on jo 6 vuotta aikaa, joten ei taida kannattaa lähteä fiilistelemään sitä nyt. ;-)
Hei!
Mulla oli kanssa esikoiselta se muovifrotee sängyssä, sitten heräsinkin yöllä siihen että kuului iso ' poks' ja sitten ehdin nousta ja kävellä vessaan ja sinne lattialle lorisi. Että taidetaan tälläkin kertaa varautua sillä muovifroteella, tuo pyyhe sen päälle onkin hyvä idis, kun sen pelkän froteen+lakanan päällä on inhottavan hiostava nukkua.
T:Moonagirl 19+4
Ei se muovifrotee ole mitenkään huono idea :-) Itse virittelin esikoista odottaessa pyyhkeitä lakanan alle, ja taisi mulla muovifroteekin olla käytössä. No, käytännössä vedet meni vasta, kun kalvo puhkaistiin synnytyssalissa, ja onhan se aika lorahdus...
Pitäisi varmaan kohtapuoleen taas tehdä virityksiä, jos vaikka tällä kertaa vedet menisivät kotona (nyt 31+4).