Imetys + kuukautiset -->raskaaksi?!
Ootteko tulleet raskaaksi heti vaikka ootte edelleen imettäneet yöllä jos kuukautiset on alkaneet? Vai onko tärpännyt vasta kun yösyötöt loppuneet kokonaan?
toka olis haaveissa, esikko reilut 1/2 vuotta, mietiskelen mahdollisuutta raskaaksi tulolle vaikka imetän edelleen öisin..
Kommentit (10)
kun imettää täysin ja kuukautiset eivät ole alkaneet uudelleen.
Itselläni on kyllä tulen polttava vauvakuume, mutta miehelleni vain asiaa vakuuttelisin ja toisaalta silloin voisi olla että jos tärppää niin ok ei haittaa. Kun ensimmäistä teimme reilun vuoden niin mitään hormoonallista ehkäisyä en uskalla rueta käyttämään.
Meillä kahta lasta imetin vuoden, loppuajasta hyvin vähän enää yöllä, mutta päivällä monta kertaa. Silti ehkäisyteho oli 99-prosenttinen!
Lääkäri kuitenkin sanoi, että imetys aiheuttaa kohdun supistelua, eli jos toinen raskaus on alkanut ja imetys jatkuu, kannattaa miettiä keskenmenoriski. Minulta lääkäri kielsi imetyksen, kun seur. raskaus alkoi (vaikka osoittautui kohdunulkoiseksi)
Imetin 1,5 vuotiastamme useita kertoja öisin, muutoinkin rintamaito oli ainoa maito vielä tuolloin. Kuukautiset alkoivat, kun lapsi oli 10 kk. Kiertoni on hyvin epäsäännöllinen, mutta siitä huolimatta viikko ilman ehkäisyä riitti uuteen raskauteen (siis esikoisen ollessa 1,5 v). Raskaus oli toivottu, mutta yllätyin itsekin siitä kuinka helposti tuo kävi.
Riippuu myös paljon imetyksen tiheydestä kuinka hyvin se ehkäisee. Itselläni alkoi kuukautiset heti kun vähensin imetystä n. 5 kertaan päivässä (myös öisin, välillä jopa useita kertoja) ja tulin raskaaksi tosi nopeasti. Joillain tosiaan voi alkaa kuukautiset vaikka olisi täysimetyksessä lapsi, se on hyvin yksilökohtaista. Ja raskaaksihan voi hyvin tulla jo ennen ekoja kuukautisia...
Jos sinulla on kuukautiset alkaneet etkä halua raskaaksi vielä, niin suosittelisin rakastelun jättämistä/kortsun käyttämistä ovulaatioaikoihin. Jos taas haluat raskaaksi, niin edellistä ei tarvitse miettiä. Itse toteutimme tätä ns. rytmimenetelmää menestyksekkäästi esikoista ennen useamman kuukauden, samoin ennen tätä toista puolisen vuotta, esikoinen lähti toisesta kierrosta ja kakkonen lähti ensimmäisestä kierrosta vauhtiin kun rakastelimme ovulaatioviikolla ilman muuta ehkäisyä. Vaatii tietysti naiselta tarkkaa tuntemusta omasta kehostaan ja se voi synnytyksen jälkeen olla helpompaa tai vaikeampaa, minulla kävi niin että ovulaatioaikaan olin järkyttävän kipeä joten tiesin hyvin milloin tärppipäivät olivat. Kuukautiset minulla alkoivat 4kk päästä synnytyksestä, seuraavat olivat siitä 2kk päästä ja sitten säännöllisemmin ja lopuksi liki kellontarkkaan.
Nyt kun mietityttää jo tämän vauvan jälkeinen aika, ajatukset ovat vähän kahtalaisia - toisaalta tekisi mieli luottaa imetykseen + rytmimenetelmään sitten kun kuukautiset ovat alkaneet, toisaalta pitää paussia ennen seuraavaa lasta mutta hormonaalisen ehkäisyn suhteen myös minä epäröin. Ja ilman ehkäisyäkin se paussi saattaa tulla luonnollisista syistä...tai sitten ei!
Eli maailman varmin epävarma tapa :)
eikkuli rv 32+1
Ei imetys ole ehkäisykeino. :) Jos kuukautiset on alkaneet, on mahd. tulla raskaaksi, mikäli ei käytä ehkäisyä. Me emme tarkoituksella käyttäneet ja tulos on, että lapsille tulee ikäeroa n. vuosi. :)
Charlotte ja poika 8,5kk ja rv23+6
Meillä esikoinen oli vielä täysimetyksessä, n. 4-5 kk ikäinen, kun tulin uudelleen " yllättäen" raskaaksi. (Kuukautiset oli ehtineet olla ehkä joku n. 2 kertaa).
Käytimme kyllä ehkäisynä kondomia, paitsi 2 KERTANA, perättäisinä päivinä, ja se riitti :-). Osui sitten sopivasti just ovulaatiopäiville...
täysimetin esikoista 5,5 kk, mutta kuukautiset alkoivat vasta pari kk myöhemmin, eli pojan ollessa 7,5kk ikäinen. tulin raskaaksi sitten heti seuraavasta kierrosta ja lopetin imetyksen kokonaan esikoisen ollessa 9kk kun raskaus varmistui silloin.
eli minun ei tarvinnut luopua imetyksestä kokonaan tullakseni uudelleen raskaaksi. edelleen hämmästellään, kun tämä uusi raskaus alkoi niin helpolla...
Hipsu, rv 11 ja esikko 10kk
Virallisestihan imetystä pidetään varmana ehkäisykeinona (yli 90%), jos vauva on alle puolivuotias, kuukautiset eivät ole alkaneet JA vauva on täysimetyksellä. Näiden kaikkien seikkojen tulee siis olla yhtäaikaa voimassa. Muussa tapauksessa kannattaa ehdottomasti hoitaa ehkäisy muilla keinoin, jos sille on tarvetta.
Meillä esikoinen oli 4kk kun huomasin olevani raskaana, vaikka imetin täysimetyksellä ja öisinkin. Kuukautiset alkoivat 56päivää synnytyksestä, ja meuistaakseni yhdet tai kahdet kerkesi olla ennen toista raskautta, ja säännöllisenä. Eli on mahdollista kyllä! Onnea yritykseen = )