Sektiosta toipuminen...
Meille syntyi 2 viikkoa sitten hätäsektiolla suloinen poika. Viikon haava ja koko vatsan seutu olivat tosi kipeitä, mutta nyt olo jo melkein " normaali" . Terkka kielsi kaikki nostelut ja raskaat kotityöt kuukaudeksi. Kolme lapsisen perheen äitinä sitä on kuitenkin melko mahdoton toteuttaa, varsinkin kun keskimmäinen on alle 2 v. vielä. Kysyisinkin teiltä, että onko haavasta tms. ollut myöhemmin kauheasti vaivaa jos on joutunut pakosti nostelemaan yms.? Terkka pelotteli jollakin kiinnikkeillä, jotka voi haitata myöhemmin raskaaksi tuloa ja olla tosi kipeitä muutenkin. Onko kokemusta sellaisesta ja millaisia ohjeita muut ovat saaneet?
Kommentit (6)
ajattele nyt, että normaalisti tuollainen leikkaus tietäisi ainakin 6 viikon sairaslomaa. Sektio on kuitenkin niitä isoimpia leikkauksia ja toipumisaika siitä syystä pitkä. Minulla sektiosta 5kk ja maha edelleen hellä, vaikkakin ihan hyvin parantunut. Kaverillani jouduttiin haava avaamaan uudelleen, koska nosteli painavia taakkoja ja teki raskaita kotitöitä. Eli koko rulianssi lähti alusta, kun ei malttanut levätä.
Itselläni on vain yksi lapsi, joten siinä mielessä helppoa, kun vauvaa sai hoitaa. Jätin kylmästi kaikki kotityöt miehelle ja isoäideille.
tai olla nimimerkki syssymamma.
Omasta sektiostani on jo lähes kahdeksan kuukautta, mutta kyllä haavakohta on yhä hellä. Toki urheilen ja liikun vanhaan malliin, mutta sen haavan tuntee. Itse otin iisisti ekat neljä kuukautta. Ainoana lajina oli vauvanhoito. Vieläkin olen varovainen kaikissa tiukoissa vatsatreeneissä. Sektio on iso leikkaus. Ja siitä toivutaan raskauden jäljiltä ja vieläpä usein imettäen, siinä elimistö on lujillla. Ota varovaisesti, kaikkea ehtii tehdä myöhemminkin. Ehkä ikäkin vaikuttaa, että parikymppinen äiti toipuu nopeammin kuin minä 30+ äityli.
Rauhassa toipuminen on suotuisaa mahdollista tulevaakin raskautta ajatellen.
Sain samat ohjeet ja näin esikoisen kanssa pystyin niitä myös noudattamaan. En imuroinut, kantanut kauppakassia ym. ainakaan kuukauteen, vaikka tuntui että olisin hyvin kuntoni puolesta voinut. Kolme viikkoa sektiosta haava ei muistutellut itsestään millään tavalla! Eikä ole siis sen jälkeenkään vaivannut.
Itselläni käskettiin täyslepoa 6 viikkoa johtuen vuoto-ongelmista (suunnitellussa) sektiossa. Kotona oli alle 2v ja mies joutui töihin 4:nnellä viikolla ja pakosti jouduin nostamaan ehkä kerran päivässä varovasti esikoista (12kg) ja muuten pökittelin pepusta. Ja esikoista kannustin kiipeämään joka paikkaan itse, ja mm. pyllypesut suoritin suihkussa.. Ei erityisen pahalta tuntunut sillä hetkellä kun tein, mutta rasitus tuntui kyllä hetken päästä varsinkin iltaisin olin " rampa" ja muutamassa päivässä kehkeytyi kohtutulehdus ja olin aika kipeä, antibiootteja ja vuotoa. :( Eli TOSI varovainen ole, ja hanki apua niiden isompien hoitoon ainakin 4:ksi viikoksi! Vaikka tuntuisi että jo pystyy tehdä kaikkea, niin ei kannata ottaa riskiä.
Nyt on 4kk mennyt, ja 3kk kohdalla aloitin pidemmät vaunulenkkeilyt vasta kun tuntui sitten vasta hyvälle (toki kiinnikkeet tms. vihloi pahasti alussa ja iltaisin ikävä tunne haavan seudulla). Ja nyt pari kertaa olen jumpannut tv2:sen jumppia, ja ihan kaikkea en vieläkään pysty tekemään ainakaan vaadittavalla tempolla, kokeillen ja tunnustellen vaan. Mutta selvästi tuo jumppaaminen nyt ainakin jo helpottaa ja tuntuu vauhdittavan paranemista. Jälkitarkastuksenkin jälkeen siis minun piti vielä ottaa rauhallisesti. Esikoista kanniskelin pikkuhiljaa n. 8vk jälkeen vasta johtuen tuosta tulehduksesta ja sen kautta paranemisen pitkittymisestä.. Ja kantoliinassa pidempiä aikoja tuosta 3kk lähtien.
sitten kun saat luvan, tyypillisesti kaiketi n. 3kk sektiosta... kun tuntuu hyvältä, ja vatsalihaksia itse ainakaan en edes yritä tehdä ennenkuin 6kk jälkeen. Toki sängystä olen noussut " normaalisti" jo pitkään mutta sen 8vk kyllä välttelin sitäkin.
n. 4 kk sitten ja olen toipunut siitä tosi hyvin. 4 vuotta sitten oli ensimmäinen sektio. Silloin haava aukesi pikkuisen parista eri kohtaa ja sitä hoitelin kuukauden verran kotosalla...ja taisin olla kipeä kuutisen viikkoasektion jälkeen.
Nyt toipuminen on ollut todella nopeaa. Synnärillä sain kipupumpun josta oli suuri apu liikkeelle lähtöön(ja toipumiseen) ja eipä kyllä ole kauheita kipuja ollut ollenkaan. Kiinnikkeitä minulla on jonkin verran jotka kyllä silloin tällöin " nipistelee" vatsan seutua...mutta niihin olen tottunut. Kuntosalilla olen käynyt n.4 viikkoa ja vatsalihaksia olen treenannut " rutistamalla" ...eli en nouse polviin asti...
Mutta kaikki toipuu yksilöllisesti ja sairaalan neuvoja kannattaa noudattaa parhaansa mukaan :)