Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kerokaa mulle minkälaista on terveellinen ruoka!

Vierailija
07.02.2006 |

siis tiedän että vihannekset ja hedelmät mutta niin kun mikä kotiruoka on terveellistä? Joo olen tyhmä kun en tiedä mutta apua kaipaisin kovasti. kiitos jos joku jaksaa vastata.

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
07.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotiruuista terveellisimpiä ovat uunissa paistetut ja haudutetu ruuat, keitot ja puurot. Maitotuotteista terveellisimpiä ovat vähärasvaiset ja rasvattomat vaihtoehdot. Leivänpäällisiin valitaan vähärasvaista tavaraa. Yleensä kokolihaleikkeet ovat kevyempiä kuin makkarat. Näitä kokolihaleikkeitä ovat esimerkiksi kalkkunaleike tai palvikinkku tms.

Vierailija
2/5 |
07.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

sen tiedän että esim kaurapuuro on terveellistä mutta onko esim riisipuuro ja mannapuuro? onko jollain jotain hyvää keinoa millä saisi makeanhimon taltutettua ilman että söisi karkkia, suklaata ynm herkkuja? mulle on joku joskus kertonut että kannattais ostaa kromi tabletteja ja että ne hillitsevät makeannälkää. pitääköhän paikkaansa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
07.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä uskon, että terveelliset ruoka-aineet ovat mahdollisimman luonnonmukaisia; ilman että niihin on lisätty mitään (esim. sokeria ja lisäaineita) ja ilman että niistä on poistettu mitään (esim. rasvaa). Tämän mielestäni sanoo jo järkikin. Olisihan se nyt perin juurin hassua, että vasta teollistuminen ja ruuan prosessointi olisi tehnyt ruuasta terveellisempää!

Nykyäajan viljat ovat kaukana siitä, mitä ne olivat silloin kun viljaa alettiin viljellä Suomessa. Mutta jos puuroa haluat syödä niin valitse sellaisia hiutaleita, jotka vaativat pitkän kypsymisajan, ei siis mitään pikapuurohiutaleita.

Turhia hiilareita on syytä välttää, kuten esim. riisiä, perunaa, valkoisia jauhoja, pastaa ja sokeria. Miksi täyttää mahansa sellaisilla ruoilla, joista saa vain energiaa? Rasvasta ja proteiinista saa myös energiaa, mutta niistä saa myös kehon tarvitsemia rakennusaineita. Ne pitävät myös paremmin nälkää, joten ei tule syötyä liikaa (kaloreita).

Hiilareita ei kannata kuitenkaan kokonaan välttää, vaan kasviksia ja marjoja on syytä syödä runsaasti. Hedelmiä korkeintaan yksi päivässä - marjat ovat vitamiinimääriltään parempia kuin hedelmät. Myös maitotuotteissa on hiilareita (laktoosia), ja niistä kannattaa valita kaikkein rasvaisimmat vaihtoehdot (rasva tasaa hiilareiden aiheuttamaa verensokerin nousua).

Vierailija
4/5 |
07.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enkä välttele kauheasti esim. Eloveena-kaurahiutaleita, vaan niitä meillä syödään joka aamu.

Mä en kuitenkaan yhtään lähde mukaan siihen yleiseen rasvanvälttöhysteriaan, tuntuu että ihmiset ei välitä yhtään mitä sontaa ne suuhunsa laittaa, kunhan se ei vaan ole rasvaa eikä sokeria.

Omasta kokemuksesta voin sanoa, että rasvaa voi syödä reilustikin, kunhan sen syö järkevästi. Piilorasvat on niitä haitallisia, koska ne on yleensä yhdistetty valkoisiin vehnäjauhoihin. Mutta esim. yksi omista suurista herkuistani on höyryttää parsakaalia ja laittaa kunnolla voita sulamaan päälle...NAM.

Vierailija
5/5 |
07.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

monipuolista ja oikeastaan mitään ei tarvitse kokonaan välttää, kun kohtuudella syö. Puuroista kaura on terveellisempää kuin manna (joka on vaaleaa vehnää), mutta jos syöt kerran kuussa mannaa lautasellisen, ei se sun ruokoavaliota romuta.

Aivot tarvitsee hiilihydraatteja ja lihakset myös polttoaineeksi, proteiineja ja rasvoja rakenneaineiksi. Eli kaikkea tarvitaan.

hiilihydraateista kannattaa suosia tummia eli ruista, kauraa, tummaa pastaa, joka on keitetty al dente (kypsyys vaikuttaa hiilihydraattien imeytymisnopeuteen), tummaa riisiä. Peruna ei mun mielestä kuulu jokapäiväiseen ruokavalioon. Rasvoja ei saa kokonaan unohtaa, öljyjä tarivtaan ehdottomasti. Rasvatonta maitoa olisi hyvä nauttia joka pv lasillinen ainakin.

Transrasvoja tulee välttää (kovetetut kasvirasvat!!) Jos et syö kalaa, nauti kalaöljykapseleita.

Kuituja ja vihanneksia ja hedelmiä joka pv!