Vesirokkoa liikkeella ja vastasyntynyt - kokemuksia?
Sain juuri kuulla etta esikoisen tarhassa on vesirokkoa, lapsi joka on sairastunut on ollut kosketuksissa esikoisen kanssa viime viikolla ja nyt on siis myohaista hankkia rokotusta (kuulemma pitaa antaa viimeistaan 72 h mahdollisesta tartunnasta). Muuten en ottaisi stressia mutta olen viimeisillani raskaana, lapsi voi syntya mina paivana tahansa, todennakoisesti hieman (1 kk tai alle) ennenaikaisena. Itse en tartuntaa pelkaa, olen sairastanut taudin lapsena ja siis ilmeisesti immuuni. Mutta mietin miten sitten vastasyntyneen kanssa pitaisi toimia, tauti saattaa kuulemma olla hyvinkin vaarallinen vastasyntyneelle. Perhelaakarimme (joka ei siis ole lastenlaakari) oli sita mielta etta lapsi on suojassa ensimmaisen 3 kk omien vasta-aineideni ja imetyksen takia; toisaalta lueskelin etta ainakin jossain pain maailmaa tallaisessa tilanteessa vanhempi lapsi pitaisi pitaa poissa pienemman lahelta 21 paivaa mahdollisesta tartunnasta, joka on maksimiaika jolloin tauti voi viela puhjeta. Ihmettelen etta mitenkohan siita selviamme koska esikoiselle voi olla vaikeaa ymmartaa miksi han ei saisi nahda vauvaa ollenkaan. Onko kenellakaan kokemuksia vastaavasta tilanteesta ja miten toimitte?
kun saivat vesirokon ja heille se oli " helppo" sairastaa. Ei kuumetta ja vesikellukoitakin kohtuullisesti.Ei olisi kuulemma pitänyt sairastua kun olivat rintaruokinnalla, mutta taudin saivat kumminkin.