Kokemuksia vauvan hoitoon menemisestä heti äitiysloman loputtua
kertokaa kokemuksia miten teillä on vauvat pärjännyt hoidossa kun olette mennyt töihin heti äitiysloman jälkeen? Itselläni oli tarkoitus olla kotona vielä ainakin syksyyn mutta nyt sainkin yllättäen sellaisen työpaikan joka on melkein ihan pakko ottaa vastaan näin vastavalmistuneena. Nyt sitten näen kauhukuvia että miten meidän pienokainen pärjää hoidossa kun on sitten vasta 9kk. :( Meillä on lisäksi esikoinen 5v. ja haluan heidät ehdottomasti samalle perhepäivähoitajalle, jotta on sitten pikkuveikalla turvaa isosiskosta. Esikoinen meni hoitoon aikanaan 1v7kk iässä, joten ei ole siitä kokemusta niin pienen pärjäämisestä hoidossa.
mielelläni lukisin muiden kokemuksia. Juu ja tiedän todellakin että alle 3 vuotiaan on parasta kotihoidossa, joten ilkeilijät voi säästää aikaan jättämällä ne kirjotukset kirjoittamatta. :)
Kommentit (6)
Tosin alkuun oli hoidossa vain 1-3pv/vko, kun kävin yliopistolla, eli jatkoin siis pikkuhiljaa opintojani. Äitiysloman loputtua palasin töihin ja opiskelinkin vähän edelleen (tutkintoni oli kutakuinkin valmis, muutamaa kurssia ja tenttiä lukuunottamatta). Meillä ystäväni, jolla itsellä oli samanikäinen vauva ja oli siis itse eka äitiyslomalla ja sitten hoitovapaalla hoiti meidänkin pikkuista. Kaikki on mennyt loistavasti. Jää hoitoon tyyytyväisenä, ei ole kertaakaan jäänyt itkemään ja luotan hoitajaan täydellisesti.
Meillä lapsia on neljä, joten ehkäpä siksi itselleni töihinpaluu ja hoitoon jättäminen ei tällä kertaa tuntunut niin vaikealta. Toisaalta kun tiedän, ettemme yksinkertaisesti pystyisi " suurperhettämme" elättämään ilman molempien tuloja en missään vaiheessa edes ajatellut, että voisin jäädä kotiin tällä kertaa. Itsellä onneksi opettajan suht inhimilliset työajat ja hoitopäivät siksi aika lyhyet. Vien aamulla puol 8 tai puol 9 ja haen heti päiväunien jälkeen n. puol 3 kotiin. Suunnittelutyön teen yleensä vasta illalla kun lapset nukkuu :)
Meillä poika meni hoitoon ollessaan 10 kuukauden ikäinen. Hyvin sopeutui, ja jäi mielellään. Minä jäin hoitovapaalle pojan ollessa 1v 8 kk, koska en itse kestänyt eroa lapsestani ja toinen syy oli se, että en ollut tyytyväinen hoitajiin (yksityinen ryhmäperhepäiväkoti). ja kun meille on Heinäkuussa tulossa perheenlisäystä, niin en viitsinyt vaihtaa enää hoitopaikkaa. Mutta kaikenkaikkiaan en usko lapsien hoidosta kärsivän, eniten on äidin psyyke koetuksella, joillekin järjestely sopii ja joillekin ei. Tsemppiä työn aloitukseen!
Meillä lapset olivat 10kk ja 2.v3kk kun menivät perhepäivähoitajalle hoitoon ensimmäistä kertaa eikä nuorempi ollut ikinä aikaisemmin ollut hoidossa edes mummolassa. Ensimmäiset kaksi viikkoa olivat ihan hirveitä, isi vei hoitoon kun minä en olisi siihen pystynyt, nuorempi huusi ensimmäisen viikon lähes tulkoon koko hoitoajan jne... mutta nyt on vuosi vierähtänyt tuosta ja voin sanoa ettei lapsieni mielestä parempaa hoitotätiä ja paikkaa voisi ollakaan!
Luulen että tuo hoidon aloittaminen oli minulle paljon rankempaa kuin lapsille! Tottakai aluksi tuota itkua voi olla paljonkin mutta kai se tilanne on aika outo kaikille=)
Tsemppiä vaan, luulen että hyvin menee ja jos aluksi voi harjoitella vaikka muutamalla vähän lyhyemmällä päivällä niin sekin varmaan helpottaa, meillä oli lapset kyllä alusta asti 10 h hoidossa.
Tyttö meni perhepäivähoitajalle 1v2kk iässä ja ensiksi käytiin kaksi kertaa yhdessä tutustumassa paikkaan ja oltiin siellä varmaan pari tuntia kerrallaan. Sitten jätin tytön hoitoon yksin niin, että vein aamulla 9 ja hain 14 aikaan, näin myös kaksi päivää. Sitten jo alkoikin mulla työt ja tytöllä normaanli hoitopäivä 8-16:30. Kertaakaan ei jäänyt itkemään sinne, sillä siellä oli myös muita lapsia, joiden kanssa oli niin kiva päästä leikkimään, vaikka ei vielä kunnolla silloin vielä kävellytkään. Pari kertaa känkkäränkkä- aamuna ei hoitajan eteisessä olisi millään suostunut lähtemään äidin sylistä, mutta kun hoitaja sanoo aina että mennääs vilkuttamaan äidille ikkunaan, niin mieli muuttuu jo ja kiiruhtaa keittiöön vilkuttamaan.
Suosittelen yhdessä tutustumista ainakin nuoremman kanssa parina päivänä, meillä n.3-4 ensimmäistä tutustumishoitokertaa olivat ainakin maksuttomia. Tätä myös kannattaa kysyä hoitotoimistosta, ettei visiiteistä tarvitse maksaa.
Ehkä tilannetta helpotti, että esikoinen (2 v.) oli ollut hoidossa jo kuukauden kyseisessä hoitopaikassa. Kertaakaan nuorempi ei ole jäänyt itkemään ja jo muutaman päivän jälkeen hihkui ilosta, kun näki hoitotätinsä. Mitäköhän tuo asia kertookaan minusta äitinä ;o)?
meillä nyt 1v 5kk poika ja vein hänet hoitoon kun menin töihin takaisin.poika oli silloin n.10kk.vein naapuriin perhepäivähoitajalle ja olin ihan kauhuissani aluksi.poika oli koko vauva-ajan muutenkin vierastanut outoja ihmisiä.pari kertaa harjoiteltiin niin että naapuri otti pojan mukaansa ulos vähäksi aikaa jne.
kaikki meni aivan loistavasti ja nykyään poika vain vilkuttaa mulle ovesta jos ehtii...kiire leikkimään...ja on oppinut aivan hurjasti hoidossa kaikenlaista kun siellä on isompia lapsia,meillä poika siis esikoinen.
tuntui kyllä aluksi kamalalle kun ajatteli etteihän lapsiraukka osaa edes kävellä mutta nyt en kyllä kadu ratkaisua.päiväkotiin en mistään hinnasta laittaisi vielä sen ikäistä,perhepäivähoito paras.
teillähän on vielä hyvä tilanne kun tunnette jo hoitajan ja isosiskokin on samassa paikassa!!!