Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

i päätteen lisääminen sanoihin. Kokemuksia?

05.02.2006 |

Hei

Minulla on poika 1,9v. Hän puhuu paljon ja hyvin. Jopa 4 sanan lauseita. Nyt parin viikon ajan hän on alkanut lisätä jostain syystä sanoihin i-päätteen. Esim ennen sanoi kengät nyt sanoo kengäti. Ennen sanoi renkaat nyt sanoo renkati. Mistähän voisi olla kysymys? Onko kokemuksia? Yritänkö jotenkin korjata sanoja vai annanko olla? Voisiko olla kysymys jotenkin sanoilla leikittelystä.

Kiitoksia kommenteista

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
05.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim isibää, äitibää, autobää... En kyllä tarkkaan muista missä vaiheessa, mutta varmaankin aika aikaisessa, eli ei ollut vielä puhunut kauaa. Luulen, että oli lähinnä hauska juttu, varsinkin kun sai meidät nauramaan ;) Ihan ohimenevä vaihe, ei kestänyt pitkään.

Vierailija
2/3 |
05.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulen, että lapsesi hakee omistusliitettä eli haluaa sanoa: kenkäNI, jalkaNI, äitiNI, muttei ihan vielä osaa käyttää sitä oikein. Tuo omistaminenhan on tosi tärkeä juttu, että voi sanoa: Tämä on minun autoni, älä ota! jne.

Todennäköisesti lapsesi kielen kehitys on ikäistään kehittyneemmällä tasolla :-)

- Reeta

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
05.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän neiti 1 v 10 kk keksi tänään lopettaa jokaisen sanan / kaksisanaisen lauseen kirjaimeen " s" . Asumme Turun seudulla (tosin muualta muuttaneita), neiti perhepäivähoidossa. Mietin onko hoidossa käytetty varsinaissuomalaista imperfektiä (mää kattosin = minä katsoin) vai onko joku isompi selittänyt nukeilla tyyliin " tää menis nyt tonne ja kato tuo tulis nyt ja sanois hei..."

Odotan mielenkiinnolla mitä seuraavaksi.