Lihapullia ym. perusruokaa moniallergiselle?
Meillä pojalla on maito, muna ja soija-allergia. Olisiko kellään vinkkejä miten saisi hyviä lihapullia/jauhelihapihvejä? Normaalisti laitan taikinaan munan, sipulikeittopussin ja kermaviilin mutta olisi kiva kuulla miten te muut korvaatte nämä? Onko olemassa jotain kermaviilin kaltaista, ´paksumpaa´kun esim. kaurakerma jota olette käyttäneet? Olisi kiva kuulla muitakin ohjeita mitä teette moniallergisille lapsillenne!
Kommentit (2)
Itse olen samalla tavalla allergisen vauvan imettävä äiti ja olen tehnyt esim. noita lihapullia MTV3:n Ruokalan ohjetta soveltaen juuri OATLY:n tai Gogreenin ruokakermasta. Ohje on tosi perusjuttu, mutta erittäin hyvä. Mieskin sanoi, ettei ole koskaan syönyt NIIN hyviä lihapullia:) Kauramaito, -kerma ja -vaniljakastike ovat tosi hyviä ruuanlaitossa, ja käytän niitä ihan " aitojen asioiden" tapaan. Riisimaito on mielestäni riisiveden makuista enkä sitä käytä ollenkaan. Ja yksi mitä käytän varsinkin wokkiruokiin tai kanakastikkeisiin on kookosmaito. Tässä allergiassa on se positiivinen puoli, että tulee laitettua ihan peruskotiruokaa. Esim. finfood.fi-sivuilla on ruokaohjeita, tosin en ole niitä kokeillut.
nämä munat sipulikeitot ja kermaviilit on ihan " nykyajan kotkotuksia" ja kunnon vanhanajan lihapullat ja jauhelihapihvit valmistuvat loistavasti ilman näitä.
parhaat ja mureimmat pullat tulee kun lisäät jauhelihaan vain mausteita ja paistettua sipulia.
jos haluat jatkaa taikinaa jollain niin voit turvottaa korppujauhoja vedessä tai kahvissa tai lihaliemessä ja lisätä tämän jatkeen taikinaan. Myös keitetty soseutettun peruna sopii jauhelihan jatkeeksi.
Paista pollat uunissa 225 asteessa 15-25 min kunnes ovat hyvän värisiä.
P.S jos haluaa mummon tekemän makuisia niin laita mausteeksi maustepippuria, paistettua sipulia ja lorauta kastikkeeseen kahvia....... tää on paras resepti =)
Kaupasta löytyy kaura- ja riisimaitoa jotka käy tosi hyvin maidon tilalle mihin vain ruokaan.....esim valkokastikkeeseen, lättyihin, pinaattikeittoon, kaakaoon.......