Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

vauva laskeutunut jo viikolla 35+, normaalia?

03.02.2006 |

Kävin neuvolalääkärissä viikolla 35+0. Lääkäri totesi vauvan olevan jo laskeutunut ja pää on todella alhaalla.

Olenkin ihmetellyt välillä tuntuvaa viiltävää" kipua" tuolla alapäässä mutta vauva ilmeisesti työntää päätään siellä oikein urakalla.

Minulla on siitä erikoinen tilanne että tämä synnytys tullaan käynnistämään jo mahdollisesti viikolla 38 edellisen syöksysynnytyksen vuoksi.

Merkitseekö tuo vauvan laskeutuminen mahdollisesti ennenaikaista synnytystä, onko yleensäkään normaalia että vauva laskeutuu jo näillä viikoilla?

Otan mielelläni kaikki mahdolliset kokemukset asiasta vastaan!

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
03.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin ja unohdin vielä mainita että kohdunsuu oli jo hieman pehmentynyt.

En tiedä siitäkään, pitääkö siis ollakin jo tässävaiheessa?

Vierailija
2/11 |
03.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todettiin 35+1 tuo laskeutuminen, sita ennen viimeksi laakarissa 33+1 eika ollut silloin laskeutunut viela. Mulle laakari oli sita mielta etta parin viikon sisaan tod. nak. synnytan, eli nippanappa keskosen; tosin mulla on muutakin kuin tuo laskeutuminen eli kohdunkaula (myos sisasuu) auki 1 cm sisalta ja 2 cm ulkoa, pehmentynyt kohdunkaula tietysti, ja lisaksi hurja supistelutaipumus jota on tahan viikkoon asti pidetty aisoissa laakkeilla, nyt laakkeet sitten lopetettu. Kuulemma normaalistikin toissynnyttajalta laskeutuu myohemmin, lahempana synnytysta ja joillain jopa vasta itse synnytyksen kaynnistyessa; esikoinen taisi olla laskeutunut jo viikolla 28 (sekaan ei tosin ollut ihan normaaliraskaus), esikoiset siis laskeutuvat aikaisemmin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
03.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla taas vedet menivät rv35+3 eikä sikiö ollut laskeutunut tai kiinnittynyt. Sairaalaan päästyäni kohdunsuu oli sormelle auki.

Vierailija
4/11 |
03.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla laskeutui ja kiinnitty viikolla 33 ja nyt jo rv37. mitään muuta edistystä ei ole tapahtunut, joten luulen että tuosta huolimatta menee yli niin et hujahtaa. ei siis liity ennenaikaiseen synnytykseen...

h.h.

Vierailija
5/11 |
03.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotta kaikkeen löytyisi aina joku poikkeus ja jotta mistään ei koskaan voisi olla ihan varma, pitää mainita, että meidän tapauksessa esikoinen ei koskaan laskeutunut lantioon ennen synnytyksen käynnistymistä (rv 40+), kun taas toinen lapsi on ollut syvällä lantiossa jo juuri tuolta viikolta 35+ asti ja vihlonut todella ikävästi. Silti nyt on enää pari päivää la:aan eikä vauvaa kuulu, eli ei näistä ota selvää!

Vierailija
6/11 |
04.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mita tarkoittaa OT? Jos jotain negatiivista niin selvyyden vuoksi viela kerran (mielestani kay viestistani myos ilmi) etta kerroin vain oman kokemukseni, sellaisia kun ymmarsin ap:n kysyneen. Sanoin myos selkeasti etta mulla on tassa muutakin ongelmaa kuin vain laskeutuminen -- eli voi hyvin olla etta laakari perusti arvionsa siihen. Tarkoitus ei ole pelotella, ja keskosia varmaan syntyy hyvin monella tavalla eivatka sinun tai minun kokemukseni kumpikaan kata varmasti kaikkia vaihtoehtoja mita voi tapahtua (voipa olla etta meillekin tulee viela taysiaikainen koska laakarit on joskus myos vaarassa, toivon niin, mutta koska tama vauva lahti ekaa kertaa tulemaan jo vkolla 27 niin musta tamakin on ihan ok aika syntya). Kiinnittyminen ei tosiaan minustkaan ole valttamatta ennenaikaisen synnytyksen merkki, esikoinen tosiaan kiinnittyi jo vkolla 28 ja syntyi vasta vkolla 39.

Vierailija
7/11 |
05.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

En viitannut kenenkään kirjoitukseen. Kirjoitukseni oli siinä mielessä " off topic" , ettei tilanteeni ollut kuten alkuperäisellä kirjoittajalla. En halunnut missään tapauksessa pelotella, vaan kertoa (kuten monet muutkin totesivat), että laskeutumisesta ei voi päätellä ennenaikaista synnytystä. Sori, ulosantini on välillä vähän epäselvää...

Vierailija
8/11 |
06.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla kanssa on laskeutunut tosi aikaisin, jo viikolla 28, mutta eipä terveydenhoitaja tai lääkäri sitä ilmeisesti vaarallisena pitänyt, kun kolmatta jo odottelen. Viikko sitten, viikolla 32, sain sairaslomaa supistelujen ja selkäkivun takia, en tiedä kumpi oli painavampi syy, mutta kohdunsuu oli ainakin selkeästi pehmentynyt ja kohdunkaula lyhentynyt, avautumisesta ei työterv.lääkäri osannut oikein sanoa, siksi menen omalle lääkärille piakkoin, mutta ilmeisesti saisi kyllä olla uudelle synnyttäjällä jo vähän aukikin tässä vaiheessa. Siinä olen samassa tilanteessa kanssasi, että synnytys tod. näk. käynnistetään myös minulle kahden aiemman nopan synnytyksen takia. Miten käynnistyksestä sinulla on sovittu tai keskusteltu? Itse otin asian puheeksi neuvolassa ja terv.hoitaja laiittoi lähetteen nkl:lle, josta odottelen yhteydenottoa ja päätöstä. Aikalailla jännittää!

Vierailija
9/11 |
07.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta minulla oli monta kertaa neuvolassa sama juttu: " ensi kerran et enää tule, täältä on korvat jo melkein tulossa" : ) Eli tosi alhaalla oli, ja sen kyllä huomasi.

No, kuinka ollakaan aikaa meni kummasti, ja poika syntyi viikoilla 41+6...

Vierailija
10/11 |
09.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni molemmat pojat olivat laskeutuneet rv:lla 30 ja 32 ja kaula oli pehmentynyt molempien kohdalla..Silti synnytin esikoisen 41+1 ja toisen 41+3.. Että saattaa se vielä kestää ;)

Vierailija
11/11 |
10.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiva että oli tullut näin paljon vastauksia :)

Miten käynnistyksestä sinulla on sovittu tai keskusteltu? Itse otin asian puheeksi neuvolassa ja terv.hoitaja laiittoi lähetteen nkl:lle, josta odottelen yhteydenottoa ja päätöstä. Aikalailla jännittää!

Synnytin edellisen yllättäen kotona ja nyt kun rupesin tätä odottamaan niin sanoin jo ekassa neuvolalääkärissä että haluan tälläkertaa käynnistyksen ettei vaan taas käy samoin.

Neuvolalääkäri oli ehdottomasti samaa mieltä kanssani, samoin synnytyssairaalan lääkäri joka siis ehdotti käynnistystä viikolle 38.

oskarinoma:

Mulla kanssa on laskeutunut tosi aikaisin, jo viikolla 28, mutta eipä terveydenhoitaja tai lääkäri sitä ilmeisesti vaarallisena pitänyt, kun kolmatta jo odottelen. Viikko sitten, viikolla 32, sain sairaslomaa supistelujen ja selkäkivun takia, en tiedä kumpi oli painavampi syy, mutta kohdunsuu oli ainakin selkeästi pehmentynyt ja kohdunkaula lyhentynyt, avautumisesta ei työterv.lääkäri osannut oikein sanoa, siksi menen omalle lääkärille piakkoin, mutta ilmeisesti saisi kyllä olla uudelle synnyttäjällä jo vähän aukikin tässä vaiheessa. Siinä olen samassa tilanteessa kanssasi, että synnytys tod. näk. käynnistetään myös minulle kahden aiemman nopan synnytyksen takia. Miten käynnistyksestä sinulla on sovittu tai keskusteltu? Itse otin asian puheeksi neuvolassa ja terv.hoitaja laiittoi lähetteen nkl:lle, josta odottelen yhteydenottoa ja päätöstä. Aikalailla jännittää!