Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen eestiläinen

Vierailija
03.02.2006 |

Vihaako kuka minua täällä? Minulla on iso ystävä(tuttavapiiri) täällä Suomessa. Kukaan ei ole tullut sanomaan, että vihaisi minua.

Mutta täällä, kun ollaan anonyymejä, ehkä täältä löytyy sitten joku, joka vihaa minua. siis juuri siistä syystä, että satun olemaan eestiläinen.

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
03.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

" Eteläisen naapurimaamme ikivanha suomeen vakiintunut sovinnaisnimi on Viro, naapureita itseään sanomme virolaisiksi ja heidän kieltään viroksi."

http://www.kotus.fi/kielitoimisto/nimisto/usein_esitettyja_kysymyksia/v…

Vierailija
2/24 |
03.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta minä en halua olla virolainen, sillä " Viru maakond" on vain pieni alue Eestissä. Ja olen siten jatkossakin eestiläinen (pienellä alkukirjaimella:)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
03.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran joku kirjoitti että olen Virolainen, niin siitä sitten ruvettiin sanomaan että ei voi olla oikeesti virolainen, koska virolaiset ei ikinä sano itseään virolaisiks..

ja nyt kun joku sanoo eestiläinen, niin taas ollaan inisemässä!!!

HANKKIKAA ELÄMÄ!!!!!

Vierailija
4/24 |
03.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harmittaa, jos teitä olisi terveydenhoidon työntekijöinä tai vanhustenhuollossa. Muutoin ette ärsytä. Voisi alkaa ärsyttää, jos teitä olisi täällä enemmän ja alkaisitte näkyvästi ilmaista omaa kulttuurianne. Jos puhutte hyvää suomea ja haluatte hyvin sulautua ja ette hakeudu terveyden- tai vanhustenhoitoon ette ärsytä. Venäläiset ja muut ulkomaalaiset harmittavat minua paljon enemmän. Esimerkiksi somalien tänne ottaminen harmittaa ja muutkin etelänmaalaiset. Vielä: se minua harmittaa, kun puhuessanne suomea kutsutte itseänne eestiläisiksi, kun suomeksi se on Viro. (Tiedän, että viro on joku paikkakunta, mutta silti se sana eesti ärsyttää.)

Vierailija
5/24 |
03.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä asiaa ei voi olla niin vaikeaa ymmärtää! Ethän sinä varmaan käytä Prantsusmaatakaan SUOMEA puhuessa!

Vierailija:

Mutta minä en halua olla virolainen, sillä " Viru maakond" on vain pieni alue Eestissä. Ja olen siten jatkossakin eestiläinen (pienellä alkukirjaimella:)

Vierailija
6/24 |
03.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on Viro suomeksi. Jos haluat tietää, mikä ärsyttää, niin toden totta se sana Eesti ärsyttää.

Vierailija
7/24 |
03.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Harmittaa, jos teitä olisi terveydenhoidon työntekijöinä tai vanhustenhuollossa. Muutoin ette ärsytä. Voisi alkaa ärsyttää, jos teitä olisi täällä enemmän ja alkaisitte näkyvästi ilmaista omaa kulttuurianne. Jos puhutte hyvää suomea ja haluatte hyvin sulautua ja ette hakeudu terveyden- tai vanhustenhoitoon ette ärsytä. Venäläiset ja muut ulkomaalaiset harmittavat minua paljon enemmän. Esimerkiksi somalien tänne ottaminen harmittaa ja muutkin etelänmaalaiset. Vielä: se minua harmittaa, kun puhuessanne suomea kutsutte itseänne eestiläisiksi, kun suomeksi se on Viro. (Tiedän, että viro on joku paikkakunta, mutta silti se sana eesti ärsyttää.)

Miksi se harmittaiai sua jos virolaiset olisivat terveydenhuollon tai vanhustenhuollossa? MIKSI???

Kerro, haluan tietää!

Näköjään sua ärsyttää kaikki! Jopa itse ärsytät itseäsi!

Vierailija
8/24 |
03.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

en tajua, Suomessahan on käytössä molemmat sekä Viro että Eesti eikä kumpikaan ole Suomessa väärin. Itse vaikka olen suomalainen suosin tuota Eestiä, koska se on eestiläisten oma nimitys

Vierailija:

Tätä asiaa ei voi olla niin vaikeaa ymmärtää! Ethän sinä varmaan käytä Prantsusmaatakaan SUOMEA puhuessa!

Vierailija:

Vierailija
9/24 |
03.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ei haittaa ollenkaan miksi itseänne kutsutte tai missä satutte töitä tekemään. Niin kauan kuin tulija tekee rehellisesti töitä veroja maksaen - niin kuin me suomalaisetkin.

Vierailija
10/24 |
03.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun mielestäni taas Eesti ja eestiläinen kuullostavat korvaan tutummilta ja olen kotoisin Oulusta. Olen jostain lukenut, että sekä eestiläinen että virolainen ovat suomen kielessä virallisia kutsumanimiä.

Vierailija
11/24 |
03.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

en tajua, Suomessahan on käytössä molemmat sekä Viro että Eesti eikä kumpikaan ole Suomessa väärin. Itse vaikka olen suomalainen suosin tuota Eestiä, koska se on eestiläisten oma nimitys

Vierailija:

Vierailija:

Vierailija
12/24 |
03.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eteläisen naapurimaamme ikivanha suomeen vakiintunut sovinnaisnimi on Viro, naapureita itseään sanomme virolaisiksi ja heidän kieltään viroksi.

http://www.kotus.fi/kielitoimisto/nimisto/usein_esitettyja_kysymyksia/v…

Meillä France on Ranska, Sverige on Ruotsi, Eesti on Viro, Hellas on Kreikka, Praphet Thai on Thaimaa!

Suomen kielessä on maa nimeltä Viro ei Eesti!

Vierailija
13/24 |
03.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on tosi lämpimät suhteen eestiläisiin ystäviini, jo monen vuoden ajalta. Olen alkanut opiskella eestin kieltä, josta saan jo jonkin verran selvää.

Minua ei ärsytä mikään kansalaisuuden perusteella. Eestiläisten elämä ei ole ollut helppoa, tunnen teitä kohtaan myötätuntoa.

Rikollisuus ja Suomen sosiaaliturvan hyväksikäyttö ärsyttävät, kaikissa kansalaisuuksissa.

Vierailija
14/24 |
03.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja voinhan minäkin ajan kuluksi provosoitua vaikka ap onkin vitsiniekka *nauraa kohteliaisuudesta*

Eesti on viroa, Viro on suomea, simple as that. Suomea puhuttaessa käytetään sanoja virolainen, Viro jne. Viroa puhuttaessa käytetään sanaa Eesti, eestlane jne.

Mut katsokaas, latvialaiset ne vasta tuhmia ovat, Igaunija, mitä ihmettä sekin muka tarkoittaa? :o ruma sana. Ja miten ne ruotsalaisetkin nyt suhtautuvat kun virolaiset käyttävät heistä nimitytä rootslased? Eihän se ole lähellekään oikeaa nimitystä. Pitäisi vähintäänkin sanoa svärjelased.

Vierailija
15/24 |
03.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhteistä tuntemissani virolaisissa on se, että he ovat fiksuja (koska joutuvat virittämään aivojaan koko ajan kahdella kielellä), menestyvät koulussa (= jatko-opinnoissa) paremmin kuin suomalaiset luokkakaverit ja ovat tosi kunnianhimoisia.

Entisessä koulussani oli oppilaana Jürgen Kaljuvee, eikä hän kovin " luuseri" ole ;)

Vierailija
16/24 |
03.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt suurin osa vastauksista meni aiheen vierestä. Näköjään see " Eesti -eestiläinen" sana ärsyttää enemmän. Kummalista, mun mielestä.

Tiedättekö, että eestiläiset itse, ok, sanotaan, virolaiset, vihaavat meitä, siis poismuuttaneita virolaisia paljon enemmän, kuin te, suomalaiset. Suurin syy, kateus, luulen minä.

Ps. Olen työssä ja olen maksanut kunnollisesti veroja Suomen valtiolle:)

Vierailija
17/24 |
03.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

[size=7]MÄ VIHAAN SUA KU SÄ OOT VIROOOST!

Vierailija
18/24 |
03.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tulihan se sieltä, 25!

Vierailija
19/24 |
03.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua harmittaa kaikissa ulkomaalaisissa, jos he ovat terveydenhoidon tai vanhustenhoidon palveluksessa, koska näissä ammateissa on erityisen tärkeää tuntea täysin suomalainen kulttuuri ja osata täydellisesti kieli. Sukulaiseni omalääkärinä on erittäin mukava virolainen, mutta hänellä on suuria vaikeuksia ymmärtää, miten suomessa toimitaan monissa hänelle kuuluvissa vironomaisasioissa. Sukulaiseni ei olisi saanut kunnon palvelua, jollei itse olisi osannut lääkäriä runsaasti neuvoa omaishoidontuki- ja kuntoutusasioissa (Tarkoitan näissä sitä lääkärille kuuluvaa osuutta.) Lisäksi lääkärin kielitaito oli huono. (Kielikoe ei ole tarpeeksi vaativa.)

Vanhustenhuollossa taas olisi tärkeää, että hoitaja ymmärtäisi täysin suomalaisen kulttuurin ja kielen.

Vierailija
20/24 |
03.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisin sanoen;kiviäkin kiinnostaa!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä kaksi