Oli noista riisijauhoista puhetta ja nyt tietysti menin antamaan..
aamulla pari pientä teelusikallista juuri sitä täysjyväriisivelliä,jota ei kuulemma 4kk ikäiselle saisi antaa!No en kai tästä mikään maailmanloppu tule :( harmittaa vaan kun en tajunnu...pitää ostaa siis sitä hienoa riisijauhoa vai mitä se ny oli.Kaupassa ei ollut kuin tuota,joten en sitte hokannu ees aatella että on niin monenlaista.
Kommentit (5)
Lokaäiti-05:
että ei ilmeisesti imeydy ravintoaineet samalla lailla kuin puhdistetuista valmistettu. Kuituahan se on, ja sitä ei vielä osaa käsitellä vauvan elimistö, ja tuntuu itsestäni, että esikoisella vasta lähemmäs 2-vuotiaana on alkanut kuidutkin imeytyä paremmin, tähän asti kaikki palat porkkanaa ja maissit ja muut kuidut tulleet sellaisenaan suoliston läpi. Että jos sitä hyvää kasvua ja energian riittävyyttä haluaa, niin täyttä ainetta vaan, ettei suotta vie turhaa tilaa suolistosta ne kuidut. Ei joskus satunnaisesti varmastikaan ole haittaa, jos ylipäänsä kiinteät ja ko. aine muuten käy vauvan mahalle..
Onko siis niin, ettei esim. täysjyväpastaa tai mitään noita kuitupitoisia juttuja saa anta vauvalle? itselleäni on 7 kk tyttö ja olen antanut pari kertaa täysjyväpastaa ja esim. puuron seassa kauraleseitä yms. En ole tiennyt, että se on jotenkin haitallista, luulin, että ne just olisi terveellisä. Olenko nyt tehnyt jotain pahaa vauvalleni? Kun itse en ollenkaan syö vakoista pastaa tai jauhoja, niin en edes ajatellut, ettei lapselle saa antaa. Hui!
Meillä esikoistytön paino on -15 käyrillä, joten olen katsonut että saa " täyttä" tavaraa sitten aina kun syö. Joku täysjyväpuuro taitaa olla kyllä 8kk lähtien ainakin jo, mutta sekään ei oo täyttä täysjyvää. 1.5v puurot on enempi täysjyvää, ja sitten ainakin jossain lähteissä sanotaan, että vasta 3v saisi antaa täyttä täysjyvää vasta.
Kuiduthan sitovat nestettä, ja tekevät kakasta parempaa eli auttaa ummetukseen. Kuiduilla ei ole muuta tehtävää kuin " rapsutella" suolistoa, vai olenko nyt ihan väärillä jäljillä? Näin minä olen aina asian ymmärtänyt.
kuitu imeydy, vaan vaikuttaa esim. energian imeytymiseen ja parantaa suolen toimintaa.
Korjatkaa, jos ollaan ihan väärässä :/
että ei ilmeisesti imeydy ravintoaineet samalla lailla kuin puhdistetuista valmistettu. Kuituahan se on, ja sitä ei vielä osaa käsitellä vauvan elimistö, ja tuntuu itsestäni, että esikoisella vasta lähemmäs 2-vuotiaana on alkanut kuidutkin imeytyä paremmin, tähän asti kaikki palat porkkanaa ja maissit ja muut kuidut tulleet sellaisenaan suoliston läpi. Että jos sitä hyvää kasvua ja energian riittävyyttä haluaa, niin täyttä ainetta vaan, ettei suotta vie turhaa tilaa suolistosta ne kuidut. Ei joskus satunnaisesti varmastikaan ole haittaa, jos ylipäänsä kiinteät ja ko. aine muuten käy vauvan mahalle..