Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Särkeekö muiden noin 3-vuotiaiden jalkoja?

03.02.2006 |

Eli valittaako muiden tuon ikäiset lapset jalkojen särkyä? Meillä neiti valittanut ainakin puolivuotta jalkojaan aina silloin tällöin. Kuukaudessa menee ainakin 2 yötä kieppuessa, kun neiti heräilee vähän väliä valittamaan jalkojaan.. Jalkojen hierominen auttaa, mitään sarkylääkettä en kuitenkaan ole koittanut antaa.

Tällä viikolla oli taas sellainen yö, että kieputtiin ja seuraavana päivänä neiti oli kylässä sellaisessa paikassa, jossa äiti on terveydenhoitaja.. Oli sielläkin valittanut jalkojaan ja kyseli sitten multa, et valittaako usein.. Ihmetteli kovasti ja sanoi että esim " kasvukipujen" (itse luulin että johtuu tuosta kasvamaisesta) pitäis vasta tulla tuossa lähempänä kouluikää..

Nyt sitten mitityttääkin, et säärkeekö muiden jalkoja vai onko tässä jotain muuta takana?!

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
03.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

meidän 3,5-vuotias tyttäremme on valitellut noin vuoden ajan jalkasärkyä. Etenkin polviin kuulemma koskee. Olemme sanoneet tytölle että kyseessä ovat kasvukivut, muistaakseni minunkin jalkojani särki lapsena. Ja mies muistelee samaa omasta lapsuudestaan. Emme ole siis erityisesti asiasta huolestuneet. Lämpimät vaatteet, loikoilu peiton alla ja kipeiden kohtien hieronta yleensä auttavat.

Vierailija
2/9 |
03.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja siltähän nuo kovasti kuulostaa, varsinkin kun hieronta auttaa. Meidän 2,5-vuotias ei ole vielä valittanut jalkojaan, mutta en pitäisi mahdottomana, vaikka kasvukipuja jo olisi. Lapsi on todella pitkä ikäisekseen eli kasvuvauhti on kova ja lisäksi nukkuu usein levottomasti. Mies välillä hieroo lapsen ja jalkoja, kun itse pitkänä ihmisenä muistaa vielä, millaisia kasvukipuja aikanaan oli ja lapsi kyllä pitää siitä hieronnasta, joten saattaahan sitä jotain vaivaa jo olla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
03.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
4/9 |
03.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

on valittanut jo noita kasvukipuja muutaman vuoden.

Hän on kasvanut aina yläkäyrillä ja aika vauhdilla,saattaa siis johtua tästä.

olen niihin antanut särkylääkettä, koska se on kauitenkin niin satunnaista että ei niitä kuukaudessa tarvi kuin 1-2kertaa ottaa.

( terveydenhoitaja ja lääkärikin sanoi että rauhassa voi antaa)

Lapsi rauhoittuu nopeasti ja loppuyö sujuu näin kaikkien nukkuessa:)

Vierailija
5/9 |
03.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

hänellä on auttanut kipuihin hyvin mikrossa lämmitettävä kaurapussi (siis kankainen pussi jonka sisällä on kokonaisia kauranjyviä), useimmat yöt pärjää pelkästään tämän pussin avulla. jos kivut on niin kovat ettei pussi auta niin olen antanut panadolia lisäksi.

Vierailija
6/9 |
03.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 5-v pojalla ollut kasvukipuja pari-kolme vuotta, usein todella koviakin. Särkylääke auttaa pian mutta nekin odottamisminuutit öisin ovat tuskallisia.

Tyttö, 2v9kk, on kärsinyt kasvukivuista muutaman kuukauden mutteivät ole yhtä voimakkaita toistaiseksi kuin pojalla.

Vierailija
7/9 |
04.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tyttö 3v9kk ja jalkoja on särkenyt varmaan puolen vuoden sisällä silloin tällöin öisin tosi kovastikin. Itkeskelee, valittaa ja kipu tuntuu kuulemma polven ja nilkan välillä sääriluun ympäristössä. Hieronta auttaa joskus ja panadoliakin joudun joskua antamaan...Tosi levotonta pyörimistä! On se kurjaa, että juuri kun muuten nukkuisi yöt läpeensä niin tulee kasvukipukausi:(

Mutta eri kausia elämä pullollaan toiset mukavia toiset kurjia...

Vierailija
8/9 |
04.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kipuja ilmennyt jo muutaman viikon. Kovaa itkua on ollut. Olin aika ihmeissäni, että niitä voi ilmetä jo näinkin nuorella iällä.

Vierailija
9/9 |
04.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on esikoisella ollut koviakin kasvukipuja 3 v alkaen. Ja nyt myös 3 v neidillä alkaneet. Jos olemme päivän aikana esim juosseet paljon, polkeneet pyörällä tai muuten jalkojen lihakset joutuneet koville, niin yö aika varmasti huono. Ja erityisesti talvella kun lattiat ovat kylmät, on neiti valittanut illalla ja yöllä jalkoja. Kasvukipuina olemme pitäneet.

Mutta minä kävin maanantaina body pump tunnilla, ja tein liian suurilla painoilla. Siitä tietysti seurasi normaalit lihassäryt. Torstaina olimme uimassa, ja sain varmasti kylmää lasten kanssa puuhatessa. Ja illalla käsivartta särki aivan valtavasti. -En pystynyt olemaan sängyssä mitenkään päin. Oikein tutkailin kättä, ja huomasin että kyynärtaipeessa oleva yksi jänne oli aivan piukka. Kun hieroin sitä ja hauista noin vartin verran, kireys loppui ja särky myös. Tänään illalla huomasin neidin polvitaipeessa samalla tavalla kiristyneen jänteen (tai ainakin itse ajattelin että se on jänne), ja kun hieroin jalkaa kireys lähti. Mielenkiinnolla odotan millainen yö tulee!

Voisikohan siis olla, että kasvukivut johtuisivatkin siitä, että lihakset joutuvat koville ja niihen tulee tavallaan pieni tulehduksen tapainen tila? Mielenkiinnolla jään odottamaan teidän kokemuksianne!