Vellin annosta vielä kyselisin..muuta vaihtoehtoa kuin pullo??
Millä ihmeellä voisi velliä antaa 4kk ikäiselle muuten kuin pullosta tai miten yrittää opettaa pulloa,kun ei huoli vaikka mitä yritetty.Syö jo kohta toista viikkoa n-4-5 krt yössä.ei tahdo enää jaksaa...Päivällä on aina tissitelty tunnin välein...
Kommentit (9)
syöttämisessä ongelma myös se että ei pysty juuri esikoisenkans aikaa viettämään.Meneen uimahalliin yms.kodista pois.Ei oikein mielstäni sekään..
rintamaitoa, ei korviketta, kyseessä on tiheän imun kausi ja lapsesi tilaa lisää maitoa. Jokaisella (varmaan myös kyllä pulloruokitulla) lapsella, siis vauvalla, tulee tämä kausi n 4 kuukauden iässä eikä muuten kukaan tahdo millään jaksaa sitä yöheräilyn/syöttämisen määrää! Jos kuitenkin haluat edelleen imettää, tämä yösyöttäminen on tosi olennaista maidontuotannon kannalta. Jos nyt aloitat vellin antamisen vähentääksesi noita yösyöttöjä (mikä ei edes vältsy toimi, koska vauvalle tämä vaihe on ns vaistomainen), maidon tuotanto ei pysy mukana, ja näin vauva saa sitten syötöillä vähemmän ruokaa kuin tarvitsisi.
Eli mun neuvo olisi että kannattaisi ehkä katsella tilannetta vähän aikaa, kun 5 kuisellehan voi velliä antaa jos haluaa(alkaa harjoittelemaan) nokkamukista. Lusikalla velliä voi myös antaa, niinku kiinteitä.
Mun mielipide muuten ohimennen on että velli on ihan turha juttu, tai meillä oli, sillä täysimetin 6kuiseksi ja sitten puuro oli jo ok. Ton täysimetyksen aikana kävin nää kaikki imemisvaiheet läpi ja ihan älyttömän usein sai puolen vuoden aikana heräillä/syöttää. Sitten 6 kk iässä lempeä unikoulu auttoi asiaa...
esim uimahallissa?
Vastauksena siis tuohon äskeiseen...
vauva ei siis huoli pulloa ollenkaan.Ei voi antaa korviketta sen vuoksi.Yritetty pari kuukautta aina välillä,mutta aivan turhaa.ei huoli pulloa ,kun kuitenkin täysimetyksellä.Tunnin välein syötöt juuri sen vuoksi hankalia kun ei hyvä että kaupassa ehtii käymään.Meidän vauva ei ole kaupassa vielä käynyt olenkaan,enkä kyllä mukaan ottaisikaan kun ei pakko (rs-virusten ym flussien vuoksi,kuumuus..) Ja asia olisi toinen jos ei tämä olisi ensimmäinen lapsi.Ehkä yötkin jaksaisi paremmin jos edes päivällä olisi sen parin tunnin syöttöväli että ehtisi jossain pyörähtää,muutakin kuin omalla pihalla.En tiedä mikä nyt olisi paras ratkaisu,ei tätä kauan kyllä jaksa.Haluaisin yhä inmettää, jos vain joskus voisi antaa edes pullosta.Muuten käy liian rankaksi,kun esikoisenkin kanssa pitäisi jaksaa olla ja leikkiä..
Meille neuvolassa sanottiin että kiinteitä antaa 2 annosta. Aloittaa tietenkin pienillä määrillä.Kasvisjuttua päivällä ja myöhemmin jotain hedelmä tai marjajuttua. Kun aloitettiin antaa nukkui yksi yö putkeen 9 tuntia... vähänkös ihmettelin että mikä on kun ei herää syömään.. Meilläkin on nyt syöty tiheemmin taas yöllä, mutta tuskin sitä taas montaa viikkoa kestää. Puuroahan saa tietääkseni antaa vasta 6 kk iässä, kun se suolisto on paremmin kehittynyt, jottei tule keliakiaa jne myöhemmin. Yritin yksi ilta antaa myös velliä, mutta vaikka söikin niin ei pidä nälkää sen kummemmin pois, niin en sitten anna enää toiste. Meilläkään ei huolita tuttipulloa, mutta eiköhän sitä jaksaa imettää sen vuoden. Tsemppiä!
tuo muki tosin alkaen 5kk on suositus mutta voisit kokeilla ns hörppyyttää? Kun lähdet johonkin laitat tuttipulloon korvikkeen tai vaikka oman maitosi (meillä isä syötti näin mun maitoa hörppyyttämällä alkuun jos olin esim koiran kanssa ulkona ja vauva halusikin maitoa) ja sitten johonkin korkkimaiseen muoviseen pieneen (kun esim mehua säilötään, lasipurkki suljetaan sellasella punasella korkilla, tiedätkö?) sitä korviketta ja korkki vauvan huulille ja hörppyytät (vauva ottaa itse sitä siis). Alku ehkä hankalaa, mutta toimii kun harjottelee vähän, sitten siirtyy siitä pikkuhiljaa nokkamukiin.
Testaa ja toivottavasti tilanteenne paranee.
Se on koostumukseltaan hyvin sileää. Itse tein veteen.
Keitä riisijauhoista (löytyy jauhohyllystä) puuro veteen ja ohenna tarvittaessa lypsetyllä maidolla/korvikkeella. Me annettiin pojalle riisijauhopuuroa, kun oli n. 4½kk ikää. Meillä ei kyllä vaikuttanut tuo puuro (eikä kaurapuurokaan) yöunia parantavasti...
Miksi pitäisi opettaa pulloon ja miksi pitäisi juuri velliä tarjota? Mä keitin puuron, jota löysensin sopivasti maidolla ja syötin lusikalla. Yösyömisiin kiinteiden aloittaminen ei kyllä vaikuttanut mitään.