Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yöpullossa vettä?

31.01.2006 |

Tiedän että taapero (1v4kk) ei tarvitse eikä ole hyväksi antaa yöllä maitoa. Ja sitä yritetäänkin välttää aina jos poika herää yöllä, ihan jo siitä syystä että kokemuksen mukaan meille siitä tulee helposti kierre että sitten tarvii joka yö taas pullon että osaa nukahtaa.

Mutta onko vesipullon kanssa sama juttu? Viime yönä poika sattui heräämään poikkeuksellisesti klo 2 ja annoin pullossa vettä. Ihme kyllä se kelpasi (ennen on tullut kamala raivokohtaus kun on yrittänyt vettä tarjota yöllä). Mutta mietin että aloittaako tämä taas vaivihkaa sen kierteen että on saatava pullo joka yö? (taikamukista ei osaa juoda ja nokkamukista/pullosta kaataa päälleen).

Olen välillä antanut pojalle maitoa jos on aamuyöstä herännyt itkemään eikä rauhoitu muuten, siis vasta klo 5-6 jälkeen. Normaali päivinä herätään klo 7 ja silloin aamumaitoa ei juoda sängyssä, mutta usein silloin vaikuttaa väsyneeltä ja olisi halunnut nukkua ehkä pidempään. Siksi viikonloppuisin olenkin antanut vielä 7 maissa sen maidon sänkyyn ja on monesti nukuttu klo 9 asti.

miten teillä toimittaisiin tällaisessa tilanteessa?? Onko kukaan kokeillut laittaa vesipulloa valmiiksi sängyn lähettyville josta lapsi sen saisi itsekin? Esim johonkin taskulokeroon pinnasängyn laitaan?

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
31.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

samanikäinen paapero Tuuliinan kanssa. Maitopullokierteessä ollaan,väliin tilanne oli jo hyvä ja oli maidottomia öitä,mutta hampaitten teon yhteydessä jälleen lipsahti.Nyt kun kulmahampaat saa tehtyä olen vakaasti päättänyt että yömaito loppuu. Meillä " ongelmana " se että pojalla allergioita ja usein ei iltapuurot maistu,että osittain ainakin tähän saakka on heräillyt nälkään ja väliin varmasti vatsavaivoihinkin. tissittely lopetettiin 1 v iässä ja sen aikaiseen yösyöpöttelyyn verrattuna 1 krt maitoa on ollut pieni vaiva,mutta nyt sais kyllä jo riittää.

Vesipulloa olen miettinyt minäkin,yhtenä yönä lutkutteli sitä aika pljon aj sitten teitty vaipat falskas........

odotan vinkkejä minäkin

tiivii ja poika 1 v 4 kk

Vierailija
2/13 |
31.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rutiinin muodostuminen tuossa iässä kestää juuri sen kerran tai kaksi. Ja seuraavaksi on vesipullokierre valmis.

Antakaa lastenne oppia itse nukahtamaan, senkin rutiinin oppimiseen menee vain se muutama kerta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
31.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli vetta en ole kieltanyt meidan 2,5 tytolta oisin, ei ota itse ikava kylla vaan pitaa hanelle antaa edelleen. Ei kuitenkaan pyyda joka yo vaan nukkuu monesti lapi ilman juomia. Vesi on minusta parempi ainakin hampaille yolla.

Vierailija
4/13 |
31.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

joten ei siitä hampaille mitään haittaa ole.

Meidän 3-vuotias on juuri vieroitettu yövesipullosta. Poika tottui pulloonsa aikanaan erään pitkällisen yskän jälkeen. Huomasimme, että poika osasi yskän iskiessä hörpätä vettä päälle, joten " totutimme" hänet tähän pulloon. Eipä tästä vesipullosta oikein muuta haittaa ollut, kuin se, että yökuivaksi opeteleminen oli täysin mahdotonta ja vaippa falskasi melkein joka yö läpi. Niinpä meidän pojalta vieroitettiin pullo pois.

Mutta siis kyllä se vesipullo maitoa parempi vaihtoehto.

Vierailija
5/13 |
31.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

että pojallamme oli sellainen nokallinen pullo käytössä, ei sentään enää tuttipullo...

Vierailija
6/13 |
31.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän Typyllä on jo muutaman kuukauden ollut vesipullo sängyssä. Joskus juo öisin itsekseen parikin kertaa ilman itkuja (löytää itse pullon), joskus ei edes koske pulloon. On siis toiminut meillä hyvin. Vaippa ei ole vuotanut toistaiseksi...

Tosin Typy latkii vettä mielellään päivisinkin. Ja ikäähän hällä on viikko enemmän kuin teidän R:llä :-)

Keilin

Vierailija
7/13 |
31.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

MEidän tissisyöppö typyhän vierotettiin yösyötöstö 10kuisena.Sitten tuli joku flunssa ja jäi vesipulloon kiinni,nyt juo joskus enempi joskus vähempi..Taikamukista juo,mutta purskuttaa päälleen joten jotain taskusysteemiä minäkin olen miettinyt pullolle,mutta en ole kovin kekseliäs tai kätevä tälläsis jutuis :-/

Pojalla on myös ollu taikamuki sängyssä ja hän oli ensin yökuiva,joskus reilu 2½v joten siihen se ei ainakaan vaikuttanu.

Olen miettiny että onko se juonti vaan tapa,mutta minä kyllä iteki yöllä vettä hörppään joten miksi sen pieneltä kieltäsin.

jatu+typy 1v4kk

Vierailija
8/13 |
31.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei mielestäni nukahtamisessa ole ongelmia, illalla käy sänkyyn kiltisti pitkälleen ja yleensä käydään kerran katsomassa ennen kuin nukahtaa, useimmiten on noussut seisomaan ja uninalle tippunut laidan yli. Nukahtaa siis hyvin itsekseen. Yöllä ei yleensä heräile ja jos herää niin en heti ryntää katsomaan (ei tämän möhömahan kanssa rv 38 ;). Vaan odottelen jonkin aikaa, ehkä vajaa viitisen minuuttia rauhoittuuko poika itse vai ei. Itkusta kyllä tunnistaa melko helposti onko se sellaista joka loppuu itsestään kun nalle löytyy vai tarviiko käydä tyynnyttelemässä. Tutti on ollut pois käytöstä vuoden alusta asti eikä sitä enää kaivata.

Yleensä meillä nukutaan yöt läpeensä, mutta nyt joulun aikaan oli levottomampaa kun kaikki 4 ekaa poskihammasta tuli. Ja nyt on tulossa vielä kaikki 4 kulmahammasta (ne jäi siitä välistä tulematta nimittäin) ja poika on ollut nuhainen. Edellisenä yönä poika heräsi 5 maissa ja annoin vettä, joi kokonaan eli n. desin verran. Viime yönä ei ollut juonut paljoa. Mutta kun menen sängyn viereen laittamaan poikaa pitkälleen niin haroo käsillään ilmaa ja hokee " anna anna" . Itseänikin janottaa öisin koska ilma on patterilämmityksen takia tosi kuivaa. Miksi ei siis pojallakin olisi jano?

Kiva muuten kuulla muista syysmammoista. Täytyy joskus yrittää muistaa pinoonkin änkeä :) Kertokaapa te terveisiä muille, mun täytyy nyt lähteä tästä neuvolaan :D

Vierailija
9/13 |
31.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän pikkumies vieroitettiin maitopullosta reilun vuoden ikäisenä, jonka jälkeen siirryttiin veteen. Vettä hän juo edelleenkin silloin tällöin öisin, mutta nykyisin enää todella harvoin. Ikää pikkumiehellä on 2v 9 kk. Meillä muuten juodaan öisin urheilujuomapullosta tai sellaisesta kaupan muovisesta urheilujuomapullon näköisestä pullosta, jotka osaa avata ja sulkea itse. Ei kastu sänky niin kuin nokkamukin kanssa tuppasi käymään.

Vierailija
10/13 |
31.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siinä muistaakseni kauaa sitten mennyt kun ei lapselle enää se yöllinen vesihuikka sitten enää maistunutkaan. Kun itse on noin tehnyt, en voi sanoa että huono tapa olisi päästä eroon yömaidoista ;) Sen koommin ei sitten yöllä olla vettä eikä muutakaan annettu.

Vierailija
11/13 |
01.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos herää yöllä, saa mukista pienen hörpyn vettä. Pulloja ei ole ollut käytössä ollenkaan. Ikää 2 v 3 kk ja tällä vesimukilinjalla ollaan oltu 10 kk ikäisestä, kun vieroitin yösyömisestä (rintamaito).

Vierailija
12/13 |
01.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

- janohan tosiaan voi tulla ihan aikuisellekin! Ja ei meidän poika ainakaan edes joka yö vaadi tota vettäkään, vaikkei maitoa ole saanut öisin puoleen vuoteen enää. Vesi ei täytä vatsaa samoin kuin maito, ei tahri petivaatteita eikä ole ilmeisesti niin " addiktoivaa" kuin maito... Mun miälestä ok.

Toisaalta, mikä mää olen sanomaan, meidän poikahan on yökukkuja. Että jos vaikka vedessä onkin se vika... ; )

Vierailija
13/13 |
04.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja muutaman yön jälkeen siirryin tarjoamaan vettä nokkamukista. Mutta eipä meille ainakaan mitään kierrettä tullut. Usein kiletäytyi vedestä, kun olisi halunnut maitoa, mutta sanoin vain että jos vesi ei kelpaa niin sitten pää tyynyyn ja nukkumaan. =)