G: Kuinka kauan imetit?
Kommentit (6)
Toisen kanssa täysimetystä 6 kk, imetys jatkuu edelleen kun lapsi on nyt 15 kk.
http://www.imetystukilista.net/faq/harha.php
" Maito muuttuu sokerilitkuksi puolen vuoden jälkeen."
Höpö höpö. Maito muuttuu alun kellertävästä ternimaidosta eli kolostrumista hailakamman sinertäväksi, kypsäksi maidoksi. Se näyttää lehmänmaitoon verrattuna laihalta, mutta se on juuri ihmiselle sopivan vahvaa ravintoa. Maidon koostumus, esim. rasvapitoisuus, vaihtelee eri syöttöjen välillä, mutta se kuuluu asiaan. Vasta-aineet ovat aina lapselle kulloiseenkin pöpötilanteeseen sopivat. Mutta " ravintoarvoltaan vähäiseksi" ei maito muutu milloinkaan. Kyllä se muiden eläinten maidot päihittää! Esim. puoli litraa 1-vuotiaan maitoa sisältää kolmasosan tämän tarvitsemasta energiasta.
on tullut kyllä ihan muuta tutkimustietoa viime aikoina, eli päin vastoin, mitä kauemmin ja enemmän imettää, sitä vahvempaa maito on aina vaan.
Imettäminen kannattaa mun mielestä hoitaa niin kuin itselle parhaaksi sopii.
Itse imetin 1,5 vuotta ja imettämisen lopetuksen jälkeen tuli paljon kovempi olo ja suhde lapseen muuttui. Lapsi " kasvoi" tosi paljon heti, tai siis oppi kävelemään jne. joten äitiys muuttui aika hurjasti siinä samalla.
Toisaalta yöheräämiset loppuivat siihen.
Tohon maidon vahvuuteen viittaisi mun arkilogiikalla sekin, että entisajan imettäjänaiset on voineet syöttää vauvoja, eihän se millään vesilitkulla onnistuisi.
1. 1v.3kk
2. 3kk
3. 10kk
3. 1v.11kk ja jatkuu edelleen.
Nrolle 11 tiedoksi: Uusien tutkimustuloksien mukaan äidinmaito on sitä ravitsevampaa, mitä kauemmin imetys jatkuu. Toisin kuin yleensä ajatellaa,n maito ei laadultaan muutu huonommaksi vaan päin vastoin, paremmaksi.
Toista 11 kk. Molemmat saivat kiinteitä 4 kk:n iässä.
1. 1v6kk
2. 2-3kk
3. 1v7kk
4. vauva nyt 5kk, tarkoitus olisi ainakin vuoden ikään