Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Menen huomenna ala-asteella opettajan sijaiseksi

Vierailija
30.01.2006 |

Onko ok, jos laitan farkut ja neulepaidan? Olen nuori opiskelija, eikä mulla ole juurikaan muita vaatteita, jollei bile- ja juhlavaatteita oteta huomioon.

Kuinka saan pidettyä luokan kurissa? Kyseessä on kolmas luokka. Millaisia sen ikäiset on? Millaisia asioita esim. matematiikassa on?

Minulla on hiukan erikoinen etunimi. Alkaakohan oppilaat heti naljailla siitä...? Ei se minua toisaalta häiritse, huvittaa vain.

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
30.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etkö saanut yhtään oheistusta päivän kulusta? Lukujärjestystä ja suunnilleen infoa, että missä luokka menee?

Jos kyseessä on vain yhden päivän pikasijaisuus, on tärkein tehtäväsi olla läsnä ja valvoa luokkaa. Kolmasluokkalaiset voivat olla vilkkaitakin, mutta toisaalta voivat olla hyvin rauhallisiakin.

Älä huoli nimestäsi. Jos luokka on tottunut sijaisiin, saattavat tarttua siihen saadakseen huomiosi pois esim. läksyistä.

Sanot nimesi vain reippaasti ja siirryt seuraavaan aiheeseen. Jos kyselevät nimestäsi, vastaile kysymyksiin, mutta älä lähde mukaan, jos alkavat väännellä sitä. (itselläni on myös omituinen nimi)

Vierailija
2/9 |
30.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Farkuissa ja neuleessa ei ole mitään vikaa. Monet opettajat pukeutuvat niin. Kolmasluokkalaiset eivät varmaan hämmenny nimestäsi, vaikka pitäisivätkin sitä hauskana. Tuskin siitä showta tulee.

Pidä luja ote lapsiin. Älä anna alussakaan riehua tai hälistä tai muuten loppuaikakin menee hälistessä. Odota että sinua kuunnellaan ja hiljaisuutta noudatetaan.

Kolmasluokkalaiset ovat vielä kovin pieniä. Matematiikassa opetellaan mm. kertotauluja ja alekkain laskemista. Aikaa menee ihan kirjoittamiseenkin, ovat siis usein hitaita vihkoon kirjoittajia. Ei kannata suunnitella mitään pitkiä juttuja. Lyhyet tehtävät ja vaihtelevat tuokiot ovat hyviä, kun silloin lasten keskittyminen on parempaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
30.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyseessä on yhden tai kahden päivän sijaisuus, riippuu opettajan sairauslomasta. Koulupäivä alkaa yhdeksältä ja rehtori pyysi tulemaan hyvissä ajoin, että ehdin tutustua asioihin. Menen joskus puoli yhdeksän aikaan viimeistään. Kai mä siinä sitten ehdin tutustua opettajan suunnitelmiin. Jotain lappuja hän on minulle kuulemma jättänyt.

Mietin kaikkein eniten sitä, kuinka saan luokan " kuriin" . Tai siis niin, ettei tule mitään yleistä hälinää tms. Kuinka saan luotua sellaisen auktoriteetin kehän (heh) ympärilleni, että mua kuunnellaan kiltisti?

No, ehkä se sujuu.

ap

Vierailija
4/9 |
30.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jämäkällä äänellä ilmoitat, että täällä puhuu opettaja ja puheenvuoron saa kun viittaa. Jos alat kiljua kakarat hiljaa tms, menee auktoriteetti ikkunasta ulos.

Vierailija
5/9 |
30.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikävä analogia, mutta lapset ovat kuin koirat; ne aistivat jos pelkäät..

Vierailija
6/9 |
30.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit kertoa oppilaille olevasi reilu ja rento opettaja, mutta tarvittaessa myös hyvin ikävä ja hankala eli pieni uhkailu ei ole pahitteeksi. Tämä vain jos näyttää heti siltä, että hankaluuksia saattaa ilmetä. Huomaat kyllä heti lasten käytöksestä, miten suhtautuvat uuteen aikuiseen.

Muista, että sinä olet aikuinen ja opettaja, älä esitä hyvää kaveria.

Vierailija
7/9 |
30.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuon sanot. Sitten kun joku neropatti viittaa ja kysyy jotakin asiaan kuulumatonta, voit täydentää, että asiaan liittyvää kysyttävää.

Kolmasluokkalaisista en olisi kyllä kovin huolissaan. Mutta voithan varalta kysyä rehtorilta, miten toimit, jos joku häiriköi. Kouluissa on erilaisia käytäntöjä siitä, lähetäänkö häiriköivä oppilas suoraan rehtorille vai kuraattorille tms.

Mene jo kahdeksalta, niin ehdit kunnolla perehtyä, mitä milläkin tunnilla on. Lisää auktoriteettia antaa ilman muuta se, että tiedät, mitä on ollut läksynä ja mitä asioita pitää käydä, niin ettei sinun tarvitse koko ajan kaivella opettajan jättämiä lappuja.

t. aika paljon sijaisuuksia takana

Vierailija
8/9 |
30.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jo kolmasluokkalaisten suusta voi kuulua kommentteja opettajan perseestä - surullista, kuinka varhain se alkaa.

Vierailija
9/9 |
30.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä pue päällesi mitään hempeää, esim. unohda vaaleanpunainen. Jos nimestäsi tulee puhetta, toteat vain, että ai se on sinusta hassu nimi, no se on sin un mielipiteesi ja nyt mennään asiaan. Jos oppilaat menevät henkilökohtaisuuksiin, kerro että tehtäväsi on nyt opettaa, mutta mikäli jollakulla on ongelmia, joista haluaa keskustella (sinun nimesi, ulkonäkösi tms.) jäät ilomielin koulun jälkeen juttelemaan.

Ole tiukka, mutta oikeudenmukainen. Älä anna kenenkään kävellä ylitsesi, mutta anna arvo myös oppilaalle.

Huumoria mukaan, sillä pärjää aina!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän yksi